Hop til indhold

Oplevelsesøkonomisk forretningsudvikling

Projekttitel Oplevelsesøkonomisk forretningsudvikling
Projekttype Anvendt forskning og udvikling
Frascati Ja
Tema Business | Innovation
Teaser Formålet med dette projekt er at undersøge, hvordan SVM’er kan skabe vækst gennem oplevelsesøkonomisk forretningsudvikling
Status Igangværende
Ejer  
- Akademi Cphbusiness
- Kontaktperson Rasmus Nissen
Lektor
ran@cphbusiness.dk
26149431
Nat./Int. Nationalt
Projektperiode 01. august 2023 - 30. juni 2024
Projektbeskrivelse  
- Projektresumé

I Danmark er der fokus på oplevelsesøkonomiens potentiale. Dagens forbruger efterspørger i højere grad unikke oplevelser og alternativer til det almene (Erhvervsministeriet, 2018). Der er dog indikationer på, at mange SMV’er fortsat ikke har opdaget potentialet i at anvende oplevelsesøkonomien til at lave forretningsudvikling, og at de derfor heller ikke arbejder strategisk hermed. FoU-projektet undersøger derfor, hvordan udvalgte SMV’er kan skabe vækst gennem oplevelsesøkonomisk forretningsudvikling.

FoU-projektet har følgende undersøgelsesspørgsmål som omdrejningspunkt:
Hvordan kan virksomheder, særligt SVM’er, skabe vækst gennem oplevelsesøkonomisk forretningsudvik-ling?

Følgende underspørgsmål vil endvidere blive undersøgt i FoU-projektet.

  • Hvilke drivere og forhindringer for oplevelsesinnovation ses i SVM’erne, og hvad skal der til for at øge den oplevelsesøkonomiske udvikling?
  • Hvilke særegne elementer kan levere værditilvækst for danske SMV’er på baggrund af oplevelsesøkono-miske samt transformative forretningsprincipper
- Baggrund og formål
- Aktiviteter og handling
- Projektets Metode

Projektet er kvalitativt, hvilket betyder, at den primære datakilde overvejende vil bestå af kva-litative interviews foretaget i SVM’er (evt. suppleret af kvalitative interviews med brancheorganisationer) samt fokusgruppeinterviews med henblik på at få udfoldet centrale tematikker i projektet. Denne tilgang er meningsfuld grundet projektets eksplorative karakter.

- Projektets Forventede Resultater
- Projektets Forventede Effekt
Tags
Deltagere
Partnere
Finansiering
Resultat
Evaluering
Formidlingsform  
- Resultatets formidling
- Resultaternes værdi
- Målgruppen
- Publikationer