Hop til indhold

Trends in Translation – unfuzzing trend mechanisms in Danish design companies

Hvordan arbejder ti succesfulde og awardvindende designvirksomheder i Danmark med trendmekanismer og designprocesser?

Der tages udgangspunkt i eksisterende viden og forskning inden for trendmekanismer i form af Mackinney ph.d On the nature of trends (Mackinney-Valentin 2010) og artiklen DART – New teaching methods for organizing intuition (Mackinney-Valentin 2011a). Dette bygger videre på tidligere forskning omkring Diffusion of innovation (Everett 2010) og The tipping point: how little things can make a big difference (Gladwell 2001). Da trendmekanismer anvendes ifm. den første del af designprocessen, tages der også udgangspunkt i eksisterende viden og forskning omkring designprocesser.

Designprocesser anvendes derfor til udformning af interviewguiden og i det efterfølgende analysearbejde. Jeg tager afsæt I den nyeste forskning omkring designprocesser Unfuzzing Design (Bordal 2019), der redegør for og sammenligner både grundlæggende og nyere forskning inden for området designprocesser. Her anvendes også Halstrøms Ph.d. Rhetorical Design Studies: The Art of Making Design Choices Explicit (Halstrøm 2017), der undersøger de valg der træffes undervejs i processen. Denne forskning bidrager som inspiration til min undersøgelse af virksomheders tilgang og udformning af min interviewguide. I begge afhandlinger bygges der videre på eksisterende international forskning. Første gang defineret i Fuzzy front end of the design process (Sanders and Stappers 2008). Senere i artiklen From designing to co-designing to collective dreaming: three slices in time (Sanders and Stappers 2014). Denne forskning suppleres af IDEO, som er et af de meste anerkendte designbureauer i verden. Der bygges i alle teorierne omkring designprocesser videre på den grundlæggende forskning omkring begrebet design thinking (Nussbaum, 2004).

Derfor stilles følgende forskningsspørgsmål:

Hvordan arbejder danske, succesfulde designvirksomheder med international anerkendelse med trendmekanismer i forbindelse med designprocessen?

Selve interviewguiden er udarbejdet ud fra de tre karakteristiske faser (fase 1-2-3) i designprocessen (Bordal 2019) og en supplerende fase (fase 0), som er medtaget på baggrund af forskning omkring The fuzzy front end (Sanders and Stappers 2014) og egen indsamlet empiri i form af interview med Christine Melander, programchefen for Danish Design Awards.

Der vil blive foretaget et kvalitativt studie i ti forskellige danske designvirksomheder, hvor processen omkring en succesfuld designløsning fra start til slut kortlægges. De udvalgte virksomheder er alle vindere af en kategori ifm. Danish Design Awards 2020. Alle virksomheder er blevet vurderet af en kompetent jury inden for hver deres kategori på følgende fire parametre: Designkvalitet, økonomisk effekt, innovationshøjde og kontekst forståelse.

Der vil blive foretaget semistrukturerede interview med designeren bag hver designløsning ud fra Interview: det kvalitative forskningsinterview som håndværk (Kvale and Brinkmann 2018). Interviewet vil under udførelsen blive visualiseret på en tidslinje, der optegnes på A3 af både den interviewede og jeg. Dette gøres for at skabe et overblik over processen og tydeliggøre, i hvilke faser der er aktiviteter. Dette er også et hjælperedskab for mig, så det sikres, at der bliver spurgt ind til alle faser. Se også beskrivelsen i metodeafsnittet.

Analysestrategien vil være abduktiv, inspireret af Det magiske øjeblik: kvalitativ analyse skridt for skridt (Brandi and Sprogøe 2019a) og opsat i tre forskellige analysedisplays (Dahler-Larsen 2010).

Vælg et tema eller søg efter projekter