Udvikling af lederes professionspersonlige kompetencer på Diplomuddannelsen i ledelse
Projekttitel | Udvikling af lederes professionspersonlige kompetencer på Diplomuddannelsen i ledelse |
---|---|
Projekttype | Anvendt forskning og udvikling |
Frascati | Nej |
Tema | Kommunikation | Undervisning |
Teaser | Hvordan kan ledere få gavn af et øget fokus på sammenhængen mellem det kropslige, personlige og professionelle i lederuddannelsen? |
Status | Afsluttet |
Ejer | |
- Akademi | Zealand – Sjællands Erhvervsakademi |
- Kontaktperson | Michael Højlund Larsen Studievejleder, underviser Miho@zealand.dk 50762637 |
Nat./Int. | Nationalt |
Projektperiode | 01. marts 2019 - 01. marts 2020 |
Projektbeskrivelse | |
- Projektresumé | I samarbejde med Lektor Helle Winther fra Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet gennemfører Zealand et forskningsprojekt, der skal undersøge, hvordan træning af lederes professionspersonlige kompetencer kan integreres i uddannelsen af ledere. Projektet gennemføres med valgmodulet ”ledelse og coaching” på diplomuddannelsen i ledelse i Nykøbing F. som case (forår 2019). Den professionspersonlige kompetence defineres af Helle Winther (2014) som en kombination af:
|
- Baggrund og formål | Baggrund
Formål
|
- Aktiviteter og handling | Projektet kan opdeles i nedenstående fem faser:
|
- Projektets Metode | Projektet gennemføres som et aktionsforskningsprojekt med valgmodulet ”ledelse og coaching” som case. Metodisk bygger projektet på en fænomenologisk tilgang inspireret af praktikerforskning med afsæt i nyere idræts-/bevægelsespsykologi. Som en integreret del af undervisningen i ”ledelse og coaching” vil de studerende bl.a. arbejde med oplevelsesbeskrivelser, der efterfølgende vil indgå som empiri i forskningsprojektet, evt. sammen med deres eksamensopgaver og interviews. Det konkrete undersøgelsesdesign udarbejdes i takt med udviklingen af lektionsplanen for ”ledelse og coaching” på baggrund af bl.a. indhold, form og eksamen for modulet. |
- Projektets Forventede Resultater | Projektet forventes at bidrage med nye undervisningsmetoder og eksamensformer, der i højere grad hjælper de studerende til at udvikle deres professionspersonlige kompetencer. Denne tilgang skal integreres i hele diplomuddannelsen i ledelse som en ny måde at arbejde med udvikling af det personlige lederskab på. Erfaringerne fra diplomuddannelsen i ledelse forventes endvidere at være relevante på de fleste af Zealands uddannelser, hvor det professionspersonlige har betydning for udøvelsen af den faglighed, de studerende opnår gennem uddannelsen. Dette projekt forventes derfor også at kunne bidrage med konkrete resultater, der medvirker til at realisere Zealands strategi ift. job og karriere. |
- Projektets Forventede Effekt | Diplomuddannelsen i ledelse er i dag karakteriseret ved, at de studerende læser relevant ledelses- og organisationsteori samt gennemfører empirisk funderede analyser af deres egen praksis og/eller organisatoriske problemstillinger. I løbet af uddannelsens tre grundmoduler bliver de studerende fortrolige med en række forskellige undersøgelsesmetoder og videnskabsteoretiske positioner. Det forventes, at dette projekt vil bidrage til, at der som supplement til de studerendes udvikling af deres teoretiske indsigt og analytiske kompetencer, i højere grad også arbejdes med udvikling af de professionspersonlige kompetencer med fokus på sammenhængen mellem det kropslige, personlige og professionelle, når det gælder udvikling af lederskab. Endvidere forventes det, at de studerende bliver fortrolige med og motiverede til at udvikle vaner og anvende metoder, der understøtter deres løbende udvikling af lederskab som en integreret del af deres hverdag. Endelig er det hensigten, at projektresultaterne implementeres i den kommende opstart af nye hold på diplomuddannelsen i ledelse i efteråret 2019. |
Tags | |
Deltagere | |
- Studerende | Zealand - Sjællands Erhvervsakademi (15) |
- Medarbejdere | Zealand – Sjællands Erhvervsakademi Jette Nielsen |
- Virksomhedsrepræsentanter | Institut for idræt og ernæring, Københavns UniversitetHelle Winther |
- Andre | |
Partnere | Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet |
Finansiering | |
- Intern | 100% |
- Ekstern | |
Resultat | |
Evaluering | Evaluering af projektet ligger implicit i forskningsarbejdet med analyse af den empiri, der er frembragt i løbet af foråret 2019 og i forskningsartiklen. |
Formidlingsform | |
- Resultatets formidling | I samarbejde mellem Københavns Universitet og Zealand vil der udarbejdes en international forskningsartikel samt en dansk formidlingsartikel, der dokumenterer forskningsprojektet. Resultaterne vil endvidere formidles til resten af Zealand og andre relevante parter til inspiration for arbejdet med de studerendes professionelle dannelse mv. |
- Resultaternes værdi | |
- Målgruppen | Involverede i udarbejdelsen af diplomuddannelsen i ledelse, Zealand, Institut for idræt og ernæring v. Københavns Universitet samt andre interesserede i ledelsesuddannelse. |
- Publikationer | Rapport Peer rev. Artikel |