Videnkredsløb i praktikforløb
Projekttitel | Videnkredsløb i praktikforløb |
---|---|
Projekttype | Anvendt forskning og udvikling |
Frascati | Nej |
Tema | Kommunikation | Undervisning |
Teaser | Med udgangspunkt i praktikforløbet vil vi undersøge, hvordan man kan understøtte videnkredsløbet mellem Multimediedesigneruddannelsen og relevante virksomheder |
Status | Afsluttet |
Ejer | |
- Akademi | Erhvervsakademi Dania |
- Kontaktperson | Carsten Kjeldsen Bogner Lektor cabo@eadania.dk +4542302050 |
Nat./Int. | Nationalt |
Projektperiode | 01. september 2018 - 30. juni 2020 |
Projektbeskrivelse | |
- Projektresumé | Videnkredsløb i praktikforløbVi vil undersøge, hvordan man kan understøtte videnkredsløb i praktikforløb mellem Multimediedesigneruddannelsen og relevante virksomheder for multimediedesignere. Herunder se på hvordan praktikforløbet på 4. semester kan tilrettelægges, således der løbende cirkulerer viden mellem studerende, virksomhed og koordinator. Projektet udmøntes i et koncept eller en model til at arbejde med videnkredsløbet inden for rammerne for praktikforløbet. Modellen skal medvirke til at sikre stadig tilførsel af relevant viden for virksomhederne, de studerende samt uddannelsen. Projektets formålHøjere grad af faglig videndeling i praktikperioden – mellem virksomhed, uddannelse og praktikant. Meget viden bliver ikke italesat fra begge sider og en masse potentiel læring går dermed tabt. Den faglige videndeling skal skabe refleksion over praksis fra begge sider. Videnkredsløb i praktikforløb for uddannelsen
Videnkredsløb i praktikforløb for studerende
Videnkredsløb i praktikforløb for virksomhederne
Projektets baggrundDe data, vi fik gennem praktikevalueringer og uformelle samtale med praktikvirksomhederne, viste, at vi havde en udfordring. Den viden, de studerende kom med i deres praktik, modsvarede ikke branchens efterspurgte kompetencer. Det var på baggrund af denne udvikling, vi fandt det interessant at undersøge, hvordan vi kan systematisere og udvikle et koncept for et videnkredsløb, der gør, at vi kan holde os ajour med udviklingen i erhvervet, samt hvordan erhvervet kan holde sig opdateret på nye udviklingstendenser inden for bl.a. forskningen. Samarbejde med Skive Jobcenter og videnkredsløb i praktikforløbVi afholdt et møde med Skive Jobcenter i slutningen af 2018. Her var dagsordenen, at vi havde dimittender, der var overgået til langtidsledighed. Flere af dimittenderne havde udfordringer med at finde jobs efter endt uddannelse. Dania Erhverv var ligeledes repræsenteret på mødet i forhold til, hvilke muligheder de dimittender, der på nuværende tidspunkt ikke var i beskæftigelse, havde. Her diskuterede vi, hvilke udfordringer vores dimittender stod over for, og hvorfor det var svært for nogle at komme i job. Mødet understøttede vores hypotese om det, praktikvirksomhedernes evalueringer viste. At de studerende manglede væsentlige kompetencer ift. nutidens og fremtidens erhverv. Vi oplever kun i begrænset omfang, at den viden, de studerende tilegner sig i praktikforløbet, bliver en del af vores eller andre studerendes videntilegnelse. I Grenaa oplever MMD-uddannelsen ligeledes en problematik i forhold til at få de studerende i job efter endt uddannelse.. Vi oplever altså nogle barrierer i videnkredsløbet. Disse forhindres bl.a. af de strukturelle rammer, der er i praktikforløbene.
Det er derfor for os interessant at undersøge, hvordan vi som undervisere på multimediedesigneruddannelsen kan skabe rammerne for, at den viden erhvervet besidder også forankres på uddannelsen; men også hvordan viden fra både os og de studerende kan være med til at udvikle erhvervet både gennem praktikken men også i samarbejde med virksomhederne. Læs et lignende projekt. |
- Baggrund og formål | FormålHøjere grad af faglig videndeling i praktikperioden – mellem virksomhed, uddannelse og praktikant. Meget viden bliver ikke italesat fra begge sider og en masse potentiel læring går dermed tabt. Den faglige videndeling skal skabe refleksion over praksis fra begge sider. For uddannelsen
For Studerende
For virksomhederne
BaggrundDe data, vi fik gennem praktikevalueringer og uformelle samtale med praktikvirksomhederne, viste, at vi havde en udfordring med, at den viden, de studerende kom med i deres praktik, ikke modsvarede de kompetencer, der blev eftersøgt i branchen.
Det var på baggrund af denne udvikling, vi fandt det interessant at undersøge, hvordan vi kan systematisere og udvikle et koncept for et videnkredsløb, der gør, at vi kan holde os ajour med udviklingen i erhvervet, samt hvordan erhvervet kan holde sig opdateret på nye udviklingstendenser inden for bl.a. forskningen.
Vi afholdt et møde med Skive jobcenter i slutningen af 2018, hvor dagsordnen var, at vi havde dimittender, der var overgået til langtidsledighed, og at flere af vores dimittender havde udfordringer med at finde beskæftigelse efter endt uddannelse. Dania Erhverv var også repræsenteret på mødet i forhold til, hvad man så kunne gøre for de dimittender, der på nuværende tidspunkt ikke var i beskæftigelse. Her diskuterede vi, hvilke udfordringer vores dimittender stod over for, og hvorfor det var svært for nogle at komme i job. Mødet understøttede vores hypotese om det, praktikvirksomhedernes evalueringer viste: de studerende manglede væsentlige kompetencer ift. nutiden og fremtidens erhverv. Vi oplever ydermere kun i begrænset omfang, at den viden, de studerende tilegner sig i deres praktikforløb, bliver en del af vores eller andre studerendes videntilegnelse.
I Grenaa oplever MMD-uddannelsen ligeledes en problematik i forhold til at få de studerende i job efter endt uddannelse..
Vi oplever altså nogle barrierer i videnkredsløbet, som bl.a. forhindres af de strukturelle rammer, der er i praktikforløbene.
Det er derfor for os interessant at undersøge, hvordan vi som undervisere på multimediedesigneruddannelsen kan skabe rammerne for, at den viden erhvervet besidder også forankres på uddannelsen; men også hvordan viden fra både os og de studerende kan være med til at udvikle erhvervet både gennem praktikken men også i samarbejde med virksomhederne. |
- Aktiviteter og handling |
* Punkt 3 og 4 er en iterativ proces |
- Projektets Metode | Projektet tager udgangspunkt i resultater fra evalueringer fra praktikvirksomheder og studerende/praktikanter, hvor der er kommet på fokus på vigtigheden af videntransfer i videnkredsløbet mellem praktikant/studerende, virksomhed og multimediedesigneruddannelsen. Gennem kvalitative interview med praktikvirksomheder og studerende samt erfaringer hentet i andre praktikkoncepter vil vi opbygge en model/et koncept for videndeling.
Konceptet afprøves på Erhvervsakademi Dania campus Skive samt campus Grenaa i foråret 2020. |
- Projektets Forventede Resultater | En model/et koncept for videnkredsløb mellem uddannelse, studerende og praktikvirksomheder |
- Projektets Forventede Effekt |
|
Tags | |
Deltagere | |
- Studerende |
Erhvervsakademi Dania
|
- Medarbejdere | Erhvervsakademi Dania Mariann Platen DaugaardMarie Louise Haagensen |
- Virksomhedsrepræsentanter | |
- Andre | |
Partnere | |
Finansiering | |
Resultat | |
Evaluering | |
Formidlingsform | |
- Resultatets formidling | |
- Resultaternes værdi | |
- Målgruppen | |
- Publikationer |