AI Moderator-projektet fokuserer på at udvikle et softwareprogram, der benytter generativ AI til at fungere som en facilitator for dialog og gruppebaseret opgaveløsning i undervisningskontekster. Projektet bygger videre på tidligere erfaringer med AI-assisterede løsninger, men sigter nu mod at skabe en specifik softwareløsning, som kan anvendes af undervisere til at lede studerendes samarbejde og læring.
Projektets kerne er udviklingen af en AI-drevet chatbot, baseret på ChatGPT, der kan fungere som moderator. Denne moderator skal kunne struktureres og anvendes gennem et brugervenligt interface for administratorer, undervisere og studerende. Det overordnede mål er at skabe en AI-assistent, der ikke blot hjælper enkeltpersoner, men fremmer en struktureret og effektiv gruppebaseret læring, også uden for de traditionelle undervisningsrammer. Den udviklede teknologi skal derfor kunne håndtere udfordringer som at holde fokus, sikre deltagelse og skabe struktureret feedback i dialogbaseret undervisning.
Gennem besøgsrunder på erhvervsakademier og deltagelse i netværksarrangementer har projektet afdækket, at en løsning som AI Moderator er ny og efterspurgt i sektoren. Projektet søger derfor at skabe et produkt, der styrker læring gennem velstruktureret AI-understøttet dialog.
Projektets første fase er at udvikle en minimal viable product (MVP), som testes både synkront og asynkront, online og fysisk, i samarbejde med SmartLearning, Cphbusiness og Cambridge University. Målet er at demonstrere, at AI Moderator kan opfylde de fastsatte krav og funktioner, hvilket er afgørende for at kunne understøtte læring gennem AI på en brugbar og effektiv måde.
AI-Moderator
Projektet udvikler et AI-baseret program til at facilitere dialog og gruppeopgaver i undervisning. Målet er bedre læring via struktureret AI-understøttelse.