KEAweek 2015
Projekttitel | KEAweek 2015 |
---|---|
Projekttype | Innovationsprojekter |
Frascati | Ja |
Tema | Innovation |
Teaser | En uges praksisnær innovation der bygger bro mellem studerende, fagområder og erhverv |
Status | Afsluttet |
Ejer | |
- Akademi | Københavns Erhvervsakademi (KEA) |
- Kontaktperson | Tue Hylby Lindqvist Konsulent thlx@kea.dk 61268808 |
Nat./Int. | Nationalt |
Projektperiode | 01. juli 2015 - 30. november 2015 |
Projektbeskrivelse | |
- Projektresumé | KEAweek er en tværfaglig innovationsuge, hvor studerende, undervisere og eksterne samarbejdspartnere arbejder sammen om at adressere og arbejde med relevante samfundsudfordringer. Projektet har en praksisnær tilgang, hvor studerende blandt andet løser konkrete problemer for virksomheder. KEAweek15 involverer alle KEAs 4500 studerende på tværs af de fire programområder TEKNIK, BYG, DESIGN og DIGITAL. De studerende på 1. år skal i løbet af ugen introduceres for fem innovationstemaer. Disse temaer præsenteres igennem workshops, som skal have en praksisnær metodisk tilgang. Hensigten er, at de studerende prøver de forskellige temaer af i praksis igennem kreative metoder. De studerende på 2. og 3. år skal, i grupper, komme med løsningsforslag til en problemstilling indenfor ét af de fire innovationstemaer. Gruppernes løsningsforslag fremvises lørdag d. 24. oktober 2015 og vurderes af en jury bestående af repræsentanter fra virksomhederne. Disse fungerer desuden som sparringspartnere under forløbet. |
- Baggrund og formål | I 2013 udgav Erhvervs og Vækstministeriet en redegørelse om den danske vækst og konkurrenceevne. Blandt andet lød redegørelsens anbefaling på, at Danmark har brug for mere erhvervsmæssig fornyelse og flere vækstvirksomheder. Udvikling af nye, bedre løsninger er med til at øge produktiviteten. I Danmark investerer både erhvervslivet og det offentlige relativt meget i forskning og udvikling. Der er imidlertid tegn på, at gennemslaget til faktisk vækst kunne være bedre. Således ligger andelen af virksomheder, der skaber innovationer og erhvervsmæssig fornyelse, internationalt under OECD-toppen. Det giver sig også udslag i, at der i Danmark er få – både nye og eksisterende – virksomheder, der kommer ind i solide vækstforløb. EVM 2013 Med KEAweek-projektet forsøger KEA at bidrage til innovationskapacitet og blik for fornyelse hos både eksisterende virksomheder og vores fremtidige dimittenders start-ups. På tværs af fagligheder har alle KEAs uddannelser et fælles fokus på innovation og forretning. Derfor har studerende og dimittender fra KEA en både kreativ og praksisnær tilgang at tilbyde erhvervslivet. Målet med KEAweek er at skabe en unik platform, hvor ny viden skabes og studerende, der deltager aktivt eksponeres for et stimulerende kollaborativt videnmiljø. KEAweek har endvidere til formål, at udvikle de studerendes faglige og innovative kompetencer. Dette foregår gennem aktiv deltagelse i innovative processer og ud fra et kendskab til og brug af innovationsmetoder.
|
- Aktiviteter og handling | KEAweek blev afholdt i uge 43, d.19-24. oktober 2015.De studerende blev opdelt efter årgange, men i grupper på kryds og tværs af programområder 1. års studerende
|
- Projektets Metode |
|
- Projektets Forventede Resultater |
|
- Projektets Forventede Effekt | Projektet forventes at føre til et øget fokus på innovationskompetencer i uddannelserne, samt at KEAs studerende tidligt i deres uddannelse har viden og kompetencer inden for innovation. Og at dette vil give de studerende bedre blik for egne evner til og muligheder for at bidrage til innovation og vækst i erhvervslivet eller i egen start-up. De studerende løsningsforslag til virksomheder forventes i mere eller mindre grad at blive forankret som inspiration eller konkrete forslag til virksomhedernes videre arbejde.
|
Tags | business | innovation | praksisnære innovationsprojekter |
Deltagere | |
- Studerende | Københavns Erhvervsakademi (KEA) (4500) |
- Medarbejdere | KEA Erhverv 2 medarbejdere KEA Forskning & Innovation 7 medarbejdere KEA Kvalitet 2 medarbejdere Undervisere 150 medarbejdere |
- Virksomhedsrepræsentanter | |
- Andre | |
Partnere | Danske Bank | Statens Museum for Kunst | Microsoft Danmark | TagTomat ApS | Virk Data – Erhvervsstyrelsen | Københavns Erhvervshus | Solar Lightning Consultants ApS | Ballerup Bibliotek | Kontoret for Bæredygtig Udvikling | NCC Construction | Finansrådet | DMI Danmarks Meteorologiske Institut | KBH+ (AskovFonden) | Sarita CareTech | Sprout | Gate 21 | Diakonissestiftelsen | Kultur- og Fritidsforvaltningen – Københavns Kommune | Stikling |
Finansiering | |
- Intern | |
- Ekstern | 60% | Eksterne statslige kilder | Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 40% | Øvrige eksterne kilder | 19 forskellige virksomheder: KBH+ (Askov fonden), Ballerup Bibliotek, Kultur- og fritidsforvaltningen i KK, Danske Bank, DMI, Finansrådet, Gate, Kontoret for bæredygtigudvikling (KK), Københavns Erhvervshus (KK), Diakonnissestiftelsen, Microsoft, NCC Construction, Sarita, CareTech, Statens musseum for kunst, Solar Lightning, Sprout, Stikling, Tagtomat, Virk.data (erhvervsstyrelsen) |
Resultat | På baggrund af KEAweek15 har de involverede studerende opnået:
|
Evaluering | Projektet blev evalueret med repræsentanter fra virksomhederne, bl.a. via telefoninterviews og spørgeskemaer, samt underviserselvevalueringer af læring i forbindelse med innovationskompetencerne, samt u-chefer som følger forløbene i løbet af ugen. Derudover evaluerede projektets sounding board projektet på et fælles møde og projektsekretariatet udarbejdede ligeledes en evaluering. |
Formidlingsform | |
- Resultatets formidling | Blog |
- Resultaternes værdi | |
- Målgruppen | |
- Publikationer | Video, streaming Website/blog Anden artikel |