Hop til indhold

Fremtidens turistkontor

Projekttitel Fremtidens turistkontor
Projekttype Anvendt forskning og udvikling
Frascati Ja
Tema Turisme
Teaser Er turistkontoret, som vi kender det, dødt? Vi udforsker fremtidens turistkontor i et tværsektorielt projekt.
Status Igangværende
Ejer  
- Akademi Erhvervsakademi Sydvest (EASV)
- Kontaktperson Christian Dragin-Jensen
Lektor og Forsker, PhD
cdje@easv.dk
41991222
Nat./Int. Nationalt
Projektperiode 01. februar 2025 - 01. februar 2026
Projektbeskrivelse  
- Projektresumé
Den fysiske tilstedeværelse af turistkontorer i Danmark er i kraftig tilbagegang (eksempelvis[1][2]), hvor mange kommuner og DMOer (destination management organisationer) vælger digitale alternativer. Få har valgt at decentralisere og lade aktører som forlystelsesparker, museer, hoteller, butikker og naturbaserede turismevirksomheder træde til og betjene turisterne direkte med information om aktiviteter på deres destination. Mange DMOer og de kommuner, (som finansierer turistkontorerne), hævder, at turisterne bruger turistkontorerne mindre og mindre og i stigende grad benytter digitale løsninger som deres smartphone som den primære kilde til information i stedet for. I udlandet, i f.eks. Skotland, kan man se samme tendens, hvor der er kommet mere fokus på tiltrækning af turister, og ikke at servicere dem[3].

Praktikere hævder dog, at dette blot er en omkostningsbesparende øvelse, som kan være skadelig for turismen som sektor (eksempelvis[4]) – særligt for landdistrikts- og kystturismen, hvor aktører er spredt over større afstande end i de større byer. Forskning har også påpeget vigtigheden af den personlige og menneskelige interaktion for turisters tilfredshed i designet af turistinformationskontorer, trods brugen af teknologi, der kan øge kvaliteten af serviceleveringen (Araña et al., 2015).

Denne udvikling rejser to centrale spørgsmål i konteksten af dansk turisme:

1) Hvordan forestiller de lokale turismeaktører sig fremtiden for turistkontoret? Det vil sige, støtter de en total online omstilling, ønsker de at bevare en fysisk tilstedeværelse, eller er der en mellemvej (hvordan ser den ud og hvad er deres rolle i den)? Og

2) hvad finder turister, der rejser i Danmark, mest nyttigt med hensyn til at få information (sammensætning af fysiske og digitale muligheder)?

 

[1] https://www.dr.dk/nyheder/seneste/turistkontorer-lukker-tiden-er-loebet-fra-dem

[2] https://erhvervplus.dk/oestjylland/med-et-slag-forsvandt-det-lokale-turistbureau-i-randers-men-ud-af-asken-rejste-sig-et-nyt-firma

[3] https://skift.com/2024/04/05/scotland-to-replace-tourist-information-centers-with-tiktok-videos-and-influencers/

[4] https://fyens.dk/kerteminde/pludselig-var-turistbureauet-vaek-det-gik-lige-lovligt-staerkt-med-den-beslutning

- Baggrund og formål
- Aktiviteter og handling
  1. Projektplanlægning (Februar 2025)
  2. Work Package 1: Evidensindsamlingsrapport (Februar 25 – April 25)
  3. Dataindsamling workshop (April 25)
  4. Dataindsamling Work Package 2: Turistaktørernes perspektiver (April 25 – August 25)
  5. Dataindsamling Work Package 3: Turisternes perspektiver (April 25 – August 25)
  6. Analyse arbejde af Work Package 2 og 3 (August 25 – September 25)
  7. Udarbejdelse af Work Package 4: Peer-review artikel (September 25 – December 25)
  8. Udarbejdelse af praksisnært output (November 26 – Januar 26)
  9. Disseminering og formidling (løbende)
- Projektets Metode
Work Package 1: Evidensindsamlingsrapport

Literature review indenfor følgende områder:

–         Eksisterende forskning (peer-review)

–         Grey literature (analyser/dokumenter/rapporter, benchmarking, best practices)

–         Kortlægning af eksisterende (fysiske) turistkontorer, samt strukturering

Work Package 2: Turistaktørernes perspektiver

–         Forventet dataindsamling: Kvalitativ analyse (interviews og/eller fokusgrupper)

 Work Package 3: Turisternes perspektiver

–         Forventet dataindsamling: Kvantitativ analyse (spørgeskemaer)

Work Package 4: Fremtidens turistkontor

–         Data triangulering

- Projektets Forventede Resultater
- Projektets Forventede Effekt
Tags
Deltagere  
- Studerende
- Medarbejdere Erhvervsakademi Dania
Torben Engstrøm Underlin
Henrik Sølvbjerg Pahus

Erhvervsakademi København (EK)
Camilla Herman

Erhvervsakademi MidtVest (EAMV)
Michael Park Nielsen

Erhvervsakademi Sydvest (EASV)
Christian Dragin-Jensen
Mia Post-Lundgaard

Zealand – Sjællands Erhvervsakademi
Sara Guerra
- Virksomhedsrepræsentanter
- Andre
Partnere Erhvervsakademi Dania | Erhvervsakademi MidtVest | Erhvervsakademi Sydvest | Zealand – Sjællands Erhvervsakademi | CPH Business Academy
Finansiering
Resultat
Evaluering
Formidlingsform  
- Resultatets formidling
- Resultaternes værdi
- Målgruppen
- Publikationer