Snyd eller smart? Kunstig intelligens som værktøj
| Projekttitel | Snyd eller smart? Kunstig intelligens som værktøj |
|---|---|
| Projekttype | Anvendt forskning og udvikling |
| Frascati | Ja |
| Tema | Teknologi | Undervisning |
| Teaser | En forundersøgelse, der udforsker brugen af kunstig intelligens som værktøj for multimediedesignstuderende i praktik og teori. |
| Status | Afsluttet |
| Ejer | |
| - Akademi | Zealand – Sjællands Erhvervsakademi |
| - Kontaktperson | Hanne Elmer Lektor HAEL@zealand.dk |
| Nat./Int. | Nationalt |
| Projektperiode | 16. januar 2023 - 31. oktober 2023 |
| Projektbeskrivelse | |
| - Projektresumé | Den stigende udvikling af kunstig intelligens (AI) omformer markant arbejdsmarkedet, hvilket giver anledning til overvejelser om, hvordan uddannelse og studerende skal interagere i denne “nye” virkelighed (Zhai 2022). Brugen af kunstig intelligens (AI) i videregående uddannelser er i de indledende faser (Zentner 2022). AI har potentialet til at revolutionere videregående uddannelse ved at muliggøre nye former for læring (Shute, 2018). AI kan transformere den måde, studerende lærer på (Shute, 2018), og virksomheders arbejde. I en lærende organisation kan AI bruges til at skabe læring hos elever (Dziuban, 2017) og medarbejdere, så der skabes momentum i virksomhedens opgaver. De studerende på erhvervsakademierne er tæt på praksis og kan ses som nogle af virksomhedernes forandringsagenter. Forskningsspørgsmål Hvordan kan eleverne bruge AI som værktøj og bidrage til viden om brugen af AI til opgaveløsninger?
|
| - Baggrund og formål | Formålet med projektet er at undersøge, hvordan studerende kan bruge kunstig intelligens som en del af processen i opgaveløsninger. Projektet understøtter vidensklyngen for IT og digital kommunikation, da kunstig intelligens og brugen af de nye AI-værktøjer som ChatGPT og Midjourney er relevant for alle programmer i søjlen. Projektet passer ind i akademiets strategi om at bidrage til udvikling i erhvervsvirksomheder og organisationer ved aktivt at udvikle og forske i kompetencer, der kan bruges til vækst i et erhvervsliv i forandring. I takt med at AI bliver mere og mere udbredt i forskellige brancher, kan dette projekt forhåbentlig give indsigt i, hvordan studerende kan agere i denne nye virkelighed ved at komme med ideer til, hvordan AI kan integreres i deres praktik og uddannelse. |
| - Aktiviteter og handling | 1.Projektplanlægning Metodeudvikling og beskrivelse 2. Gennemførsel, inkl. vigtigste milepæle Dataindsamling Analyse
3. Afslutning
Artikel i EA viden |
| - Projektets Metode | Data Vi indsamler data i samarbejde med de studerende på 2 og 4 semester.
17 studerende i praktik tester kunstig intelligens som værktøj i deres opgaveløsning indenfor digitalt design, kodning og UX. De må ikke levere produkter til deres arbejdsgivere, der udelukkende er skabt af kunstig intelligens. De skal kunne dokumentere, at de har brugt deres egne kompetencer til at videreudvikle produkterne. I løbet af 10 uger registrerer eleverne deres brug af kunstig intelligens. Se dokumentskemaer her De samme 17 studerende deltager i en workshop på praktikindkald, hvor vi skaber data på kunstig intelligens.
16 studerende i teoriperiode får til opgave at finde fejl i en HTML-fil og skærmoptage processen. Som forberedelse til eksperimentet har underviser lavet en lille hjemmeside i HTML og CSS. I HTML-filen oprettes og dokumenteres 10 fejl i koden. Holdet er opdelt i to grupper. Kun én gruppe får en introduktion til at bruge ChatGPT, som et fejlfindingsværktøj, men begge grupper får til opgave at finde fejl i koden. Analyse Data analyseres først udfra en fænomenologisk tilgang. Her beskrives AI som hjælpeværktøj i opgaveløsninger, herunder hvilke erfaringer de studerende har gjort, og hvordan AI giver mening i udviklingsprocesser.
Teoretisk baserer projektet sig på forskningsartikler to områder. Arbejdsfeltet og uddannelsesfeltet. I denne sammenhæng er arbejdsfeltet artikler om AI anvendt indenfor UX, Design og kode, der relaterer sig til de virksomheder, de studerende er i praktik i. Uddannelsefeltet er artikler om AI anvendt på videregående uddannelser. Endelig har vi enkelte artikler om troværdighed og fejl i AI. Dernæst arbejdes induktivt og eksplorativt med mønstergenkendelse, med udgangspunkt i Grounded Theory. Der laves en åben kodning, en kategorisering af hvor AI anvendes, samt en beskrivelse af hvordan AI anvendes af studerende i virksomhederne. Herefter forklares og beskrives de områder og den kontekst, hvor de studerende har anvendt AI. Disse resultater diskuteres og perspektiveres udfra pædagogiske og didaktiske overvejelser af fremtidig anvendelse af AI i læring. På baggrund af vores forstudie peges til slut på områder, der kan være relevante at forske videre i. |
| - Projektets Forventede Resultater | En analyse af de studerendes anvendelse af kunstig intelligens, der peger frem mod potentielle forskningsområder. |
| - Projektets Forventede Effekt | Projektets potentielle impact er viden om og erfaringer med hvordan studerende anvender AI i opgaveløsninger, som kan overføres til undervisning i fx design, kode og UX |
| Tags | |
| Deltagere | |
| - Studerende |
Zealand - Sjællands Erhvervsakademi
|
| - Medarbejdere | Zealand – Sjællands Erhvervsakademi Glen Hjorth Nielsen |
| - Virksomhedsrepræsentanter | |
| - Andre | |
| Partnere | Visit LF | Beyond 11 | WebNordic | Jannike Grey | Autismeforeningen | Konceptlab | Nør station | Stenholtgaard |
| Finansiering | |
| Resultat | |
| Evaluering | |
| Formidlingsform | |
| - Resultatets formidling | |
| - Resultaternes værdi | |
| - Målgruppen | |
| - Publikationer | Peer rev. Artikel Anden artikel |