
I Danmark er der fokus på oplevelsesøkonomiens potentiale. Dagens forbruger efterspørger i højere grad unikke oplevelser og alternativer til det almene (Erhvervsministeriet, 2018). Der er dog indikationer på, at mange SMV’er fortsat ikke har opdaget potentialet i at anvende oplevelsesøkonomien til at lave forretningsudvikling, og at de derfor heller ikke arbejder strategisk hermed. FoU-projektet undersøger derfor, hvordan udvalgte SMV’er kan skabe vækst gennem oplevelsesøkonomisk forretningsudvikling.
FoU-projektet har følgende undersøgelsesspørgsmål som omdrejningspunkt:
Hvordan kan virksomheder, særligt SVM’er, skabe vækst gennem oplevelsesøkonomisk forretningsudvik-ling?
Følgende underspørgsmål vil endvidere blive undersøgt i FoU-projektet.
- Hvilke drivere og forhindringer for oplevelsesinnovation ses i SVM’erne, og hvad skal der til for at øge den oplevelsesøkonomiske udvikling?
- Hvilke særegne elementer kan levere værditilvækst for danske SMV’er på baggrund af oplevelsesøkono-miske samt transformative forretningsprincipper