Projekttitel |
Velfærdsinnovation i Viborg Kommune |
Projekttype |
Innovationsprojekter |
Frascati |
Nej |
Tema |
Bæredygtighed | Innovation | Sundhed |
Teaser |
Studerende undersøgere ældres brug af fitlight samt omfanget af ensomhed blandt plejehjemsbeboere |
Status |
Afsluttet |
Ejer |
|
- Akademi |
Erhvervsakademi Dania |
- Kontaktperson |
Marianne Aardalsbakke Lektor maar@eadania.dk 22585877 |
Nat./Int. |
Nationalt |
Projektperiode |
01. september 2015 - 30. november 2015 |
Projektbeskrivelse |
|
- Projektresumé |
Projektet har to dele:
1. Mere anvendelse af Fitlight
Fitlight bliver brugt forskellige steder i Viborg Kommune, i træningsenheden, plejecentre og hos aktivitetspersonalet.
Et af plejecentrene er Blichergården. Peter Andreas Killemose Bahnsen, som er projektmedarbejder for Viborg kommune har en vision om, at Fitlight skal anvendes oftere på Blichergården. Opgave er derfor, at finde idéer til hvordan denne vision kan føres ud i livet.
I projektet arbejder studerende og undervisere fra Erhvervsakademi Dania sammen med Plejecenteret Blichergården i Viborg med at identificere, hvad de ældre efterspørger og hvad de ønsker at bruge fitlight til. Forventningerne skal afstemmes, således at medarbejdernes, pårørendes, frivilliges og de ældres idéer til brugen af fitlights tilpasses og koordineres, så alle får det mest optimale ud af denne investering, som er temmelig stor.
I projektet arbejdes der også generelt med, hvordan man kan inddrage brugerne i forbindelse med implementering af nye tiltag. Dels for at motivere til den omstillingsproces, der vil komme, dels for få dem til at tage ejerskab og få succes.
2. Forebyggelse af ensomhed for ældre over 75 år i Viborg Kommune
Viborg kommune gør meget for at forebygge ensomhed blandt de ældre og de benytter sig af screeningsværktøjer. Der er frivillige foreninger, der afholder arrangementer og kirken fylder en del i manges hverdag. Mange ældre mennesker bruger Aktivitetscenter Vesterparken for at komme ud i sociale sammenhænge. Alligevel er de ældre i Viborg kommune blandt de mest ensomme i landet viser målinger og dermed oplever
Viborgs Røde Kors en stor stigning i antallet af folk, som ønsker at hjælpe til med at begrænse ensomhed.
I projektet arbejder studerende og undervisere fra Erhvervsakademi Dania sammen med Aktivitetscenter Vesterparken i Viborg med at identificere problemet og dets omfang. Ved hjælp af Den Kommunale Model, kvalitative undersøgelsesmetoder, workshops og kreative teknikker (idégenerering) inddrages pårørende, medarbejdere og de ældre i processen omkring forslag til løsning af problemet.
|
- Baggrund og formål |
Begge projekter har bidraget til konkrete løsningsforslag som efterfølgende er blevet eller forventes implementeret af de deltagende institutioner, f.eks. en ugentlig konkurrence i brugen af fitlight på plejecenter Blichergården, hvor vinderen får sit billede op på en slags ”wall of fame”.
De studerende har arbejdet i praksis med borger- og brugerinddragelse i innovationsprocessen, og har derved fået erfaring med at arbejde direkte med borgerne i kommunen.
Desuden har de studerende fået teoretisk viden og kompetencer til at kunne designe og drive velfærdsinnovation og således møde fremtidens velfærdsudfordringer med en bæredygtig tilgang.
|
- Aktiviteter og handling |
De studerende vil allerede i 2.lektion ved semesterstart få præsenteret udfordringen, som de løbende vil arbejde videre med gennem hele undervisningsforløbet. Herefter vil der blive dannet arbejds-/ studiegrupper.
Gennem de efterfølgende lektioner vil de studerende blive præsenteret for innovative teknikker, som de arbejder med i forbindelse med småopgaver i undervisningen, og specifikt i relation til velfærdsinnovation projektet.
De studerende skal designe, planlægge og udføre projektet, således at de i samarbejde med borgere finder en løsning på udfordringen med iPad.
Slutteligt vil de skulle fremlægge projekter for undervisere samt kontakterne ved Viborg Kommune.
|
- Projektets Metode |
Projektet er et praksisnært innovationsforløb, hvor der inddrages praktiske værktøjer til idégenerering og idéudvikling.
Efter at være blevet præsenteret for problemstillingen har de studerende selv skullet lede, designe og gennemføre projektet ved hjælp af medarbejder og brugerinddragelse og anvendelse af kreative teknikker.
|
- Projektets Forventede Resultater |
De studerende arbejder i praksis med borger- og brugerinddragelse i innovationsprocessen, og får derved erfaring med at arbejde direkte med borgerne i kommunen.
Derudover får de studerende teoretisk viden og kompetencer til at kunne designe og drive velfærdsinnovation og således møde fremtidens velfærdsudfordringer med en bæredygtig tilgang.
Den studerende forventes at opnå kompetencer i:
• At kunne lede, designe og gennemføre velfærdsinnovative processer og projekter
• Kontinuerlig at eftersøge nye muligheder for optimering af kerneopgavens udførelse
For uddannelsen forventes effekten af projektet at blive et bedre fundament for samarbejde og forhold til en ekstern partner i nærmiljøet, som både er en tæt samarbejdspartner, men også en ivrig aftager af praktikanter fra uddannelsen.
|
- Projektets Forventede Effekt |
Virksomheden forventer at få konkrete idéer til, hvordan deres problemstillinger bedst løses, således at deres investering giver glæde og nytte til borger og medarbejdere ved Viborg Kommune.
|
Tags |
|
Deltagere |
|
- Studerende |
Erhvervsakademi Dania
- - Administrationsøkonom, Viborg (10)
|
- Medarbejdere |
Erhvervsakademi Dania Pia Vendelbo |
- Virksomhedsrepræsentanter |
Viborg KommunePeter Andreas Killemose Bahnsen |
- Andre |
|
Partnere |
Viborg Kommune |
Finansiering |
|
Resultat |
Begge projekter har i bidraget til konkrete løsningsforslag som efterfølgende er blevet eller forventes implementeret af de deltagende institutioner, f.eks. en ugentlig konkurrence i brugen af fitlight på plejecenter Blichergården, hvor vinderen får sit billede op på en slags ”wall of fame”.
De studerende har arbejdet i praksis med borger- og brugerinddragelse i innovationsprocessen, og har derved fået erfaring med at arbejde direkte med borgerne i kommunen.
Desuden har de studerende fået teoretisk viden og kompetencer til at kunne designe og drive velfærdsinnovation og således møde fremtidens velfærdsudfordringer med en bæredygtig tilgang.
|
Evaluering |
|
Formidlingsform |
|
- Resultatets formidling |
|
- Resultaternes værdi |
|
- Målgruppen |
|
- Publikationer |
Andet (venligst beskriv) |