Hop til indhold

Udvikling af model for styrkelse af tværfagligt samarbejde, til glæde for kunderne

Projekttitel Udvikling af model for styrkelse af tværfagligt samarbejde, til glæde for kunderne
Projekttype Anvendt forskning og udvikling
Frascati Ja
Tema Kommunikation | Sundhed | Undervisning
Teaser Skønne måltider gennem tværfagligt samarbejde til glæde for borgerne
Status Afsluttet
Ejer  
- Akademi Zealand – Sjællands Erhvervsakademi
- Kontaktperson Karen Beckmann Lindgaard
Lektor
kali@easj.dk
Nat./Int. Nationalt
Projektperiode 01. februar 2017 - 31. december 2017
Projektbeskrivelse  
- Projektresumé

Gennem projektet har vi udviklet en model, hvor løsningen ligger i at tage medarbejderne igennem et feltstudie, kurser, bestående af mindst to workshops, samt implementering af konkrete forslag.

Både feltstudiet og workshops har gavn af at blive gennemført med repræsentanter udefra, mens forslag og løsninger skal komme fra personalet selv, for at sikre højt engagement og motivation.

Udbredelse af viden om modellen kan give virksomhedsledere i branchen med lignende problemstillinger mulighed for at definere problemet og gøre noget ved det.

- Baggrund og formål

Baggrund:

Da vi blev kontaktet af Nygårds Plads (NP) og fik beskrevet deres tværfaglige kommunikationsproblemer og behovet for løsning af disse, kunne vi genkende problematikken fra andre virksomheder i branchen. Derfor behandler vi emnet allerede i Ernæringsteknolog- og AU i Ernæringsuddannelsen og så muligheden for at, i samarbejde med en relevant aftager, styrke vores og deres viden om det.

Formål:

  • En beskrivelse af forløbet på NP: fremgangsmåde og resultater
  • Beskrivelse af, hvordan forløbet kan gentages i en lignende situation, i en anden virksomhed
  • Ved dataindsamling vedrørende hyppigheden af problemstillingen i branchen gennem interview med Kost & Ernæringsforbundet og relevante virksomheder kan vi levere begrundelse for at NPs udfordringer og løsninger til disse, kan være til gavn for hele branchen.
  • Sammenligning af eksisterende viden og litteratur med vores empiri, for at kunne yderligere begrunde nødvendigheden af at fokusere på denne problemstilling
  • Publicering af workingpaper på EA Viden og artikel i faglige tidskrifter, for at bringe viden til branchen
  • Dokumentere praksisnær og virkelighedsbaseret viden, som kan bruges i undervisningen
  • Begrundet mulighed for, at EASJ kan sælge yderligere forløb til andre virksomheder
- Aktiviteter og handling
  • Opstart

Opsamling på feltstudie og samarbejde med Nygårds plads

 

  • Gennemførsel, inkl. vigtigste milepæle

Indsamling af viden på området

Interview med Kost & Ernæringsforbundet samt udvalgte virksomheder

Interview af udvalgte personer hos Nygårds plads

Udarbejdelse af working paper og andre relevante artikler

  • Afslutning

Publicering af working paper og andre artikler

Udvikling af undervisningsmateriale

 

  • Evaluering

Hvordan er artikler og working paper blevet taget imod?

- Projektets Metode

Feltstudie og interview. Se ovenstående beskrivelser.

 

- Projektets Forventede Resultater

Working paper

Artikler i fagblade

Nyt undervisningsmateriale for Ernæringsteknologer og AU i ernæring

- Projektets Forventede Effekt

Udbrede kendskabet til problemstillingen og løsningen til denne.

Praksisnær case til inspiration for andre undervisere

Ved publicering af vores model, vil ledere i relevante virksomheder få en løsning på, hvordan de kan leve op til den nationale handlingsplan, enten ved at følge modellen selv eller ved at konsultere os.

Tags feltstudie | Modeludvikling | Tværfagligtsamarbejde
Deltagere  
- Studerende
- Medarbejdere Zealand – Sjællands Erhvervsakademi
Tomas Olofsson
- Virksomhedsrepræsentanter
- Andre
Partnere Ældrecentret Nygårds Plads
Finansiering  
- Intern 100%
- Ekstern
Resultat

Ny viden til uddannelserne, fuldtidsstuderende og kursister.

Evaluering

Branchen har taget godt imod vores projekt og vi kan se behovet for netop dette fokus i andre sammenhænge, hvor der er tværfagligt samarbejde om f.eks. måltidssituationen.

Formidlingsform  
- Resultatets formidling

Udarbejdelse af workingpaper
Dialog med Kost & Ernæringsforbundet
Inddraget i undervisning.

- Resultaternes værdi

Det har stor værdi for vores studerende, og det har også kunne inddrages i undervisningen.

- Målgruppen Ledere i relevante virksomheder inden for branchen.
- Publikationer Workingpaper