SMV2 – Udvikling af interventionslogikker til fremme og styrkelse af SMV’ernes effektive brug af projekter, projektledelse og projektarbejdsformen
Projekttitel | SMV2 – Udvikling af interventionslogikker til fremme og styrkelse af SMV’ernes effektive brug af projekter, projektledelse og projektarbejdsformen |
---|---|
Projekttype | Anvendt forskning og udvikling |
Frascati | Ja |
Tema | Business |
Teaser | Hvordan kan projektarbejdsformen i praksis mest effektivt hjælpe med at organisere og understøtte det arbejde, der udføres hos SMV’erne? |
Status | Afsluttet |
Ejer | |
- Akademi | Cphbusiness |
- Kontaktperson | Jens Vestgaard Projektleder jens@cphbusiness.dk 3615 4765 |
Nat./Int. | Nationalt |
Projektperiode | 01. december 2018 - 30. juni 2020 |
Projektbeskrivelse | |
- Projektresumé | Genstanden for interessen i SMV-Projekt 2 kan sammenfattes som følger: Hvordan projektarbejdsformen mest effektivt i praksis kan hjælpe med at organisere og understøtte det arbejde, der udføres hos SMV’erne vedr vækst, innovation og forretningsudvikling. Der er således lukket op for 3 væsentlige spørgsmål:
Litteraturen giver en del anvisninger af forskellig slags på ovenstående. Det er tanken, at projektets “literature review” vil udrede dette nærmere. Det bliver et væsentligt element i projektets designfase at udvælge de teorielementer (som en slags arbejdshypotese) som – på baggrund af erfaringerne fra Projekt 1 – syntes at give de mest effektive og brugbare anvisninger for projektets interventioner. En kort oversigt over udvalgte teoretiske tiltag (hentet fra nogle oversigtsartikler) til at hjælpe SMV’erne på vej vedr. udnyttelse af projektarbejdsformen kan se således ud:
En del faglige miljøer er opstået omkring ovenstående emner inden for de sidste 5 til 10 år på universiteter mv. rundt omkring i Europa – for nu lige at tage de geografisk nærmeste. Det kunne være meget relevant og interssant for Projekt 2 at få en faglig udveksling af ideer, metoder og resultater – og dermed opnå en form for kritisk validering af de samlede aktiviteter under Projekt 2. Der gives et par eksempler på miljøer samt kontaktadresser på centrale personer.
|
- Baggrund og formål | Formålets opfyldelse på sigt er ikke umiddelbart en opgave, som projektets organisation kan levere svar på – opfyldelsen bliver en sag for virksomhederne selv i relation til deres egne behov og interesser. Projektet er designet til at give feedback til virksomhederne – og derigennem bistå med råd og vejledning. Den endelige beslutning om at ændre eller tilføje noget til praksis – ligger hos virksomhederne selv.
|
- Aktiviteter og handling | Projektet er med henblik på planlægning af aktiviteterne bygget op omkring ikke mindre end 8 faser, der på visse områder og tider er overlappende: Projektet vedtages ca. 01.11.18
Opstartsfasen Projekt 2 kan tage fordel af en del aftaler og rutiner etableret under Projekt 1. Derudover skal der i denne fase gøres følgende:
Designfasen
Virksomhedsudvælgelsesfasen
Implementeringsfasen – Interventioner hos SMV’er
Implementeringsfasen – Studietur
Analysefasen
Rapporteringsfasen
Videnomsætningsfasen
Afslutningsfasen
|
- Projektets Metode | SMV-Projekt 2 står på samme videnskabsteoretiske grund som SMV-Projekt 1 – se metodebeskrivelasen fra Projekt 1. Tilgangen er altså – kritisk realistisk. Forståelsen, analysen og fortolkningen af teori og data vil foregå efter følgende principper – kort fortalt: Ontologi: Virkeligheden eksisterer men kan aldrig blive opfattet fuldt ud. Den er drevet af naturlove, som kun delvis kan blive forstået:
Epistemologi: Modificeret objektivist: Objektivitet forbliver ideal, men det kan kun ske tilnærmelsesvis med speciel vægt lagt på eksterne forhold som en kritisk tradition og det kritiske samfund. Metodologi: Modificeret eksperimenterende/manipulerende: Lægger vægt på kritisk multiplisme. Anerkender ubalance ved bl.a. at gennemføre undersøgelser i mere naturlige sammenhænge og gør brug af kvalitativ metode og grounded theory. Tilgangen tilskynder til opdagelser (omkring underliggende strukturer) i undersøgelsesprocessen. Case-studier Indsamlingen af data vil derimod antage andre former med SMV-Projekt 2. Pointen i Projekt 2 vil rette sig imod at udvikle og afprøve alternative interventionsmodeller til fremme og styrkelse af SMV’ernes brug af projekter, projektledelse og projektarbejdsformen – der skal laves en intervention i praksis for at ændre praksis. Hvad er et case-studie For at få en forståelse for hvad et casestudie er, er det nødvendigt at tage udgangspunkt i en definition af metoden. En af de mest refererede forfattere til belysning af casemetoden, er Robert K. Yin, som første gang udgav en bog om metoden i 1984. Den seneste udgave er fra 2003. Yin definerer: “Et casestudie som en empirisk undersøgelse, som undersøger et samtidigt fænomen i dets virkelige kontekst, især når grænserne mellem fænomen og kontekst ikke er klart synlige og, hvor der er mulighed for at anvende flere informationskilder til belysning af fænomenet” (Her oversat fra Ib Andersen, 1999:164) Ifølge Yin adskiller casestudie metoden sig fra eksperimentelle og survey metoder ved, at det studerede fænomen undersøges i sin virkelige, praktiske kontekst. Forskeren, der anvender metoden, arbejder ikke-eksperimentelt og anvender som udgangspunkt en induktiv metode omkring fænomenet (på baggrund af et teoretisk udgangspunkt) i dets relevante kontekst. Det har den konsekvens, at forskeren ikke kan kontrollere årsager og virkninger i forskningsprocessen. Et casestudiet er en metode, hvor der lægges stor vægt på at forstå og forklare det studerede fænomen ud fra dets kontekst. Casestudiet opererer med mange variable og få observationsenheder og forskeren har ikke kontrol over påvirkningerne af det studerede fænomen. 18 Casestudiemetoden har på kontekstanalysen nogle klare fordele og metoden gør ifølge Yin krav på, at fænomenet skal studeres i sin virkelige og ikke i en konstrueret kontekst til fænomenet. Det betyder bl.a. at et krav til metoden er, at casestudier må inddrage store mængder af relevante datakilder (Maaløe 2002:33). Hvad bruges et case studie konkret til? Der kan opstilles flere formål ved anvendelse af et casestudie (Flyvbjerg, 2004). Formålet kan evt. placeres på et kontinuum gående fra en erkendelsesinteresse inden for et problemfelt til, at casestudiet er praktisk orienteret i sit sigte. Som casestudieforsker står man ofte i løsning af praktiske opgaver i et dilemma mellem det erkendelsesteoretiske og det direkte anvendelige vidensniveau. Følgende 3 formål opregnes almindeligvis:
Udvælgelse af cases Støtter vi os til Flyvbjerg (2006), skal vi helt klart strategisk forholde os til, hvordan valget af cases foretages. Udvælgelsen bygger på en informationsorienteret tilgang med henblik på at maksimere nytteværdien af de udvalgte, relativt få cases. Der er flere metoder mulige:
SMV-Projekt 2 vil tage problemstillingen op i design-fasen til afklaring. Interventionsmetoder Man kan som forsker anskue interventionsmodeller og indlejringsaktiviteter ud fra flere metoder og angrebsvinkler alt efter formål og interesser. Der kunne foreslås følgende:
Imidlertid eksisterer der en anden metode – Action Learning (AL) – som samtidigt netop har fokus på kompetenceudvikling og organisationsudvikling. Action learning (Madsen, 2010) rummer en dobbelthed – man lærer via sin praksis (handling eller aktion), parallelt med at man forbedrer sin praksis via sin læring (altså fra A til L og fra L til A). Action learning som metode rummer en del fordele:
De konkrete interventioner og aktiviteterne hos de udvalgte SMV’er skal konkret diskuteres og rammesættes i SMV-Projekt 2’s designfase. |
- Projektets Forventede Resultater | Projektet har tre mål:
Output 1 – Forskningsrapport Rapporten indeholder følgende delelementer: Et “Literature Review” Dette “literature review” vil opregne status og tendenser på forskningsområdet i Danmark og i udlandet. Der arbejdes med den antagelse, at litteraturens bøger og artikler tentativt lader sig beskrive ud fra:
Den teoretiske oversigt skal bruges til at opstille hypoteser om projektlivet hos SMV’erne og vil grundlæggende blive brugt til udarbejdelse af alternativer for interventionen. Output 2 – Videnomsætning I videnomsætningskomponenten indgår flere elementer: Kapacitetsopbygning på Cphbusiness og IBA
Undervisningsmaterialer mv.
Eksterne Materialer mv.
|
- Projektets Forventede Effekt | TBA |
Tags | |
Deltagere | |
Partnere | Erhvervsakademi Kolding (IBA) |
Finansiering | |
- Intern | 100% |
- Ekstern | |
Resultat | |
Evaluering | |
Formidlingsform | |
- Resultatets formidling | |
- Resultaternes værdi | |
- Målgruppen | |
- Publikationer | Rapport Rapport Rapport Rapport Rapport Rapport |