Hop til indhold

Servitization

Projekttitel Servitization
Projekttype Anvendt forskning og udvikling
Frascati Ja
Tema Business | Kommunikation | Teknologi
Teaser Service add-on som nyt konkurrenceparameter i produktionsindustrien
Status Afsluttet
Ejer  
- Akademi Cphbusiness
- Kontaktperson Niels Peter Nielsen
Lektor
npn@cphbusiness.dk
+45 36154858
Nat./Int. Nationalt
Projektperiode 01. januar 2022 - 31. marts 2023
Projektbeskrivelse  
- Projektresumé

Projektet fokuserer primært på studerende på Service & Oplevelse (SØK) og vil afsøge potentialet for nye aftagermuligheder (praktik- og arbejdspladser) for denne specifikke, konkurrenceudsatte gruppe af studerende. 

Det er projektgruppens klare indtryk, at den moderne arbejdsvandring inden for EU-27 presser SØK-studerendes employability bl.a. inden for HORECA-området via ikke-komplekse kompetencer overvejende relateret til soft skills og serviceleverancer – de bliver konkurrenceudsat fra anden EU-arbejdskraft med tilsvarende grad af kvalifikationer (lav specialisering) samt en høj grad af servicemind og arbejdsduelighed. 

Projektet vil derfor afdække potentialer for nye jobfunktioner (samt tilhørende undervisningsfokus) for SØK-studerende i sektorer såsom produktion og fremstilling med fokus på Service-Ad-on, hvor man forsøger at tilkoble yderligere service-funktioner til eksisterende produkter.  

Service-funktioner skal her ses i et udviklingsperspektiv, hvor de studerende i højere grad uddannes til at identificere og udvikle på uudnyttede behov fx self-service produktløsninger til udnyttelse af nye behov hos potentielt eksisterende/nye kunder.  

- Baggrund og formål

Servitization er udviklingen af nye konkurrenceparametre knyttet til periferi-delen af standardprodukter – ofte løftet via digitalisering, Big data eller IO og med et skarpt fokus på kundens sekundære/periferi-behov.  

Servitization er pendanten til- samt skridtet videre end den personlige shopper i Magasin, den personlige vejledning i Matas eller opsamlingen af point ved brug af originale HP-printerpatroner etc. Det er SaaS samt IoT drevet produkt ad-ons, hvor Service-delen er det nye konkurrenceparameter og big data sikrer et optimalt Value Offer. 

Værdiskabelsen ligger her i at identificere og tilknytte nye typer af serviceydelser til det eksisterende produkter med højere markedsandele og større kundetilknytning til følge. 

 

Eksempel på ’Servitization’: 

Du skal vælge varmepumpe, elselskab, markise eller havesprinkler – og vinderen er det produkt, der tilbyder dig den bedste merværdi i periferi-ydelsen fx muligheden for at du kan tracke og optimere på dit varmeforbrug, at markisen kører ind ved en bestemt vindstyrke eller at din havesprinkler leverer info om salinitet, jordbundsforhold samt relevant haveinfo specifikt for dit parcelhusområde - samt et tilbud på NPK-gødning og græsfrø, der er ideelt for din situation.   

 

Servitization tilkobler således servicebegrebet til en produktudviklings-kontekst og åbner for at arbejde med ‘tillæg-til-produkter’ med et bredere brugerperspektiv - hvilket tilføjer en dimension af kreativitet til produktionvirksomhedens markeds- og eksportudviklingsmuligheder.  

Samtidig åbner det også op for bedre employability, fx ved at studerende på Service & Oplevelse (SØK), der i forvejen er konkurrenceudsatte, kan opnå flere hard skills og arbejde inden for et bredere felt af aftagervirksomheder. 

- Aktiviteter og handling

Følgende aktiviteter igangsættes if. med projektet: 

  1. Kvalitative interviews med relevante virksomheder, brancheorganisationer og fora til afdækning af et evt. uudnyttet ’mer-service potentiale’. 
  2. Kvantitative surveys til relevante virksomheder samt studerende til afdækning af et evt. uudnyttet ’mer-service potentiale’. 
  3. Udvikling af UV-materiale til Cphbusiness’ afdelinger, som inspiration til UV-sessioner med projektets fokus på Servitization. 
  4. Udvikling af UV-materiale til Cphbusiness’ afdelinger 
  5. Oplæg i relevante fora af relevans for projektet. 
  6. Udfærdigelse af oplæg til Cphbusiness afdelinger med project findings. 
  7. Afrapportering (projektrapport) til EA-viden. 
  8. PR til aviser mv. vedr. projektets findings. 
  9. Ex-post opfølgning på projektets tiltag med fokus på, om de studerendes employability samt virksomhedernes anvendelse af Cphbusiness blev højnet. 
- Projektets Metode

Projektet arbejder kvantitativt såvel som kvalitativt med primær/sekundær respondentdata samt strukturerede spørgerammer mv. – og sigter efter at afdække tendenser samt anvise løsninger for employability, input til relevant SØK-undervisning samt IDV-kurser vedr. udvikling af servitization i produktionsvirksomheder – hvorfor streng data-evidenskrav ikke efterprøves. 

- Projektets Forventede Resultater

SLUTPRODUKTER:  

  1. Projektet vil søge at tilbyde SØK-studerende nye veje for deres kommende ansættelser, i nye sektorer med nye behov. 
  2. Øge mængden af nyt UV-materiale + didaktisk info om fagområder, der understøtter servicefags mulige transition over mod servitization i produktionsvirksomheder.  
  3. IDV-kurser til relevante produktions-SMV’er med fokus på konkurrencefordele. 
  4. Indirekte medvirke til et øget STÅ-optag inden Service & Oplevelse. 

Projektets outcome bygger på dets output – dog vil der være et tidsspænd inden mulige effekter kan registreres generere viden om- og samarbejdsrelationer inden for et nyt felt ml. produktion og service, som kan skabe flere SØK-arbejdspladser på sigt og knytte ny viden til de studerende samt SMV’erne.  

- Projektets Forventede Effekt

Servitization har 4 fokuspunkter (knyttet til slutprodukterne ovenfor): 

  1. Øge SØK-studerendes employability - knytte dem tættere til SMV’er. 
  2. Øge Cphbusiness værdi ved at tilknytte nye virksomheder. 
  3. Øge Cphbusiness værdi ved at levere nye IDV-kurser mv. 
  4. Øge mængden af UVU-materiale + undervisningen i fagområder, der kan understøtte servicefagenes mulige transition over imod service-indenfor-produktion.  

 

Servitization leverer på de strategiske mål vedr.: 

  • Salg af viden til specifikke virksomheder. 
  • Kobling på tværs af uddannelser på Cphbusiness. 
  • Fokus på fremtidens arbejdspladser for især DK SMV’er. 
  • Uddannelse af efterspurgte dimittender til erhvervslivet.  
  • Omsætning af praksisnær og anvendelsesorienteret viden. 
  • Varige gevinster for Cphbusiness via projektintegration. 

 

Projektets output følges/måles via KPI’erne og outcome måles ex-post. 

Tags
Deltagere
Partnere
Finansiering  
- Intern 100%
- Ekstern
Resultat
Evaluering
Formidlingsform  
- Resultatets formidling
- Resultaternes værdi
- Målgruppen
- Publikationer Rapport