Hop til indhold

Ejendomsmægleres jagt på eWOM: En undersøgelse af hvordan herninggensiske ejendomsmæglere opnår engagement på Facebook

Vi undersøger ejendomsmægleres brug af Facebook til at skabe eWOM med henblik på at søge mulige forbedringer og forslag til optimering af deres brug af mediet.

I en tidligere undersøgelse af Stattau og Kyrstein (2018) blev det fundet at 83% af ejendomsmæglere mente at markedsføring på sociale medier vil få stor betydning. Forskning viser da også at Ejendomsmægleres brug af Facebook har en direkte sammenhæng med salg (Shi & We, 2021). Det er således også belyst, at engagement med et Facebook opslag virker som electronic Word of Mouth, eWOM (Lee, Lee & Oh, 2015; Kim, Kim & Kim, 2020).

Dog virker det ikke til, at de 8 ejendomsmæglere undersøgt i studiet udnytter Facebooks potentiale. I stedet bruges Facebook primært som en salgskanal, med opslag omhandlende huse til salg og huse solgt.

Ved at følge best practice inden for socialt medie indhold og ikke bruge Facebook som et salgsvindue vil ejendomsmæglere umiddelbart kunne skabe word of mouth og dermed forbedre deres forretning.

Der er derfor et behov for at kigge ind i ejendomsmæglernes brug af sociale medier. Til dette bruger vi STEPPS terminologien, som er stort brugt i forskning (Berger, 2014). På baggrund af undersøgelser her, frembringer vi ny empiri der belyser forholdet mellem teori og praksis. Samtidig fremmes forståelsen for brug af sociale medier både i praksis og i teori.

Tilgangen opsummeres således:

Hvordan bruger lokale Ejendomsmæglere Facebook og hvad er konsekvensen heraf?

Vælg et tema eller søg efter projekter