Hop til indhold

​​Unge medarbejders udvikling af personlige kompetencer i Ejendomsadministrationsbranchen​

Projekttitel ​​Unge medarbejders udvikling af personlige kompetencer i Ejendomsadministrationsbranchen​
Projekttype Anvendt forskning og udvikling
Frascati Ja
Tema Business
Teaser I samarbejde med virksomheder fra Ejendomsadministrationsbranchen afprøves, hvordan unge ejendomsadministratorer kan udvikle deres personlige kompetencer.
Status Igangværende
Ejer  
- Akademi Cphbusiness
- Kontaktperson Dorthe Sejling
Lektor
ds@cphbusiness.dk
3615 4583
Nat./Int. Nationalt
Projektperiode 01. januar 2024 - 30. juni 2025
Projektbeskrivelse  
- Projektresumé

Via vores forstudie har vi identificere et viden gap hos ejendomsadministrationsvirksomhederne, da virksomheder her udtrykte et stort behov for udvikling af ejendomsadministratorernes personlige kompetencer. Branchens aktører har ikke den nødvendige viden til at imødekomme denne udfordring. 
 
Projektet har til formål konkret at få afdækket branchens reelle behov for udvikling af de unge medarbejderes personlige kompetencer samt rammer hvori udviklingen kan ske.  
 
Målgruppen er unge nuværende og kommende medarbejdere indenfor ejendomsadministration. 
 
Der skal udarbejdes et literature review og indledende interviews for at afdække teorien og det reelle behov for tilegnelse eller udvikling af personlige kompetencer.  
 
På baggrund af resultater fra ovenstående vil der udvikles workshops, som skal afholdes i virksomheder indenfor branchen med henblik på afprøve forskellige tiltag for at udvikle de unge medarbejders personlige kompetencer. 
 
Resultatet forventes at være en afklaring af, hvorledes og i hvilken form tilegnelse eller udvikling af personlige kompetencer indenfor denne sektor skal håndteres for at sikre de rette medarbejdere i fremtiden. 

- Baggrund og formål

Med udgangspunkt i den videnindsamling incl. litteraturgennemgang vi foretog i vores forstudie, kan vi se, at udviklingen i udlandet peger i retning af, at drift og udviklingen af ejendomme vil være i fokus de kommende år. Det er ikke længere den positive udvikling i økonomien som vil drive værdien i ejendomsmarkedet, men driften. Det betyder, at fokus vil være rettet mod bedre service og betragtning af lejere som kunder. Kundeservice, brand, ry og teknologi vil nu være mere i spil i forbindelse med driften og derved værdien af ejendommen. Investering i ejendomme skal i højere grad betragtes som en almindelig forretning. Ved fremlæggelse af denne viden for større ejendomsadministrationsselskaber i København blev det tydeligt for os, at disse selskaber er eksponeret for lignende forhold. Selskaberne i København efterlyser i den forbindelse øget fokus på medarbejdernes personlige kompetence.  
 
Cphbusiness – Økonomi og Finans – bruges som rekrutteringsbase. Vi er det sted, hvor ejendomsadministrationsvirksomhederne får kontakt til stort set alle deres unge medarbejdere. Der kommer i løbet af de næste 2-4 år til at mangle ca. 4000 medarbejdere i branchen primært pga. stor afgang af ældre medarbejdere men også pga. regulær vækst. Både på Finansøkonom- og finansbacheloruddannelsen har vi brancheretningsfag, der retter sig mod branchen. Fagene er hhv. på 15 og 25 ECTS. Det er derfor vigtigt, at vi kan sikre, at vores dimittender dækker behovet i branchen ved at besidde de kompetencer, som virksomhederne efterspørger.  
 
Ligeledes kan den opnåede indsigt være med til at gøre det muligt at starte ejendomsadmini-strationskurser i EVU regi på Cphbusiness. 
 
Hvis ikke ejendomsadministrationsvirksomhederne får dækket behovet for medarbejdere med tilstrækkelige personlige kompetencer går det ud over det udenlandske vækstpotentiale, der er i dag, da de ellers ikke vil kunne leve op til det serviceniveau, der kræves fra de internationa-le investorer  
 
Projektet er en succes, hvis unge medarbejdere og deres omgivelser oplever en forøgelse af deres personlige kompetencer

- Aktiviteter og handling
- Projektets Metode

Projektets videnskabsteoretiske ståsted vil tage udgangspunkt i konstruktivisme, da vi har brug for at indhente – og senere analysere – data på de enkeltes fortællinger. 
 
Først vil der skulle udarbejdes et literature review omkring tilegnelse eller udvikling af personlige kompetencer.  
 
Det eksplorative analysedesign vil indeholde en metode- og strategitriangulering, da det vil skabe de bedste forudsætninger for at besvare vores forskningsspørgsmål. Vores strategitriangulering anvendes gennem brug af action research med en etnografisk tilgang for at sikre udvikling ved først at afdække branchens og medarbejdernes fortællinger om deres reelle behov for udvikling af kompetencer for senere at komme med et bud på hvordan behovene dækkes.  
Metodetrianguleringen anvendes ved at kombinere interviews af medarbejdere, observation igennem workshops og indhentning af viden udefra. På den baggrund vil vi analysere såvel kvalitative som kvantitative data.  
 
Workshops skal udvikles på baggrund af foreløbige findings for herefter at blive afprøvet hos de enkelte virksomheder. med henblik på at be– eller afkræfte vores findings. De findings vil danne baggrund for det videre udviklingsarbejde. 

- Projektets Forventede Resultater
- Projektets Forventede Effekt
Tags
Deltagere
Partnere
Finansiering  
- Intern 100%
- Ekstern
Resultat
Evaluering
Formidlingsform  
- Resultatets formidling
- Resultaternes værdi
- Målgruppen
- Publikationer