
I 2023-2024 gennemførte EAAA ESCAPE-projektet, som havde til formål at udvikle en entreprenøriel entreprenørskabsstrategi. Dette projekt, ”Indsigt giver udsyn – kun handling giver forvandling” skal implementere og gøre den udviklede operationelle entreprenørskabsstrategi til virkelighed ved at arbejde med en bred forankring gennem forskellige kapacitetsopbyggende tiltag over de næste 2 1/2 år.
Udfordringen er, at entreprenørskab bæres af relativt få ildsjæle på EAAA. Vi har de seneste år erkendt, at vi skal have en langt bredere tilgang og systematisk integration af entreprenørskab ind i vores uddannelser. Mange studerende og undervisere har en opfattelse af, at det handler om iværksætteri, dvs. starte en virksomhed. Det taler til nogle studerende, men med den kurs, vi har sat med udviklingen af den operationelle entreprenørskabsstrategi, handler det om at få arbejdet med det entreprenørielle mindset for derigennem at udvikle handlekompetencer. Og f.eks. at kunne tænke kreativt, kritisk, innovativt. Det er et mindset og kompetencer, som alle studerende (og undervisere) har brug for, og vi ved fra vores aftagervirksomheder, at de vil have studerende, der tør handle/sætte noget i gang, der skaber værdi. Det er en stor udfordring at få ressourcer til at få flere undervisere med og få virkeliggjort forståelse, integration og systematisk udvikling af de studerendes handlekompetencer gennem både specifikke forløb, men også bredt funderet i al undervisning på EAAA. Blandt ildsjælene er der en overvægt af meget erfarne (ældre) lektorer, og vi har en stor interesse og nødvendighed i aktivt at få nye og yngre kræfter med på denne rejse. Derfor skal projektet sikre en bredt funderet vidensopbygning, kompetence- og kapacitetsudvikling og opbygning blandt flere (og potentielt alle) undervisere.
Handlekraft/handlekompetencer er relevante for alle EAAAs studerende for at kunne agere på fremtidens arbejdsmarked, og de udvikles bedst i et samspil med andre. Handlekompetencer opbygges over tid gennem faglig viden, eksperimenter og refleksion, sådan at de bygger på en kombination af faglighed, kreativitet og evnen til at generere idéer, identificere muligheder samt problemløsningskompetencer.
Når denne forståelse og systematiske tilgang deles af mange flere undervisere end p.t., som således arbejder med de studerendes entreprenørielle mindset og handlekompetencer, er vi i mål med at implementere den operationelle entreprenørskabsstrategi.