Hop til indhold

AI-Moderator

Projekttitel AI-Moderator
Projekttype Anvendt forskning og udvikling
Frascati Nej
Tema Innovation | IT | Undervisning
Teaser Projektet udvikler et AI-baseret program til at facilitere dialog og gruppeopgaver i undervisning. Målet er bedre læring via struktureret AI-understøttelse.​
Status Igangværende
Ejer  
- Akademi Cphbusiness
- Kontaktperson Peter Thaysen
Lektor
pett@smartlearning.dk
36 15 45 00
Nat./Int. Nationalt
Projektperiode 01. august 2024 - 31. december 2025
Projektbeskrivelse  
- Projektresumé

AI Moderator-projektet fokuserer på at udvikle et softwareprogram, der benytter generativ AI til at fungere som en facilitator for dialog og gruppebaseret opgaveløsning i undervisningskontekster. Projektet bygger videre på tidligere erfaringer med AI-assisterede løsninger, men sigter nu mod at skabe en specifik softwareløsning, som kan anvendes af undervisere til at lede studerendes samarbejde og læring. 
 
Projektets kerne er udviklingen af en AI-drevet chatbot, baseret på ChatGPT, der kan fungere som moderator. Denne moderator skal kunne struktureres og anvendes gennem et brugervenligt interface for administratorer, undervisere og studerende. Det overordnede mål er at skabe en AI-assistent, der ikke blot hjælper enkeltpersoner, men fremmer en struktureret og effektiv gruppebaseret læring, også uden for de traditionelle undervisningsrammer. Den udviklede teknologi skal derfor kunne håndtere udfordringer som at holde fokus, sikre deltagelse og skabe struktureret feedback i dialogbaseret undervisning. 
 
Gennem besøgsrunder på erhvervsakademier og deltagelse i netværksarrangementer har projektet afdækket, at en løsning som AI Moderator er ny og efterspurgt i sektoren. Projektet søger derfor at skabe et produkt, der styrker læring gennem velstruktureret AI-understøttet dialog. 
 
Projektets første fase er at udvikle en minimal viable product (MVP), som testes både synkront og asynkront, online og fysisk, i samarbejde med SmartLearning, Cphbusiness og Cambridge University. Målet er at demonstrere, at AI Moderator kan opfylde de fastsatte krav og funktioner, hvilket er afgørende for at kunne understøtte læring gennem AI på en brugbar og effektiv måde.

- Baggrund og formål
- Aktiviteter og handling
- Projektets Metode

Der anvendes en design baseret test tilgang, baseret på et overordnet postulat om AI kan forbedre dialog i uddannelse, styrke gruppearbejde og problemorienteret læring. Tests vil basere sig på afprøvning i både fysisk og online undervisning, synkront og asynkront. Observationer og optagelse vil udgøre basis for evaluering i selve testen, og i post test vil der kunne anvendes kvalitativ analyse på baggrund af samtaler (optaget), log data og output analyse. Dette i tilgift til Cambridge som anvender Matrix Reasoning, Colouring problem og Brainstormning task i en group thinking post test. Tests foretages i op til tre cykler, med tilpasninger på baggrund af post test analysen i hver iteration. 

- Projektets Forventede Resultater
- Projektets Forventede Effekt
Tags
Deltagere  
- Studerende
- Medarbejdere Cphbusiness
Todorka Stoyanova Dimitrova
Villads Hamann
Meena Krishnamurthi
David Lindholm
- Virksomhedsrepræsentanter
- Andre
Partnere
Finansiering  
- Intern 100%
- Ekstern
Resultat
Evaluering
Formidlingsform  
- Resultatets formidling
- Resultaternes værdi
- Målgruppen
- Publikationer