Projektet “Hvordan kan virksomheder arbejde med Det Digitale Produktpas og adfærdsdesign med det formål at skabe en mere bæredygtig købsadfærd blandt danske forbrugere ” er designet til at udforske og forbedre anvendelsen af Det Digitale Produktpas (DPP) for at fremme bæredygtig købsadfærd hos forbrugere.
Projektets formål er at kombinere eksisterende viden om adfærdsdesign og SHIFT Framework for at fremme anvendelsen af EU’s nye Ecodesign-krav, som kræver at virksomheder implementerer et digitalt produktpas på alle relevante produkter. Dette pas skal synliggøre produktets livscyklusdata gennem scanbare mærker, hvilket tillader forbrugere at træffe informerede og bæredygtige valg.
Projektet tilstræber at lukke et videngab ved at undersøge, hvordan virksomheder kan anvende SHIFT Framework til effektivt at introducere DPP til deres kunder. Denne tilgang er forventet at ændre forbrugernes købsadfærd i en mere bæredygtig retning, ved at give dem fuld indsigt i produkternes værdikæder og bæredygtighedsdata. Dette tilgodeser således et øget behov for gennemsigtighed og ansvarlig produktinformation.
Projektets relevans understreges af dets potentialer i at styrke uddannelsesudbuddet på Cphbusiness, specifikt inden for nye uddannelser som PBA Value Chain Management, og bidrager dermed til en stærkere integrering af bæredygtighed i uddannelsesmæssige sammenhænge. Yderligere vil projektet kunne give værdifuld indsigt til SMV’er og større virksomheder om implementering af bæredygtighedsstrategier.
For at vurdere projektets succes, vil nøgleindikatorer omfatte integration af projektets resultater i virksomheders operationer, samt i uddannelsesforløb, hvor studerende kan anvende den erhvervede viden i praksis. Projektets succes vil også måles på engagement og tilfredshed hos både studerende og virksomheder, der deltager i projektets forsknings- og udviklingsaktiviteter.
Påvirkning af kunders købsadfærd gennem digitalt produktpas og adfærdsdesign
Hvordan kan adfærdsdesign og SHIFT frameworket understøtte virksomhedens arbejde med Det Digitale Produktpas og herigennem fremme en mere bæredygtig købsadfærd.