Hop til indhold

Fremtidens turistkontor

Er turistkontoret, som vi kender det, dødt? Vi udforsker fremtidens turistkontor i et tværsektorielt projekt.

Den fysiske tilstedeværelse af turistkontorer i Danmark er i kraftig tilbagegang (eksempelvis[1][2]), hvor mange kommuner og DMOer (destination management organisationer) vælger digitale alternativer. Få har valgt at decentralisere og lade aktører som forlystelsesparker, museer, hoteller, butikker og naturbaserede turismevirksomheder træde til og betjene turisterne direkte med information om aktiviteter på deres destination. Mange DMOer og de kommuner, (som finansierer turistkontorerne), hævder, at turisterne bruger turistkontorerne mindre og mindre og i stigende grad benytter digitale løsninger som deres smartphone som den primære kilde til information i stedet for. I udlandet, i f.eks. Skotland, kan man se samme tendens, hvor der er kommet mere fokus på tiltrækning af turister, og ikke at servicere dem[3].

Praktikere hævder dog, at dette blot er en omkostningsbesparende øvelse, som kan være skadelig for turismen som sektor (eksempelvis[4]) – særligt for landdistrikts- og kystturismen, hvor aktører er spredt over større afstande end i de større byer. Forskning har også påpeget vigtigheden af den personlige og menneskelige interaktion for turisters tilfredshed i designet af turistinformationskontorer, trods brugen af teknologi, der kan øge kvaliteten af serviceleveringen (Araña et al., 2015).

Denne udvikling rejser to centrale spørgsmål i konteksten af dansk turisme:

1) Hvordan forestiller de lokale turismeaktører sig fremtiden for turistkontoret? Det vil sige, støtter de en total online omstilling, ønsker de at bevare en fysisk tilstedeværelse, eller er der en mellemvej (hvordan ser den ud og hvad er deres rolle i den)? Og

2) hvad finder turister, der rejser i Danmark, mest nyttigt med hensyn til at få information (sammensætning af fysiske og digitale muligheder)?

 

[1] https://www.dr.dk/nyheder/seneste/turistkontorer-lukker-tiden-er-loebet-fra-dem

[2] https://erhvervplus.dk/oestjylland/med-et-slag-forsvandt-det-lokale-turistbureau-i-randers-men-ud-af-asken-rejste-sig-et-nyt-firma

[3] https://skift.com/2024/04/05/scotland-to-replace-tourist-information-centers-with-tiktok-videos-and-influencers/

[4] https://fyens.dk/kerteminde/pludselig-var-turistbureauet-vaek-det-gik-lige-lovligt-staerkt-med-den-beslutning

Vælg et tema eller søg efter projekter