Udvikling af digitalt formidlingskoncept til Køge Museum
Projekttitel | Udvikling af digitalt formidlingskoncept til Køge Museum |
---|---|
Projekttype | Innovationsprojekter |
Frascati | Nej |
Tema | Design | Innovation | IT |
Teaser | Multimediedesign studerende skal få flere unge på museum |
Status | Afsluttet |
Ejer | |
- Akademi | Zealand – Sjællands Erhvervsakademi |
- Kontaktperson | Linnea Jacobsen Udviklingsleder lija@easj.dk 50762819 |
Nat./Int. | Nationalt |
Projektperiode | 01. oktober 2013 - 01. maj 2014 |
Projektbeskrivelse | |
- Projektresumé |
”Udvikling af et digitalt formidlingskoncept til Køge Museum” er et projekt, der skal nytænke og videreudvikle Multimediedesign uddannelsens praksisnære projektforløb. I denne nye form, vil vi afprøve et projektforløb med et langt tættere samarbejde med projektvirksomheden, ved at lade de studerende besøge virksomheden og arbejde de første dage på Køge Museum, sammen med centerets personale. Der skal etableres møder undervejs, hvor de studerende har mulighed for at pitche deres ideer og få feedback fra kunden, og der skal være mulighed for at kontakte museets medarbejdere undervejs i forløbet. Deltagerne er fire undervisere og alle multimediedesignere på 2. semester i Køge. Der er tale om ca. 120. studerende. Der er etableret et samarbejde med Museum Sydøstdanmark, der allerede har et ønske om at få løst digitale formidlingsopgaver på en ny og spændende måde til Køge Museum. De studerende skal med andre ord tænke ud af boksen. |
- Baggrund og formål | I 2012 afsatte regeringen 40 millioner kr. Til praksisnære innovationsprojekter på erhvervsakademier og professionshøjskoler. Formålet var, at viden og kompetencer fra institutionerne skulle bidrage til at hjælpe små og mellemstore virksomheder med at blive mere innovative og samtidig lade studerende afprøve deres idéer i praksis. ”Udvikling af et digitalt formidlingskoncept til Køge Museum” var ét af de 11 regeringsstøttede, praksisnære innovationsprojekter, som blev gennemført på Erhvervsakademi Sjælland. Følgende er kriterierne for projektet: 1) at der deltager mindst én offentlig eller privat virksomhed 2) at der er fokus på konkrete praksisnære udfordringer og 3) at aktiviteterne inddrager studerende og undervisere med det formål at styrke de studerendes innovative kompetencer og bidrage til udviklingen af uddannelserne. Formålet med dette projekt er at lave nye løsninger til digitale formidlingsopgaver og sørge for en styrkelse af uddannelsernes praksisnærhed. |
- Aktiviteter og handling |
|
- Projektets Metode | Opstart: Etablering af kontkt til samarbejdspartnere, etablering af projektets arbejdsgruppe, videndelingsmøder mellem projektledere og undervisere på Campus Nykøbing, Slagelse og Køge, opstartsmøder med arbejdspartnere på Borgcenteret. Udvikling: Udviklingsmøder i undervisningsteamet i Køge. Udviklingsmøder med Borgcenter Vordingborg. Samarbejdsforløb: 2 dages opstarts-camp på Borgcenteret, midtvejs-pitch, afsluttende pitch og evaluering. Videndeling: af erfaringer fra projekter med samarbejdspartnere på Campus Nykøbing og Slagelse. Udarbejdelse og evaluering med feedback fra Danmarks Borgcenter, Campus Slagelse, Nykøbing og studerende. |
- Projektets Forventede Resultater | Der vil ske en styrkelse af uddannelsens praksisnærhed gennem de studerendes arbejde med Borgcenteret “on location”. Reelt er der tale om en Solution Camp, hvor de innovative løsninger undfanges hos kunden.
|
- Projektets Forventede Effekt | Længerevarende og nye samarbejder med virksomheder: Der er en forventning om, at dette projektforløb kan føre til et længerevarende samarbejde med Museum Sydøstdanmark. Der er en forventning om at erfaringer fra projektet kan være banebrydende for afvikling af nye tætte samarbejde med andre virksomheder. Motivere praksisbaserede innovations- og videnaktiviteter med fokus på konkrete, praktiske udfordringer i virksomhederne Bidrage til at styrke uddannelsernes kvalitet samt understøtte opfyldelsen af de konkrete målsætninger om øget innovationskapacitet på Erhvervsakademi Sjælland |
Tags | Digitalt formidlingskoncept | innovation | udvikling | virksomhedssamarbejde |
Deltagere | |
- Studerende |
Zealand - Sjællands Erhvervsakademi
|
- Medarbejdere | |
- Virksomhedsrepræsentanter | |
- Andre | |
Partnere | Køge Museum | Museum Sydøstdanmark |
Finansiering | |
- Intern | 40% |
- Ekstern | 60% | Øvrige ministerier og styrelser mv. | Styrelsen for videregående uddannelser |
Resultat | 20 formidlingskoncepter til Køge Museum, Museum Sydøstdanmark. |
Evaluering | Projektet blev evalueret gennem mundtlige og skriftlige evalueringer med studerende og Museum Sydøstdanmark. |
Formidlingsform | |
- Resultatets formidling | 20 formidlingskoncepter til Museum Sydøstdanmark blev pitchet og præsenteret for medarbejdere fra museet. Projektet ”Udvikling af digitalt formidlingskoncept til Køge Museum” blev sammen med andre projekter tilknyttet ”Erhverv ind i Uddannelserne” evalueret i en afsluttende rapport som blev præsenteret for Region Sjælland og Danske Erhvervsakademier (Se under Vidensprodukter). |
- Resultaternes værdi | Museum Syøstdanmark har fået en større forståelse af en yngre målgruppe. Studerende og undervisere har fået en større forståelse af praksisnær innovation og samarbejde med erhvervslivet. |
- Målgruppen | Virksomheden, Region Sjælland, Danske erhvervsakademier, Pressen |
- Publikationer | Anden artikel |