Hop til indhold

Accommodating guests Airbnb hosts in Aarhus Denmark

Projekttitel Accommodating guests Airbnb hosts in Aarhus Denmark
Projekttype Anvendt forskning og udvikling
Frascati Ja
Tema Turisme
Teaser Hvilken indflydelse har de meget formelle COVID-19 restriktioner på motivationen hos Airbnb-værter, der ofte forholder sig uformelt til deres forretning?
Status Afsluttet
Ejer  
- Akademi Erhvervsakademi Dania
- Kontaktperson Simon Lind Fischer
Lektor
sfi@eadania.dk
+45 72291167
Nat./Int. Nationalt
Projektperiode 01. januar 2020 - 30. juni 2023
Projektbeskrivelse  
- Projektresumé

Hvad motiverer superhosts i VisitAarhus Airbnb Host Community

Hvad motiverer superhosts, er omdrejningspunktet for dette projekt. Udgangspunktet er i vores literature review og vores model ”The Four P’s of Airbnb Host Motivation”. Denne blev publiceret i 2019 i journalen Research in Hospitality Management. Vi ønsker at undersøge: Hvad motiverer  superhosts, der udover at være værter, leder og arrangerer møderne i VisitAarhus Airbnb Host Community? Gennem et dobbelt-kvalitativt undersøgelsesdesign vil vi samtidig undersøge, hvordan Airbnb værter leverer hospitality i en Covid-19 tid. Ligeledes vil vi diskutere og reflektere over Airbnbs strategiske position og tilgang til værdiskabelse.

Projektet lægger også op til en række samarbejdsflader i forhold til både studerende, erhvervsliv og internationale partnere. Dette skal skabe solid fundering for senere projekter i samme faglige felt.

Airbnb forandrer turismen og destinationen

Airbnb er hastigt voksende og er i gang med at forandre turismen og destinationen. Dette med stor potentiel konsekvens for mange lokale aktører. Deleøkonomi er en nyere mulighed og med en kun 10 årig historik, mangler der ny viden og forskning om emnet. Både på et internationalt og nationalt plan, og yderligere på det regionale og lokale plan. Airbnb kan udgøre en væsentlig trussel for den enkelte turismeaktør, men det kan også generere muligheder. Airbnb-gæster forbruger hele 891 kr. pr. dag i byen på mad, drikke og lokale oplevelser, hvilket svarer til 42% af rejsebudgettet.

Dette projekt er stærkt forankret i vores serviceøkonom- samt BA IHM uddannelse. Projektets emner som deleøkonomi og turisme, samt praksisfeltet i VisitAarhus og Airbnb handler om service, hospitality og oplevelser.

Deleøkonomi optræder som et underfelt til hospitality management, vækster på baggrund af digitale netværk. Det digitale er et væsentligt område for videnuniverset, de nævnte uddannelser og for Erhvervsakademi Dania som helhed. Den genererede viden fra projektet vil desuden være relevant for Erhvervsakademi Danias aftagere.

Læs et lignende projekt.

- Baggrund og formål

Airbnb vokser hastigt og er i gang med at forandre turismen og destinationen – med stor potentiel konsekvens for mange lokale aktører. Da deleøkonomi er en ny størrelse med en historik på kun omkring 10 år, mangler der ny viden og forskning om emnet på et internationalt og nationalt plan – og endnu mere er det tilfældet på det regionale og lokale plan. Ligesom Airbnb kan udgøre en stor trussel for den enkelte turismeaktør, kan det i høj grad også udgøre en mulighed. Airbnb-gæster forbruger hele 891 kr./dag i byen på mad, drikke og lokale oplevelser, hvilket svarer til 42% af deres rejsebudget.

Projektet har en stærk forankring i vores serviceøkonom- samt BA IHM uddannelse, da projektets emner, deleøkonomi og turisme, og praksisfeltet i VisitAarhus og Airbnb netop handler om service, hospitality og oplevelser.

Deleøkonomi, der optræder som et underfelt til feltet hospitality management, vækster ved hjælp af digitale netværk. Det digitale er et særlig vigtigt område både for videnuniverset, for de nævnte uddannelser og for Erhvervsakademi Dania som helhed. Viden genereret i projektet vil desuden have relevans for Erhvervsakademi Danias aftagere.

- Aktiviteter og handling

Fase 1: Designe metode. Inddragelse af studerende til at definere problemfeltet. Observation af host community møder + Hjemmebesøg og dybdegående interviews med værter. Møder med Visit-Aarhus. Deltage på Forskningskonferencer.

Fase 2: Opdatere lit review. Samarbejde med international anerkendt forsker (Maartje Roelofsen, post doc, blev identificeret igennem litterature reviewet) om at designe og skrive forskningspaper. Møder med VisitAarhus.

Fase 3: Skrive paper med Maartje Roelofsen og udvikle poster i samarbejde med studerende. Deltage på forskningskonferencer. Møder med VisitAarhus.

Fase 4: Formidle i avisartikel. Møder med VisitAarhus.

Fase 5: Udgive paper. Deltage på forskningskonferencer. Møder med VisitAarhus.

Fase 6: Formidle resultater gennem indlæg i aviser og præsentationer i relevante fora. Undervisning af studerende i forskningsresultaterne v/ ekstern forsker, professor Erwin Losekoot. Besøg på EA Dania af Maartje Roelofsen. Møder med VisitAarhus.

Fase 7 (ikke realiseret endnu): Udarbejdelse af chapter til akademisk bog om resultaterne

- Projektets Metode

Projektet er funderet omkring et kvalitativt multimetodisk, small-scale case study, der gør brug af dybdegående interviews og en fokusgruppediskussion med værter tilknyttet Airbnbs Host Community i Aarhus. Gennem en fortolkende tilgang, vil undersøgelsen finde sammenhænge og mening i deltagernes subjektive oplevelser med at være værter på Airbnb platformen, og hvordan de har fortsat og tilpasset deres oplevelser af og praksisser inden for hospitality og turisme under pandemien.

Valget af metode afspejler det komplekse problemfelt, hvor generaliseringspotentialet ikke kommer fra global repræsentivitet, men fra dybden af indsigter genereret i den konkrete undersøgelse, i overensstemmelse med etnografiske forskningsprincipper.

Undersøgelsen vil inddrage ti forskellige interviewpersoner, ud fra en prædefineret spørgeguide. Interviewene blev optaget, transskriberet og oversat til engelsk, inden analysen blev foretaget. Inden, under og efter interviewene blev deltagerne informeret omkring deres rettigheder ud fra gængse etiske retningslinjer for forskning og databehandling.

Metodikken uddybes yderligere i artiklen Accommodating guests during pandemic times: a case-study of the Airbnb Host Community in Aarhus, Denmark, der kan findes under vidensprodukter.

- Projektets Forventede Resultater

Vi forventer at finde frem til et fyldestgørende svar på det definerede research question. Det skal resultere i et peer reviewed paper samt formidling i avisartikel, mundtlige præsentationer og undervisningsmateriale. Afsluttende del af forskningsprojektet bliver et ”discussion paper”, hvor det hybride, digital arbejdsliv diskuteres: Det er med udgangspunkt i den hybride måde Airbnb værter arbejder på, der i tiltagende grad præger det postmoderne arbejdsliv – og hvilke fordele og udfordringer det giver ledere og medarbejdere. Det postmoderne arbejdsliv er præget af digitalisering og organisationers behov for flydende grænser og fleksibilitet mellem fysiske og digitale rum og tid, hvilket skaber en ny virkelighed og genovervejelse af begreber som tillid og kontrol.

- Projektets Forventede Effekt

Projektet forventes at generere ny viden, der kan anvendes af VisitAarhus til at kvalificere deres tilgang til undervisning og oplæring af forskellige værter i tilknytning til den lokale turismeindustri. Samtidig forventes det, at det internationale samarbejde og forskningsresultaterne åbner op for nye muligheder for undersøgelser af andre dele af den relaterede udlejningsbranche i turismeindustrien.

Tags
Deltagere  
- Studerende Erhvervsakademi Dania
  • - Bachelor in International Hospitality Management, Randers (25)
  • - Serviceøkonom, Randers (15)
- Medarbejdere Erhvervsakademi Dania
Torben Engstrøm Underlin
- Virksomhedsrepræsentanter
- Andre Maartje Roelofsen, Post doc
Partnere
Finansiering
Resultat

Forskningsartikel: “Accommodating guests during pandemic times: a case-study of the Airbnb Host Community in Aarhus”, Denmark publiseret i Journal of Tourism Futures

  • Artiklen giver VisitAarhus indsigt i Airbnbs strategier og forretningsmodel – og dermed ny viden som gør at VisitAarhus bedre kan tage stilling til, hvordan de skal forholde sig konstruktivt til et samarbejde og samskabelse af værdi med en global turisme gigant som Airbnb.
  • Artiklen giver ny viden om VisitAarhus’/Airbnbs eget host community. Hvad er det for et liv værterne i communitiet lever? Hvad udfordrer og presser værterne? Hvad motiverer værterne? Projektet er som skræddersyet til VisitAarhus strategi om at uddanne, guide og støtte byens uformelle værter (de interessenter der agerer touch points for turisterne så som taxachauffører, tjenere, Airbnb værter etc.).
  • Danias studerende på turismeuddannelserne: Serviceøkonom og BA International Hospitality Management. Projektet opererer i et samspil mellem flere faglige felter så som service, hospitality, digitalisering, deleøkonomi, platformsøkonomi, kundeanmeldelser, co-creation, strategi og forretningsmodeller. Derfor har det vist sig at give værdi til mange forskellige fagområder på uddannelserne. Det er konkret blevet anvendt på: BA IHM Tema 3/Hospitality og Hostmanship, BA IHM Tema 4/Strategisk Værdiskabelse, Serviceøkonom valgfaget Online Kundeanmeldelser på sociale platforme, Serviceøkonom Tema 1/Service & Oplevelser. Vi har også oprettet og gennemført to valgfag: ”Deleøkonomi og digital disruption” – et på Serviceøkonom og et på BA IHM, hvor den nye viden fra projektet bliver anvendt. Det digitale og det innovative aspekt i forskningsprojektet har været to af grundende til, at de studerende har valgt valgfaget.

 

Eksempler på omtale i avisartikler:

Cabin culture – why we should all get on board with the Scandinavian summerhouse trend

10 beautiful Scandi summerhouses perfect for a stress-free break

Præsentationer ved andre uddannelsesinstitutioner i Holland, Ungarn og Danmark

Præsentation ved bæredygtighedskonference ved Erhvervsakademi Dania i december 2021

Der er blevet skabt et netværk med andre europæiske forskere, som inddrages i andre opgaver hos akademiet (sparring ift. undervisning, gæsteforelæsninger o.lign.)

Landfolk.com har inviteret os (Simon Lind Fischer og Maartje Roelofsen) til at præsentere forskningen for dem – og det gav en dialog om videre udviklingsmuligheder

Der er et chapter til akademisk bog på vej (ikke realiseret endnu).

Evaluering

En kongstanke fra projektets begyndelse har været at kommunikere og evaluere løbende for at skabe værdi for projektet ud fra teorien “communication as constitutive of organization” (CCO), der betyder, at først når vi skaber kommunikation, bygger vi en fælles organisation og forståelse (for emnet og projektet).

En endelig evaluering foretages ved projektets afslutning.

Formidlingsform  
- Resultatets formidling
- Resultaternes værdi
- Målgruppen
- Publikationer Andet (venligst beskriv)
Peer rev. Artikel
Anden artikel