Hop til indhold

Digital etik som kompetence i kommunikationsprofessionen

Projektet undersøger om digital etik på en meningsfuld måde kan integreres som kompetence i professionelt kommunikationsarbejde

Projektet udgår fra en antagelse om at der i kommunikationsbranchen ikke findes viden, konsensus og retningslinjer for hvordan man i en digital tidsalder sikrer at kommunikation er etisk forsvarlig i forhold til moralske og etiske normer.

Desuden baseres projektet på en antagelse om, at den digitale teknologi skaber helt nye etiske problemsæt.

Problemformulering
Det spørgsmål som projektet stiller handler om ”hvorvidt der eksisterer et vidensgab i praksis, uddannelse og teori omkring digital etik i kommunikationsprofessionen, og hvorvidt der er behov for etiske guidelines i digital medieproduktion og kommunikation”.

Det faglige formål er at undersøge om der i teori og praksis eksisterer et videnshul omkring digital etik i kommunikationsprofessionens digitale arbejde (digital journalistik, personlig branding, SoMe-redaktionelt arbejde, digital virksomhedskommunikation m.m.). Der sættes fokus på efterspørgslen og nødvendigheden af etiske retningslinjer i kommunikationsbranchen og i bredere registre af kommunikationsaktiviteter. Sekundært undersøges hvorvidt det giver mening at udvikle guidelines og faglige studier samt undervisning på området ”digital etik i kommunikationsprofessionen”.

Vælg et tema eller søg efter projekter