Teknologisk Entreprenørskab – på tværs af teknikken
Projekttitel | Teknologisk Entreprenørskab – på tværs af teknikken |
---|---|
Projekttype | Innovationsprojekter |
Frascati | Ja |
Tema | Entreprenørskab |
Teaser | Hvordan udvikler og integrerer vi entreprenørskabsundervisning på tekniske uddannelser? |
Status | Afsluttet |
Ejer | |
- Akademi | Københavns Erhvervsakademi (KEA) |
- Kontaktperson | Gunnar Näsman Administrativ medarbejder / Konsulent gunn@kea.dk 24444405 |
Nat./Int. | Nationalt |
Projektperiode | 01. maj 2014 - 31. oktober 2015 |
Projektbeskrivelse | |
- Projektresumé | Et tværinstitutionelt entreprenørskabsprojektMaskinmesterskolen København (MSK) og Københavns Erhvervsakademi (KEA) har indgået et tværinstitutionelt samarbejde omkring udviklingen af et undervisningsforløb med fokus på tværfagligt samarbejde omkring entreprenørskab, idéudvikling og innovation. Målet med projektet er således at:
Undervisningsforløbet ‘Teknologisk Entreprenørskab – på tværs af teknikken’ har konkret omhandlet at udvikle nye tekniske løsninger på virkelige behov, ved at arbejde med Øko-bofællesskabet Munksøgård som case. I tæt samarbejde med Munksøgårds energigruppe, er der blevet formuleret nogle energimæssige udfordringer, som de studerende skulle udvikle tekniske løsninger på. De studerende har arbejdet i grupper sammensat af studerende fra forskellige uddannelser, hvilket både kan tilføre nye vinkler til deres idéudvikling, men også skærpe den enkelte studerendes bevidsthed om egne faglige kompetencer og personlige styrker. I projektet arbejder de studerende med online portfolios. Deres portfolio vil fungere som et procesredskab, der dels understøtter den studerende i at følge egen udviklings- og læringsproces, dels tilegnes som et redskab den studerende bruger professionelt til formidling af eget arbejde. Derudover vil portfoliet kunne anvendes til at samarbejde med medstuderende og eventuelle erhvervssamarbejder.
|
- Baggrund og formål | BaggrundKEA ønsker at ruste de entreprenante studerende med kompetencer, der sætter dem i stand til at identificere muligheder og udvikle nye tekniske løsninger. Projektet er relevant for teknikuddannelserne, som har ‘virksomhedsfag’, og allerede får konkret viden om drift at virksomhed og arbejder med tekniske løsninger, men hvor de studerendes entreprenante mindset kan styrkes yderligere gennem et forløb, der har fokus på handlekraft, personlig indstilling, omverdensforståelse og kreative kompetencer relateret til deres tekniske faglighed. På baggrund af ovenstående vil KEA udvikle faget ‘Teknologisk entreprenørskab – på tværs af teknikken’ som et tværinstitutionelt samarbejde mellem KEA og Maskinmesterskolen. På KEA vil projektet i først omgang omfatte Energiteknolog uddannelsen, men også VVS-installatør og EL-installatør har været inddraget i ansøgningsfasen, og der er muligheder for at integrere dele af projektet på deres uddannelser enten som valgfag eller en projektuge. Der udvikles således et fleksibelt forløb, der i første omgang integreres på 2. semester af Energiteknolog uddannelsen, men så sigt også kan tilpasses og integreres i andre uddannelser under TEKNIK. FormålFormålet med projektet er i første fase at udvikle et projektmodul: ‘Teknologisk Entreprenørskab – på tværs af teknikken’, på tværs af uddannelsesinstitutioner, som giver de studerende konkrete erfaringer med at spotte nye muligheder og skabe nye løsninger, hvor både deres entreprenante og tekniske kompetencer kommer i spil. Med projektet ønskes det ligeledes at styrke de studerendes kompetencer til at samarbejde tværfagligt, hvilket både styrker samarbejdsevner, men også bevidstheden om egne styrker. |
- Aktiviteter og handling | Teknologisk Entreprenørskabs aktiviteter og udviklingForløbet er udviklet af undervisere fra Energiteknologuddannelsen på KEA i samarbejde med undervisere fra Maskinmesterskolen København. De studerende har på tværs af uddannelserne arbejdet med Bofællesskabet Munksøgård i Roskilde som case. I tæt samarbejde med Munksøgårds energigruppe, er der blevet formuleret nogle energimæssige udfordringer, som de studerende skulle udvikle tekniske løsninger på. De studerende har arbejdet med at forstå de tekniske udfordringer, samt forstå den kontekst de skulle løses i. Munksøgård har fokus på bæredygtighed og beslutninger tages gennem en en beboer-demokratisk proces. Derfor har det været vigtigt, at de studerende satte sig ind i konteksten og de visioner, som Munksøgård har mht. energiforbrug. De studerende har derfor haft som opgave at udvikle konkrete energitekniske løsninger for en kunde, og samtidig sætte sig ind i deres behov og ønsker, hvor den billigste løsning ikke altid er den bedste. Under forløbet har de studerende været på to besøg på Munksøgård: Et ved opstart af projektet, hvor de blev præsenteret for kundens ønsker, energimæssige udfordringer og den demokratiske proces, som løsningerne skal igennem for at blive besluttet og gennemført. Som afslutning på forløbet præsenterede alle grupper deres løsninger for energigruppen og beboerne på Munksøgård. I løbet af projektet havde de studerende undervisning med afsæt i de stillede problemstillinger. Der blev oprettet en blog, hvor de studerende under projektforløbet kunne dele deres arbejde på tværs af uddannelser og grupper, og de havde også direkte kontakt til Energigruppen på Munksøgård. De studerende har således arbejdet med konkrete problemstillinger formuleret i samarbejde med Munksøgård, målgruppe- og kontekstanalyse og behovsafdækning. Som tekniske eksperter, har de studerende ligeledes arbejdet med at udvikle fagligt velfunderede løsninger, der afslutningsvis blev præsenteret for kunden i øjenhøjde, og med respekt for deres beboerdemokrati og vision om bæredygtighed. Forløbet bygger videre på modellen udviklet i forbindelse med projektet ‘E-business Technology and Entrepreneurship’, omhandlende hvordan forskellige uddannelsesforløb kan arbejde sammen om en fælles problemstilling og case, trods forskelle i uddannelsesopbygning og forløbenes strukturering på de respektive uddannelser. På Maskinmesterskolen blev forløbet indarbejdet som et 4-ECTS-givende fag ‘Innovation og entreprenørskab’. På Energiteknolog uddannelsen på KEA var forløbet gennemgående og tværgående for hele forårssemesteret, hvor de studerende som afslutning skrev semesteropgave og var til eksamen heri. Dette betød helt konkret, at de studerende på KEA arbejdede videre med forløbet efter det var afsluttet på Maskinmesterskolen. De studerende på KEA arbejdede således videre med de løsninger som Maskinmesterskolen havde været medvirkende til at udvikle. De studerende på KEA kom dermed mere i dybden med de tekniske løsninger, som var blevet udviklet og konceptualiseret i den fælles projektperiode. |
- Projektets Metode | FaserUdviklingen og realiseringen af projektet foregik i følgende 3 faser:
Projektets milepæleMaj 2014: Opstart af projektet. Formalia og oprettelse af projekt. Etablering af projektgruppe, udarbejdelse af roller, opgaver, ansvar, kommunikationsgange, arbejdsplaner mv. Indsamling af data og erfaringer. Juni 2014: Udarbejdelse af idéskitse til undervisningsforløb, og etablering af samarbejde mellem underviser fra de to uddannelser og institutioner. August 2014: Plan for undervisningsforløb for studerende fra KEA og MSK. September 2014: Udvikling af tværfagligt undervisningsforløb for studerende fra KEA og MSK. Oktober 2014: Udvikling af tværfagligt undervisningsforløb for studerende fra KEA og MSK. November 2014: Konkretisering og planlægning af det konkrete undervisningsforløb, og endeligt valg af case. December 2014: Planlægning af tværfagligt undervisningen i forårssemesteret 2015 Januar 2015: Opstart af tværfagligt undervisningsforløbet på de to uddannelser. Februar 2015: Undervisningsforløbet udbydes på Energiteknologuddannelsen (KEA) og Maskinmesterskolen (MSK), og arbejde med online portfolio. Marts 2015: Undervisningsforløbet udbydes på Energiteknologuddannelsen (KEA) og Maskinmesterskolen (MSK), og arbejde med online portfolio. April 2015: Undervisningsforløbet udbydes på Energiteknologuddannelsen (KEA) og Maskinmesterskolen (MSK) og arbejde med online portfolio. Maj 2015: Undervisningsforløbet udbydes på Energiteknologuddannelsen (KEA) og Maskinmesterskolen (MSK) og arbejdet med online portfolio. Forløbet afsluttes med intern prøve, bestående af gruppepræsentation og præsentation af portfolio. Juni 2015: Eksamensperiode og opgaveskrivning. August 2015: Arbejde på forankring af projektet på de to uddannelsesinstitutioner September 2015: Afrapportering til FFE Oktober 2015: Projektet forventes afsluttet |
- Projektets Forventede Resultater |
|
- Projektets Forventede Effekt |
|
Tags | entrepreneurship | entreprenørskab | teknik | teknologi |
Deltagere | |
- Studerende |
Københavns Erhvervsakademi (KEA)
|
- Medarbejdere | Energiteknologuddannelsen 2 medarbejdere Københavns Erhvervsakademi (KEA) Torid Kaad Ostenfeld |
- Virksomhedsrepræsentanter | |
- Andre | |
Partnere | Maskinmesterskolen København |
Finansiering | |
- Intern | 53% |
- Ekstern | 47% | Danske private kilder | Fonden for Entreprenørskab |
Resultat | Der er udviklet et undervisningsforløb, hvor studerende fra forskellige uddannelser og uddannelsesinstitutioner sammen kan komme med løsninger på konkrete udfordringer, som en kunde står overfor. Dette har krævet en stor systematik i dels fælles projektbeskrivelse og præsentationer for de studerende, så de havde samme afsæt, og kendte forventningerne i forhold til projektet og kunden. Men da forløbene er forskellige på de to deltagende uddannelser, har det også været vigtigt at der var konkrete lokale krav, som de studerende skule opfylde for at bestå forløbet på deres uddannelse, med de konrkete bindinger, som der er på de respektive uddannelser. |
Evaluering | |
Formidlingsform | |
- Resultatets formidling | |
- Resultaternes værdi | |
- Målgruppen | |
- Publikationer |