Hop til indhold

Er det muligt via digital brugervenlighed og AI at reducere den oplevede risiko og fremme kvinders investeringsadfærd, så de opnår bedre økonomiske vilkår? – Et forstudie

Kan digital brugervenlighed samt brug af AI reducere den oplevede risiko og fremme kvinders investeringsadfærd, så de opnår bedre økonomiske vilkår?

Vi har via FoU projektet ”Det digitale kundemøde” dokumenteret, at kvinder i mindre grad end mænd investerer ved siden af deres arbejdsmarkedspension med henblik på at spare op til deres pension. Samtidig går de ofte tidligere på pension end mænd, men de planlægger ikke deres tidlige pension, da de først sent tager beslutningen. Dermed står de økonomisk langt dårligere end mænd, når de skal på pension.

Denne ulighed styrkes af, at man fra politisk side har lovgivet således, at mænd og kvinders pensionsformuer ikke deles ved skilsmisse. Da mænd oftest tjener mest og opsparer mere, da kvinder tager mest barsel og oftere går på deltid, så styrkes denne ulighed. Denne sociale ulighed er relevant i forhold til ESG og arbejdet med finansiel bæredygtighed, som via områdets videnopsamling vurderes yderst relevant at opnå mere viden op. Den finansielle branche er på investeringsområdet med til at understøtte en vedvarende social ulighed mellem kønnene. Det er relevant at undersøge, om branchen har en mulighed for at rette op på denne ulighed gennem tiltag der styrker kvinders finansielle position.

Vi kan desuden se fra praktikbesøg og hovedopgaver, at AI er mere og mere present i den finansielle sektor, særligt integreres AI i høj grad i processerne og kommunikationen, der støtter op om den personlige rådgivning. Dette er en del af videnopsamlingen på området, og relevant at undersøge ud fra flere vinkler, hvor investeringsvinklen er en ud af mange.

Indenfor behavioural finance har man fastlagt, at kvinder er mindre risikovillige end mænd, og dette afspejler sig i deres investeringsadfærd. Men, vi ønsker at undersøge om digitaliseringen kan medvirke til at gøre det mere tilgængeligt for kvinder at investere, og hvorvidt større digital brugervenlighed samt brug af AI, kan reducere den oplevede risiko og fremme kvinders investeringsadfærd, så de opnår bedre økonomiske vilkår?

Projektet bidrager dermed med ny viden om kvinder og investeringsadfærd i en digital rammesætning, herunder hvorledes og i hvilken grad AI kan anvendes som en værdiskabende faktor i den kundevendte kommunikation. Endelig bidrager projektet med ny viden om ESG og finansiel bæredygtighed, og vil forhåbentlig kunne pege på muligheder for at styrke det sociale ansvar indenfor kommunikationen til private investeringskunder.

Vælg et tema eller søg efter projekter