Soldreven fragtskibs drift
Projekttitel | Soldreven fragtskibs drift |
---|---|
Projekttype | Innovationsprojekter |
Frascati | Nej |
Tema | Bæredygtighed | Innovation | Teknologi |
Teaser | Hvordan kan vi realistisk og hurtigt omlægge verdenen fragtskib flåde til 100% vedvarende elektrisk fremdrift? - Det vil jeg finde svaret på! |
Status | Igangværende |
Ejer | |
- Akademi | Københavns Erhvervsakademi (KEA) |
- Kontaktperson | Nikolaj Andersson Nielsen Adjunkt nini@kea.dk 26504404 |
Nat./Int. | Internationalt |
Projektperiode | 21. juni 2021 - 01. oktober 2024 |
Projektbeskrivelse | |
- Projektresumé | Der forskes i en alternativ fremdrifts metode målrettet søtransport, der vil undersøge mulighederne i at benytte solenergi til at fremdrives nogle af de største fragtskibe på verdensplan. Målet med dette forskningsprojekt er at påvise at der er teknologiske, økonomiske og miljømæssige belæg for at kunne omstille mondæne søtransport til 100% vedvarende og grøn energi. |
- Baggrund og formål | Generelt er transportsektoren på verdensplan i gang med at overgå til vedvarende energikilder. Biler, tog og lastbiler er nu i gang med at blive omdannet fra fossile brændstoffer, til el – som kan produceres på en vedvarende måde. Fly sektoren er påbegyndt at overgå til el eller hydrogen drift. Her er batteriers energidensitet en udfordring, men der er en klar vej fremad for hvornår vi kan se de første langdistance fly der kan overgå til batteridrift. Det efterlader den sidste type af transport; søtransport. Den moderne civile skibsflåden drives udelukkende via fossile brænstoffer. Trods tiltag for at benytte sig af alternative brændselstyper, der har et mindre klimaaftryk, så er størstedelen af brændsel af typen “bunker fuel” som er en af de mest forurenende brændselstyper. Der bliver aktivt arbejdet på at forbedre effektiviteten skibe ved forbedre udformningen af skibet selv, og reducere hastigheden af skribets fremdrift. Gods transport ved brug af containerskibe er den mest brugte, og mest CO2 effektive metode til at fragte varer og gods over længere afstande. Trods at det er den mest CO2 effektive måde at transportere gods på, så bruges der stadig meget store mængder af brændsel til denne type transport. Dette forskringsprojekt har til formål at undersøge hvordan med ved brug af solenergi kan gøre godstransport 100% vedvarende og opnå en CO2 neutralitet. Kan dette opnås vil den største drivhusgasudleder i transportsektoren have en klar retning mod en vedvarende fremtid. På nuværende tidspunkt har jeg ikke kunne finde nogle referencer til lignende studier, der fokuserer på flydende solceller man trækker efter skibe. Nuværende løsninger fokuserer på – Lokale solcellesystemer der er placeret på skibet selv – Dette kan kun supplere skibets energiforbrug – Vind sejl, vindskærme og Magnus effekt rotorer. – Disse kan være effektive, men vil stadig kun supplere skibets energiforbrug. Links til kilder: https://en.wikipedia.org/wiki/Floating_solar https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_solar-powered_boats |
- Aktiviteter og handling | Denne forskning er opdelt i 4 faser: – Fase 1: Etablere aftaler med samarbejdespartnere – Fase 2: Indledende analyse af tekniske muligheder og begrænsinger – Fase 3: Økonomisk analyse – Fase 4: Analyse af implementerings muligheder |
- Projektets Metode | Metoden fastlægges efter at partnerskaberne er etableret. |
- Projektets Forventede Resultater | Der forventes følgende resultater: – Større tekniske udfordringer i at opnå indsamling, og lokal distribution af meget store mængder af energi. – Udfordringer i den potentielle pålidelighed i store solcelle systemer der skal flyde ovenpå vand – Udfordringer i den samlede effektivitet af systemet, taget forbehold for tab i el systemet, men også stigende vandmodstand
Det endelige resultat skal give os et fingerpeg om i hvilken sammenhæng og med hvilke begrænsninger vil et soldrevet fremdriftssystem kunne være økonomisk rentabelt. |
- Projektets Forventede Effekt | At kunne give skibsfart industrien indsigt i hvordan fremtidens CO2 neutral fremdrift på søen kunne realiseres. |
Tags | Batterier | Batteries | Grøn omstilling | PV | Renewable energy | Shipping | Skibsfart | Sol | solar panels |
Deltagere | |
- Studerende | |
- Medarbejdere | Københavns Erhvervsakademi (KEA) Nikolaj Andersson NielsenAnn Christina Oliveira-Borg |
- Virksomhedsrepræsentanter | |
- Andre | |
Partnere | |
Finansiering | |
Resultat | |
Evaluering | |
Formidlingsform | |
- Resultatets formidling | |
- Resultaternes værdi | |
- Målgruppen | |
- Publikationer |