Hop til indhold

The way of life. LCA – Life Cycle assessment

Projekttitel The way of life. LCA – Life Cycle assessment
Projekttype Innovationsprojekter
Frascati Ja
Tema Bæredygtighed | Byg
Teaser Projektet givder studerende på de videregående byggetekniske uddannelser en introduktion til LCA gennem en pædagogisk og visuel iscenesættelse af LCA
Status Afsluttet
Ejer  
- Akademi Københavns Erhvervsakademi (KEA)
- Kontaktperson Peter Falk
Adjunkt
petf@kea.dk
21699406
Nat./Int. Nationalt
Projektperiode 21. juni 2016 - 31. august 2018
Projektbeskrivelse  
- Projektresumé

KEA fik i 2016 bevilliget 940.000 kr. fra Grundejernes Investeringsfond (GI) til projektet “The way of Life. LCA – Life Cycle Assessment” der blev gennemført i samarbejde med Teknologisk Institut og FCO Arkitektur ApS.

LCA er en forkortelse af Life Cycle Assessment – på dansk livscyklusvurdering. Formålet med en LCA er at vurdere bygningens samlede miljøbelastning gennem sin livscyklus. I en LCA vurderes en række miljøpåvirkningskategorier, og stoffer såsom drivhusgasser der foresager klimaændringer, stoffer der bidrager til nedbrydning af ozonlaget, stoffer der bidrager til smog-dannelse og endelig stoffer, der bidrager til øget algevækst, der bl.a. resulterer i fiskedød. Målet med LCA-vurderingen er at reducere disse stoffer mest muligt ved at se på de materialer, der indgår i et konkret byggeri.

Det overordnede formål med projektet er at give studerende på de videregående byggetekniske uddannelser en introduktion til LCA gennem en pædagogisk og visuel iscenesættelse af LCA i en udstilling/model af udvalgte materialers livscyklus – cradle to cradle. Det er hensigten at denne udstilling skal understøtte de studerendes forståelse af LCA og anvendes som afsæt for et videre undervisningsforløb om LCA.

Med en målgruppe som de unge studerende på de videregående byggetekniske uddannelser (konstruktører, arkitekter, ingeniører, tekniske arkitekter m.m.) landet over, sikrer vi, at de tiltag vedrørende LCA, der igangsættes i branchen og fra myndigheder forankres blandt dem der om ganske kort tid står og skal håndtere problematikkerne i praksis.

Projektet forventes afsluttet 31/8 2018 og resulterer i bl.a. et undervisningsforløb og en udstilling.

- Baggrund og formål

Baggrund

Regeringen har de seneste år haft et stort fokus på bæredygtigt byggeri. Bl.a. via den nye byggepolitiske strategi ”Vejen til et styrket byggeri i Danmark” fra november 2014 og med lanceringen i 2015 af Vejledning og værktøj til udarbejdelse af livscyklusvurderinger (LCA). Den nuværende regering har dog – i forhold til den forrige regering – mindsket indsatsen og initiativerne vedr. bæredygtighed og herunder LCA. Vi vil med dette projekt bl.a. bidrage til en øget synlighed og tilstedeværelse af LCA i branchen på skolerne og i den offentlige debat. Ligeledes er der på europæisk plan udviklet en serie af standarder for bæredygtigt byggeri, herunder hvordan LCA beregnes og efterfølgende deklareres i en miljø-varedeklaration, EPD. Både danske såvel som mange udenlandske producenter af byggevarer er begyndt at få udviklet EPD på deres produkter, og rådgivere og bygherrer skal nu lære at bruge LCA i forbindelse med design og projektering af fremtidens byggeri. LCA er ligeledes en vigtig del af certificeringsordningen DGNB, hvor LCA-vurdering indgår på bygningsniveau.

Både i branchen og på uddannelsesinstitutioner anvendes begrebet LCA i stigende grad og det forventes, at rådgivere og entreprenører kan dokumentere og håndtere bygninger og byggematerialers miljøpåvirkninger ved hjælp af LCA. Men mange skoler/uddannelsesinstitutioner har endnu ikke de nødvendige kompetencer til at undervise i LCA, hvilket er forståeligt, da begrebet stadig er relativt nyt og først i gang med at finde sin form. De fleste kan forholdsvis hurtigt lære at bruge et LCA-værktøj (som fx LCA-Byg udviklet af Trafik- og byggestyrelsen), men de færreste kan bruge LCA-værktøjet intelligent ift. materialevalg og bygningsdesign. Og hvis den kommende generation af rådgivere og entreprenører ikke uddannes til at forstå LCA og bruge det som styringsredskab, vil de i første omgang få svært ved at vurdere, om det resultat, de kommer frem til, er korrekt, samt til fagligt og velfunderet at reflektere over, om der evt. findes et substitutionsmateriale, hvilket i mange tilfælde vil være til gavn både for økonomien og ikke mindst for miljøet.

Med en målgruppe som de unge studerende på de videregående byggetekniske uddannelser (konstruktører, arkitekter, ingeniører, tekniske arkitekter m.m.) landet over, sikrer vi, at de tiltag vedrørende LCA, der igangsættes i branchen og fra myndigheder forankres blandt dem der om ganske kort tid står og skal håndtere problematikkerne i praksis.

Projektets formål

Det overordnede formål er at give studerende på de videregående byggetekniske uddannelser en introduktion til LCA gennem en pædagogisk og visuel iscenesættelse af LCA i en udstilling/model af udvalgte materialers livscyklus – cradle to cradle. Det er hensigten at denne udstilling skal understøtte de studerendes forståelse af LCA og anvendes som afsæt for et videre undervisningsforløb om LCA.

- Aktiviteter og handling

I projektet produceres en model/udstilling, der søger at kommunikere LCA gennem en ny visuel og pædagogisk indgangsvinkel for på den måde at skabe en grundlæggende forståelse for, hvad LCA er, og i hvilken kontekst LCA-overvejelser er relevante for rådgivere og entreprenører. Projektet henvender sig i første omgang til de videregående uddannelser, men resultaterne vil også kunne bruges af bl.a. erhvervsskoler.

Der udvælges som udgangspunkt ca. 5 klassiske byggematerialer, som findes i eksisterende byggeri og som anses for bærende elementer ved renoveringsopgaver. Og der udføres en LCA for hvert materiale, altså materialets ”rejse/udvikling” fra start til slut/genanvendelse. Lige fra udvinding af råmaterialet, til produktion af byggematerialet, indbygning af materialet, demontering af materialet, nedbrydning af materialet og til sidst bortskaffelse eller genanvendelse af materialet. Co2 forbruget i hver fase symboliseres eksempelvis med en cylinder med x antal deciliter olie. Et stort indhold af olie i cylinderen er lig med et stort Co2-forbrug.

Projektet vil altså ikke være ”breaking news”, men bidrage til LCA dannelsen blandt de studerende som om ganske få år skal varetage samfundets interesser. Og altså sætte fokus på LCA, samt bidrage til en større forståelse af LCA-problematikken og dermed give en mere kvalificeret diskussion og evne til at træffe nogle kompetente valg.

Udstillingen/modellen skal stå tilgængeligt og vil kunne opleves af alle KEAs studerende, pt. ca. 7000. Ydermere vil den også kunne opleves af studerende, som ikke går på KEA, samt bruges af andre uddannelser for hvem den er relevant. Udstillingen/modellen skal være en del af 2 faste materialeudstillinger KEA Material Lab (http://materialdesignlab.dk) og Material Connexion, http://materialconnexion.com/Locations/tabid/866/Default.aspx#Denmark, der begge fokuserer mere på selve materialerne og anvendelsesmuligheder i en produktion.

Som en grundlæggende del af projektet skal alle uddannelsesinstitutioner kunne anvende og bruge resultaterne i eget setup/regi/undervisning. Forskellige løsninger/produkter af projektet kan ses under pkt. 10 (formidling). Som en del af projektet udarbejdes også koncept for undervisnings af studerende. Et undervisningsforløb på KEA med udgangspunkt i resultaterne af nærværende projekt kan se ud som følger:

a. Et undervisningsforløb med LCA startes med at besigtige udstillingen, hvor denne gennemgås med klassen og diskuteres.

b. Tilbage i klasselokalet drøftes kort problematikker vedr. LCA, de mange forskellige holdninger til, hvordan denne skal regnes, og hvad den skal indeholde. Og ikke mindst hvilke interessenter som påvirker den offentlige diskussion.

c. I klasselokalet gennemgås et beregningsprogram eks. LCA-Byg udviklet af Trafik- og byggestyrelsen.

d. I klasselokalet drøftes resultaterne af de studerendes undersøgelser af de materialer, de anvender i deres case (projekt).

e. Endelig foretages en evaluering af forløbet for at henholdsvis de studerendes samt af undervisere.

Andre uddannelsesinstitutioner kan, udover at anvende koncepter og undervisningsmaterialer, også kunne bruge de gjorte erfaringer på KEA og evalueringer af projektet samles på hjemmeside.

 

Arbejdsmetode og proces:

a. Indledende projekt-arbejder

Der afholdes et opstartsmøde hos KEA. Her er der mulighed for at se de faciliteter/omgivelser hvori “udstillingen” skal indgå.

b. Intern workshop hos Teknologisk Institut

Med afsæt i et fælles ramme for projektindholdet afholder TI en intern workshop. På workshoppen tager vi afsæt i den tekst og de skitser, der allerede er udarbejdet. Vi analyserer konceptets muligheder og kommer med direkte input til, hvorledes idéerne kan realiseres.

c. Forberedelse af udstilling

Forberedelse af udstilling, skærmvægge, indkøb af udstillingsmontre/skabe til udstilling, etablering af lyssætning, grafisk layout/design, hjemmesider m.m.

d. LCA beregning

Teknologisk Institut påbegynder de egentlige LCA-udregninger

e. Etablering af udstilling

Efter kortlægning af de ca. 5 materialer konstrueres/designes den fysiske udstilling/model, således at materialernes livscyklus formidles i en pædagogisk og visuelt enkel præsentation. Det er vigtigt, at udstillingen ikke bliver teksttung, da det som udgangspunkt er en ”teaser” og et springbræt for en yderligere projektrelateret bearbejdning samt holdningsdannelse blandt de studerende. Se bilag 1 for det grundlæggende princip for formidling/pædagogik.

f. Undervisningsmateriale

Der udarbejdes et koncept for undervisning af henholdsvis studerende og undervisere og evt. et udkast til læringsmål for både undervisere og studerende. Der udarbejdes en standard for undervisningsmateriale til de studerende, samt en standard for undervisningsmateriale til undervisere. Undervisningsmaterialet bliver på en digital platform evt. via hjemmeside.

g. Efteruddannelse af undervisere

Udvalgte undervisere gennemgår ca. 2 dages efteruddannelse. Det er ligeledes en del af nærværende projekt, at Teknologisk Institut ”uddanner” de undervisere på KEA byg, som underviser i LCA, for at tilføre viden og godt grundlag for at understøtte/facilitere de studerende i deres projekter.

h. Undervisningsforløb

Der gennemføres et undervisningsforløb med studerende

i. Evalueringer/måling

Der udføres evalueringer af undervisningsforløb og undervisere. Evaluering foretages af både Teknologisk Institut og KEA

j. Tilretning af koncept for undervisningsmaterialer

- Projektets Metode

Begrebet

LCA er en forkortelse af Life Cycle Assessment – på dansk livscyklusvurdering.

Formålet med en LCA er at vurdere bygningens samlede miljøbelastning gennem sin livscyklus. En LCA-vurdering omfatter miljøpåvirkningen fra både produkt-fase, byggeprocessen, brugsfasen samt nedrivning, bortskaffelse, og evt. genanvendelse. En  LCA-vurdering foretages med afsæt i en række EU-standarder, der beskriver principper og specificerer de krav, en LCA skal opfylde.

I en LCA vurderes en række miljøpåvirkningskategorier, hvor drivhusgassen, der foresager klimaændringer, sikkert er den mest kendte. Herudover er der fokus på stoffer, der bidrager til nedbrydning af ozonlaget, stoffer, der bidrager til smog-dannelse og endelig stoffer, der bidrager til øget algevækst, der bl.a. resulterer i fiskedød.

Målet med LCA-vurderingen er således at reducere disse stoffer mest muligt ved at se på de materialer, der indgår i et konkret byggeri.

- Projektets Forventede Resultater
  • Udstilling
  • Undervisningsforløb, koncept og materiale
  • At de studerendes forståelse af LCA øges
- Projektets Forventede Effekt
  • Generel videnopsamling, videnforøgelse og videndeling af, hvad LCA er til gavn for både bracher og uddannelsessektoren.
Tags bæredygtighed | byggebranchen | byggeri | lca | levedygtig | produkter
Deltagere  
- Studerende
- Medarbejdere Københavns Erhvervsakademi (KEA)
Peter Falk
Mette Anker
Magnus Sølvhøj Kühn
- Virksomhedsrepræsentanter FCO Arkitektur ApS (FCO)
- Andre
Partnere Teknologisk Institut
Finansiering  
- Intern 50%
- Ekstern 50% | Eksterne statslige kilder | Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling
Resultat

Projektets output er følgende 3 hovedelementer:

1. En udstilling på KEA, Kbh N.

2. Et undervisningskoncept bestående af 3 moduler

3. En hjemmeside: http://fcoarkitektur.dk/projekter_referencer/lca%20formidling.html

 

Evaluering
Formidlingsform  
- Resultatets formidling

Den førnævnte model/udstilling på KEA (Nørrebro) vil stå som en del af en allerede
eksisterende materialesamling i et inspirerende studiemiljø med i forvejen stor fokus på
materialer og anvendelsesmuligheder. Resultat af projektet offentliggøres ved en
”åbning/præsentation” på KEA campus, hvor videregående byggetekniske uddannelser
inviteres.
I forbindelse med projektet udarbejdes en manual, der beskriver:
– Den grundlæggende tanke og metode bag projektet, så andre institutioner kan vælge at
udvide med egne materialeundersøgelser.
– En manual/fil (Ikea-koncept), der beskriver, hvordan udstillingen bygges. Altså en
vejledning med alle løsdele og komponenter af udstillingen (både montre, materialer,
layouts og info). De øvrige uddannelsesinstitutioner kan gratis rekvirere manualen for
”selvbyg” (driftige studerende) eller bestille den færdige udstilling ved leverandør, med
hvem vi indledningsvist laver en fastprisaftale med. Denne aftale kan eks. løbe over 3 år.
b. Uddannelsesinstitutioner kan bestille rollup-versionen (printfiler) af den fysiske udstilling – en
”light version” af den fysiske udstilling, som eks. kan opstilles i foyer i forbindelse med
5
udstillinger, til arrangementer etc.
c. Uddannelsesinstitutioner kan anvende resultaterne i et selvvalgt setup/design/form.
d. Uddannelsesinstitutioner kan ”udvide” projektet med nye materialer på baggrund af de
beskrevne metoder.
e. På baggrund at det materiale, der er lavet til KEA-udstillingen, udarbejder Teknologisk Institut
et undervisningsmateriale/koncept, så det kan anvendes i undervisning.
f. Som en del af projektet udarbejdes et udkast til læringsmål med henblik på at disse kan indgå i
studieordningen/semesterplan på de forskellige semestre på forskellige skoler.
g. I forbindelse med projektet skal enkelte undervisere fra KEA efteruddannes (kursus af ca. 2
dages varighed) af Teknologisk Institut med henblik på at opkvalificere underviserne. Herefter
sammensættes et undervisningsforløb med læringsmål. De undervisere, der efteruddannes,
skal indgå i en erfa-gruppe som samler op på erfaringer for undervisninger. Der opsamles på
hjemmeside.
h. Der etableres en hjemmeside, hvor projekt og erfaringer kan tilgås. Her vil også kunne ses
procesfilm fra undersøgelserne og produktion af udstillingen/modellen.
Det påtænkes ikke at udarbejde trykt undervisningsmateriale.

- Resultaternes værdi
- Målgruppen
- Publikationer Andet (venligst beskriv)
Andet (venligst beskriv)
Nyt undervisningsmateriale
Nyt undervisningsmateriale
Nyt undervisningsmateriale
Nyt undervisningsmateriale