Modeindustriens omstilling, begrænsningens kunst.
Projekttitel | Modeindustriens omstilling, begrænsningens kunst. |
---|---|
Projekttype | Anvendt forskning og udvikling |
Frascati | Ja |
Tema | Bæredygtighed |
Teaser | Udfordringerne i modebranchen er under coronakrisen blevet allestedsnærværende og der er brug for en bæredygtig omstilling af den samlede industri. |
Status | Igangværende |
Ejer | |
- Akademi | Erhvervsakademi Sydvest (EASV) |
- Kontaktperson | Line Skjødsholm Franzen Lektor lsf@easv.dk 45 4177 5797 |
Nat./Int. | Nationalt |
Projektperiode | 31. august 2020 - 31. december 2024 |
Projektbeskrivelse | |
- Projektresumé | Projektets overordnede formål er at kortlægge en udvalgt gruppe menneskers brug af tøj med det formål at give modeindustrien, dvs. modedesignere, brand managers mv. viden om hvilket tøj der bliver benyttet i brugsfasen og ikke kun i købsfasen. Dette er væsentligt for at tilsikre at det købte tøj også er det brugte tøj. Når brands og designere planlægger nye kollektioner gøres det med udgangspunkt i tidligere erfaringer, hvilket blandt andet vil sige salgstal fra tidligere kollektioner, strømninger i branchen, samt kundernes efterspørgsel. Projektet her vender denne tankegang på hovedet, og tager udgangspunkt i brugere og brugen af tøjet og ikke i afsenderen. Respondenter i form af en gruppe af studerende fra designteknologuddannelsen deltager i en kortlægning af deres brug af tøj i en måned. Undersøgelsesspørgsmål: Hvis det særprægede tøj reduceres i kollektionerne, der dermed vil have fokus på ”basics”, vil det så give anledning til at forbrugerne ikke får dækket de behov de har for at shoppe, og dermed kan tiltaget virke kontraeffektivt, fordi forbrugerne vil forsøge at få stillet deres behov et andet sted? Tese:
Projektet er baseret på en opmærksomhed på, hvorfor vi bruger tøj. Og deraf afledt en undersøgelses af praksis af, hvordan og hvorfor tøjet planlægges og designes.
Hovedfokus i projektet er dog selve undersøgelsen af tøj i brug, den såkaldte garderobeforskning, for at oparbejde mere viden om denne fase. Denne undersøgelsesfase kalder på nye metoder for at undersøge området, og én af hovedopgaverne i projektet er at udvikle en dataindsamlingsapp, der kan understøtte den daglige dataoparbejdning fra respondenterne. Via en app, hvori fotos og informationer dagligt uploades, vil data samles i en database, hvorfra det vil blive muligt at behandle data, og se efter mønstre og informationer om tøjet i brug, hvilket giver mulighed for nye indsigter. |
- Baggrund og formål | Projektet kan tilføre viden til branchen og dermed give grundlag for den undervisning vi udbyder på designteknologuddannelsen. Arbejdet med visuel afrapportering i app vil give relevant erfaring og udviklingspotentiale for datamatikeruddannelsen. Se desuden under afsnit: Projektets forventede effekt |
- Aktiviteter og handling |
|
- Projektets Metode | Litteraturstudie Selve undersøgelsen foretages via en app hvori de hver dag med et foto, dokumenterer det tøj de har på samt indtaster informationer om tøjet. Inden opstart af dataindsamling besvarer respondenterne et spørgeskema omhandlende deres brug af tøj. Ved afslutningen af indsamlingen besvarer de studerende ligeledes et spørgeskema, og enkelte respondenter udvælges til en kvalitativ undersøgelse. For at tilsikre at undersøgelsen har et indhold der i sidste ende kan ende med at give viden til branchen, foretages der 3 interviews med tre store virksomheder fra den modeindustrien omhandlende 2 hovedområder. 1; praksis for kollektionsopbygning og 2; bæredygtig omstilling. |
- Projektets Forventede Resultater | Det forventes at projektet munder ud i en beskrivelse og diskussion af projektets fund og projektstillers tese. En direkte be- eller afkræftning af projektstillers hypotese vil ikke være mulig på baggrund af nærværende projekt, men det vil være muligt at konkludere på, om der er viden at hente ved at skalere projektet op i større skala, samt evt. udvide projektet til også at indeholde data om købfasen. Der vil desuden evalueres på om en app. som den der er udviklet og afprøvet i projektet, kan være relevant ift. at hjælpe både bruger og industri med kommunikation. |
- Projektets Forventede Effekt | Projektet vil have indvirkning på følgende områder: Undervisning, forskning og aftagermarkedet. Ift. undervisning vil projektet have indvirkning på den måde der på Designteknologuddannelsen undervises i de essentielle fagområder business og design. Fagene kollektionsopbygning og business (indenfor målgruppe og markedsforståelse), vil med øget forståelse og potentielle ændringer i praksis, se anderledes ud. Projektet vil endvidere have betydning for den fremtidige forskning. Både ift. metodik men også idet der er potentiale til at benytte indsamlingsappen til yderligere forskning. Der er endvidere potentiale til videre undersøgelse af brugerens relation til appen, der potentielt kan blive en kobling mellem bruger/forbruger og brand (både i forskningsmæssig men muligvis også i kommerciel øjemed). Sidst men ikke mindst, så kan projektet have indflydelse på hvordan virksomheder vil oparbejde viden om målgruppen fremadrettet såvel som hvorledes brandets kollektionsopbygning vil foregå. Væsentligst af alt, så vil et resultat af projektet give en større vished ift. de valg der træffes af brand managers og designere når en ny kollektion skal designes med et bæredygtigt sigte. |
Tags | |
Deltagere | |
- Studerende | |
- Medarbejdere | Erhvervsakademi Sydvest (EASV) Frank Østergaard Hansen |
- Virksomhedsrepræsentanter | |
- Andre | |
Partnere | MosMosh | Bestseller | DK Company |
Finansiering | |
Resultat | |
Evaluering | |
Formidlingsform | |
- Resultatets formidling | |
- Resultaternes værdi | |
- Målgruppen | |
- Publikationer |