Ledelse i lyset af Corona
| Projekttitel | Ledelse i lyset af Corona |
|---|---|
| Projekttype | Anvendt forskning og udvikling |
| Frascati | Ja |
| Tema | Bæredygtighed | Business |
| Teaser | Ledelse i lyset af Corona |
| Status | Igangværende |
| Ejer | |
| - Akademi | Københavns Erhvervsakademi (KEA) |
| - Kontaktperson | Thomas Nørup Adjunkt thon@kea.dk |
| Nat./Int. | Nationalt |
| Projektperiode | 15. april 2019 - 30. juni 2021 |
| Projektbeskrivelse | |
| - Projektresumé | Jeg vil primært udføre kvalitative semistrukturerede interviews med ledere og mellemledere i Københavnske virksomheder i løbet af forårssemesteret 2021, og dette vil danne datagrundlaget for mit projekt. Det er min ambition, at kaste et lys over hvordan disse har grebet de ledelsesmæssige opgaver og tilhørende udfordringer an som Corona har fordret, og herunder kaste lys over problematikker såsom ledelse på afstand, samt de digitale udfordringer og muligheder som Corona har affødt på ledelsesområdet. Slutresultatet vil være et ’best practice’ vidensprodukt, som både kan gives tilbage til denne sektor, anvendes i undervisningen samt danne grundlagt for udviklingen af et efter- videreuddannelsesmodul der har fokus på ledelse i en kompleks og usikker verden. |
| - Baggrund og formål | Projektideen ‘Ledelse i en VUCA verden’ blev skabt medio april 2019 I første omgang blev det udmøntet i to innovationsprojekter:
der begge er blevet afsluttet før tid. Det første grundet Covid-19 og det andet da Digitals docent ikke kunne få fat i opdragsgiver Begge innovationsprojekter har udmøntet sig i to forsøg og udviklingsprojekter; henholdsvis et forskningsbaseret nyudvikling af et 10 ECTS valgfag med fokus på resilient ledelse og transformativ læring:”Resilient Leadership in a VUCA World”. Det andet innovationsprojekt blev udviklet på opfordring fra den eksterne samarbejdsparter Copenhagen Fintech og min U-chef. Det udmøntede sig i et helt nyt 10 ECTS valgfag ”Fintech Startup Lab” med fokus på transformativ læring, disciplineret entreprenørskab og udvikling af et antifragilt mindset (resiliens+). Nogle af de studerende fik skabt grobund for bæredygtige forretningsideer baseret på ny informationsteknologi bl.a Blockchain. Forsøgs- og udviklingsarbejdet har bidraget til ny praksisnær viden tilbage til fintech branchen. Jeg har med den disciplinerede entreprenørskabstilgang skubbet praksisnær viden ud i fintech branchen og faciliteret de studerendes praktikforløb ved bachelorvejledning i en reslilient fintech startup. Skabelsen af en fintech virksomhed er den aktive del af forløbet. Valgfaget ‘Resilient Leadership in a VUCA world” med fokus på ledelse i en volatil, usikker, kompleks og flertydig verden blev udviklet medie 2019 og gennemført første gang som forsøgs- og udviklingsbaseret undervisning i efteråret 2019 og valgfaget “Fintech Startup Lab” blev udviklet medio 2020 og gennemført som forsøgs- og udviklingsbaseret undervisning i efteråret 2020. Begge valgfag blev gennemført i efterårssemesteret 2020 som aktionsforskningsprojekter med indsamling af data bl.a. ved fokusgruppeinterviews -en kvalitativ undersøgelse af alle de studerende, der har deltaget i valgfagene. Mit fokus har været på interviewpersonernes beretninger om indvirkningen af at deltage i valgfagene på deres fremtidige praktikophold, arbejde og liv. Jeg ville undersøge de studerendes opfattelse af virkningen af deres engagement i læringsprocessen. Gennem de studerendes fortællinger blev jeg især interesseret i deres forhold til deres handlingskompetence i en VUCA setting og den måde, dette ændrede sig i løbet af deres deltagelse i læringsprocessen. Min foreløbige konklusion er, at der er sket en ændring i deres opfattelse af handlingens art og formål og de dermed har opnået en “handlingstillid” hvilket afspejler den transformative læring. Begge valgfag har ambition om at få den studerende til at føle større komfort med at gå til handling uden at vide nøjagtigt, hvor den handling vil føre dem hen. KEAs strategiske pejlemærker er meget i fokus i begge valgfag: Fintech Startup Lab:
Resilient Leadership in a VUCA world:
Den oprindelige forsøgs- og udviklingsprojektide fra april 2019 er nu blevet en del af dette forskningsprojekt. Formået er at undersøge ledelse i denne volatile, usikre, komplekse og flertydige COVID-19 (Corona) tid. |
| - Aktiviteter og handling | Jeg vil primært udføre kvalitative semistrukturerede interviews med ledere og mellemledere i Storkøbenhavnske virksomheder i løbet af forårssemesteret 2021, og dette vil danne datagrundlag for denne del af mit projekt (VUCA fokus er den nuværende Corona situation). Det er min ambition, at kaste et lys over hvordan danske virksomheder har grebet de ledelsesmæssige opgaver og tilhørende udfordringer an som Corona har fordret, og herunder kaste lys over problematikker såsom ledelse på afstand, samt de digitale udfordringer og muligheder som Corona har affødt på ledelsesområdet. Slutresultatet vil være et ’best practice’ vidensprodukt, som både kan gives tilbage til denne sektor, anvendes i undervisningen samt danne grundlagt for udviklingen af et efter- videreuddannelsesmodul der har fokus på ledelse i en kompleks og usikker verden.
|
| - Projektets Metode | Jeg har valgt en kvalitativ metode der bygger på dybdegående, semistrukturerede interviews med i alt syv informator fra forskellige virksomheder i Storkøbenhavn i uge 17. Formålet med denne kvalitative undersøgelse er at afdække informanternes opfattelser af ledelsesopgaven anskuet i lyset af Corona. Varigheden af de syv interviews er mellem 30 og 45 minutter. Sammensætningen af informanter er begrundet i en ambition om at dække forskellige typer af virksomheder. Det er min oplevelse, at undersøgelsen med de kvalitative interviews (Brinkmann, 2014; Kvale & Brinkmann, 2015) kan fange temaer og problemstillinger, der går på tværs af de forskellige virksomheder. Bredden i og antallet af informanter er udtryk for en ambition om at sikre en minimum af ‘mæthed’ i det empiriske grundlag og fungere som en form for spejl i forhold til den virkelighed, informanterne har oplevet. Der kan opnås et mere detaljeret og nuanceret billede ved at foretage flere interviews. Intentionen er at få fænomenologisk indsigt i infomaternes ledelsesmæssige hverdag i denne Corona tid. De syv interviews vil blive foretaget af Thomas Nørup. De optages og jeg vil efterfølgende lytte til optagelserne igen, tage noter og få kastet et lys over informanternes ledelsesmæssige opgaver og tilhørende udfordringer som Corona har fordret, og herunder kaste lys over de problematikker såsom ledelse på afstand, samt de digitale udfordringer og muligheder som Corona har affødt på ledelsesområdet. Slutresultatet vil være et ’best practice’ vidensprodukt, som både kan gives tilbage til denne sektor, anvendes i undervisningen samt danne grundlagt for udviklingen af et efter- videreuddannelsesmodul der har fokus på ledelse i en kompleks og usikker verden. Forskningsprojektets metode er inspireret af den aktørsbaserede tilgang (Arbnor & Bjerke, 2009; Heldbjerg, 1997, pp. 82-105) med fokus på dialog (Arbnor & Bjerke, 2009, p. 196).
|
| - Projektets Forventede Resultater |
|
| - Projektets Forventede Effekt | Aktører i Storkøbenhavnske virksomheder bliver bedre til at kunne lede bedre i en omskiftelig, usikker, kompleks og tvetydighed verden. |
| Tags | bæredygtighed | COVID-19 | Kompleksitet | Ledelse | Usikkerhed | Volatilitet |
| Deltagere | |
| - Studerende | |
| - Medarbejdere | Københavns Erhvervsakademi (KEA) Thomas NørupAnn Katrine Miranda |
| - Virksomhedsrepræsentanter | |
| - Andre | |
| Partnere | |
| Finansiering | |
| - Intern | 100% |
| - Ekstern | |
| Resultat | |
| Evaluering | |
| Formidlingsform | |
| - Resultatets formidling | |
| - Resultaternes værdi | |
| - Målgruppen | |
| - Publikationer |