
Projektet Lederens forbundethed har til formål at styrke lederes trivsel ved at øge deres følelse af forbundethed. Vores hovedhypotese er, at forbundethed fører til ledertrivsel. Vi ønsker at undersøge, hvad der sker og hvilken oplevet effekt det har på ledernes trivsel, når vi beder dem om at fokusere på at skabe forbundethed.
Vores problemformulering er: Hvordan kan ledere styrke deres forbundethed gennem øget fokus og ledelsespraksisser?
Der er et hastigt voksende fokus på ledertrivsel. Danske mellemledere er pressede, og stressproblematikken er større end nogensinde (DJØF, 2024). Lederes trivsel har stor indflydelse på medarbejdernes trivsel og performance, men det er et nyt fokus, at lederens trivsel er også vigtig i sig selv (Johansen & Rasmussen, 2025). Forbundethed kan være med til at mindske stress i et accelerationssamfund præget af adskilthed og manglende resonans. (Rosa, 2020).
Der er også et videnhul i forhold til begrebet forbundethed, som ikke er velbeskrevet i litteraturen. Der mangler en klar og holistisk definition samt viden om, hvad der kan give ledere en følelse af større forbundethed, og hvilken værdi det skaber for dem.
Sidst, men ikke mindst, er der et videnhul i forhold til, hvordan ledelsespraksisser kan få lederen til at føle mere forbundethed og derved opnå større trivsel. Projektet anlægger således en ny vinkel på ledertrivsel, som ikke er udforsket tidligere.
Vores teoretiske afsæt er tværfagligt og vores tilgang eklektisk, da vi trækker på viden fra filosofi, psykologi, sociologi og ledelsesteori. Metodisk vil vi anvende en fænomenologisk tilgang og arbejde åbent og eksplorativt
Vi vil indhente data fra ca. 60 ledere fra forskellige virksomheder, som vi underviser på fag, der har det personlige lederskab som omdrejningspunkt. Dataindsamlingen vil foregå via spørgeskemaer, oplevelsesbeskrivelser (Winther, 2013), fokusgrupper og interview. Lederne vil i interventionsforløbet få et øget fokus på forbundethed gennem ledelsespraksis (fx. dagbog), oplevelsesbeskrivelser, læringslog samt fokus i undervisningen.