Hop til indhold

Kreativitet i offentlige organisationer

Hvordan kan kreativitet som kognitiv tilgang til proces optimere dagligdagsprocesser i organisationer?

Projektet tager udgangspunkt i, hvordan en bevidst tilgang til at være kreativ kan være med til at skabe værdi omkring kerneopgaven i en offentlig organisation. Den teoretiske analyse kobler mødetyper med kreativitetsforståelser, specifikt de to kognitive kreative processer – divergent og konvergent tænkning.  Empirisk er der tale om et casestudie, hvor observationsmetoden er anvendt med fokus på, hvordan en chefgruppe arbejder innovativt og kreativt i deres mødeprocesser.

Analysen peger på, at chefgruppen hovedsageligt arbejder konvergent og dermed ikke får sat kreativitet i spil i deres mødeprocesser –uanset om der er tale om et udviklingsmøde eller status/informationsmøde. Ved at indtænke rammen om divergent og konvergent tænkning kan chefgruppen arbejde mere bevidst med egne kreative processer og mødestyring i øvrigt.

Vælg et tema eller søg efter projekter