Dette forskningsprojekt tager udgangspunkt i den gældende ret og retspraksis vedrørende anvendelse af miljøudsagn
Med det stigende fokus på miljø og bæredygtighed er grøn markedsføring blevet en vigtig konkurrenceparameter. Samtidig er erhvervslivets markedsføring underlagt både dansk og europæisk regulering, og lovgiver har øget opmærksomhed på miljømarkedsføring. Som en del af den europæiske grønne pagt er der fra lovgivers side kommet flere forslag til at undgå ‘greenwashing’. Derfor vil dette projekt også fokusere på fremtidig retsudvikling.
En analyse foretaget af Dansk Erhverv i 2023 tydeliggjorde, at mange virksomheder ikke er bekendt med gældende ret, hvilket gør dem tilbageholdende med at bruge grønne udsagn i deres markedsføring (Dansk Erhverv, Analyse, 2023). Dette leder mig til følgende spørgsmål:
Formålet med projektet er at undersøge følgende:
”Hvilke muligheder har erhvervsdrivende for at anvende miljøudsagn i deres markedsføring?”
Behandlingen af problemstillingen vil tage udgangspunkt i en undersøgelse af gældende ret omkring erhvervsdrivendes anvendelse af miljøudsagn i markedsføring, en analyse af administrativ- og retspraksis samt en gennemgang og vurdering af kommende ret, herunder:
- Gældende danske og europæiske bestemmelser, og hvordan disse påvirker virksomheders ansvar og forpligtelser ved brug af miljøudsagn i deres markedsføring.
- Rets- og administrativ praksis
- Kommende ret på området, samt hvordan disse ændringer får betydning