KEAweek 2014
Projekttitel | KEAweek 2014 |
---|---|
Projekttype | Innovationsprojekter |
Frascati | Ja |
Tema | Innovation |
Teaser | 1 projektuge - 2000 studerende - 19 workshops - samlet under sloganet: GO INNOVATE! |
Status | Afsluttet |
Ejer | |
- Akademi | Københavns Erhvervsakademi (KEA) |
- Kontaktperson | Tue Hylby Lindqvist Konsulent thlx@kea.dk 61268808 |
Nat./Int. | Nationalt |
Projektperiode | 01. januar 2014 - 30. juni 2014 |
Projektbeskrivelse | |
- Projektresumé | KEAweek er en tværfaglig innovationsuge, hvor studerende, undervisere og eksterne samarbejdspartnere arbejder sammen om at adressere og arbejde løsningsorienteret med relevante samfundsudfordringer. Op imod 2000 studerende deltog i KEAweek på tværs af uddannelser og programområder, da Københavns Erhvervsakademi (KEA) d. 5-9. maj 2014 stod i innovationens tegn. Målet med KEAweek er at skabe en unik platform, hvor ny viden skabes og KEAs studerende eksponeres for et stimulerende kollaborativt og internationalt vidensmiljø, der bidrager til udviklingen af deres faglige og innovative kompetencer.
Innovationsugen bød bl.a. på:Workshops: Alle studerende fra 3. semester og frem havde valgt én ud af de 19 mulige workshops, som de tog del i hele ugen. På tværs af de forskellige emner, havde alle workshops en samarbejdspartner eller case, som var udgangspunkt for ugens oplæg, tværfaglige gruppearbejde og løsningsforslag i form af ideer, koncepter, prototyper mv. De 19 workshops bestod af: Open Lectures: Hver dag i løbet af innovationsugen blev der afholdt to forskellige Open Lectures, som samtlige studerende var inviteret til. Nogle af foredragsholderne var udvalgt ud fra de studerendes ønsker, mens andre var udvalgt på baggrund af deres visionære tilgang til deres pågældende fag. Innovations Kits: I anledning af KEAweek blev der udviklet et Innovations Kit. Innovationskittet er et værktøj, som skal få de studerende til at arbejde kreativt og nyskabende under emnet ”Mit KEA”, samt give underviserne et nyttigt redskab i læren om innovation og kreative processer. Kittet er opbygget over en række øvelser, der er tænkt som en innovations rejse, hvor de studerende vil bevæge sig rundt inden for emnerne: Social Innovation, Entrepreneurial Learning, Open Innovation, samt Design & Innovation. |
- Baggrund og formål | BaggrundBefolkningsudvikling og globalisering byder os til stadighed at gentænke og innovere det danske samfund, for at sikre fremtidens velfærd. Derfor er det naturligt at vores uddannelser indeholder et element af innovation og at studerende på alle niveauer tilegner sig evnen til at udvikle og forbedre deres eget fag/håndværk. På denne baggrund afholdtes KEAweek – GO INNOVATE for første gang i maj 2014. Med KEAweek-projektet forsøger KEA at bidrage til innovationskapacitet og blik for fornyelse hos både eksisterende virksomheder og vores fremtidige dimittenders start-ups. På tværs af fagligheder har alle KEAs uddannelser et fælles fokus på innovation og forretning. Derfor har studerende og dimittender fra KEA en både kreativ og praksisnær tilgang at tilbyde erhvervslivet.
FormålMålet med KEAweek er at skabe en unik platform, hvor ny viden skabes og KEAs studerende eksponeres for et stimulerende kollaborativt og internationalt vidensmiljø. KEAweek har endvidere til formål, at udvikle de studerendes faglige og innovative kompetencer gennem aktiv deltagelse i innovative processer og ud fra et kendskab til og brug af innovationsmetoder. |
- Aktiviteter og handling | Forud for selve projektugen lå en projektperiode med:
Aktiviteter under selve KEAweekD. 5-9. maj 2014 stod i innovationens tegn på KEA, hvor op imod 2000 studerende deltog i KEAweek. Innovationsugen bød på: Workshops: Alle studerende fra 3. semester og frem havde valgt én ud af de 19 mulige workshops, som de tog del i hele ugen. På tværs af de forskellige emner, havde alle workshops en samarbejdspartner eller case, som var udgangspunkt for ugens oplæg, tværfaglige gruppearbejde og løsningsforslag i form af ideer, koncepter, prototyper mv. De 19 workshops bestod af: Sustainable Learning, Entrepreneurship, OmniChannel, Made – Lit Up! Citylab CPH, Beesilk, User Generated Storytelling, Typehouse of the Future, Upgrading Slums in Africa, Affald Adfærd Albertslund, IT Security for the Future, Energy Info Art, Saving the Retail, Pitching, Playful Learning, Drones, Walls/Christiansø, Promotion Erasmus og Sustainable Schools. Open Lectures: Hver dag i løbet af innovationsugen blev der afholdt to forskellige Open Lectures, som samtlige studerende var inviteret til. Nogle af foredragsholderne var udvalgt ud fra de studerendes ønsker, mens andre var udvalgt på baggrund af deres visionære tilgang til deres pågældende fag. Innovations Kits: I anledning af KEAweek havde en håndfuld studerende fra CBS og RUC, som beskæftiger sig med innovation og kreative processer, udviklet et Innovations Kit til KEA. Innovationskittet er et værktøj, som skal få de studerende til at arbejde kreativt og nyskabende under emnet ”Mit KEA”, samt give underviserne et nyttigt redskab i læren om innovation og kreative processer. Kittet er opbygget over en række øvelser, der er tænkt som en innovations rejse, hvor de studerende vil bevæge sig rundt inden for emnerne: Social Innovation, Entrepreneurial Learning, Open Innovation, samt Design & Innovation. Heldags Workshop om Design Thinking: Workshoppen tog deltagerne gennem Design Thinkings 6 trin i den interaktive proces, der tager udgangspunkt i en relevant problemstilling. På baggrund af kreative metoder såsom mindmaps og prototyping skulle deltagerne i grupper komme op med innovative løsninger. Gå-hjem-workshop om innovation og undervisning: Alle interesserede undervisere var inviteret til en kort workshop om innovation i undervisningen. Arrangementet bestod af to dele; først videndeling og erfaringsudveksling på baggrund af spørgsmålet “Hvad er innovation for os / i vores fag?”. Derefter introduktion til forskellige kreative metoder til arbejdet med innovationsprocesser ud fra spørgsmålet “Hvordan kan innovation tænkes ind i undervisningen?”. |
- Projektets Metode | Innovation er mange ting og mange begreber. KEAweek er inspireret af Tim Brown, administrerende direktør for designvirksomheden IDEO, der er kendt for at fremhæve kvaliteterne ved “T-formede personer” (se nedenstående model). Den vertikale streg af T’et er en dybde af færdigheder. Disse færdigheder kan se ud på mange forskellige måder og er altså en slags basis faglighed eller et håndværk, der giver de T-formede mulighed for at bidrage fagligt til en innovationsproces. Teorien var udgangspunkt for KEAweek 2014, hvor studerende på 1. og 2. semester, som endnu ikke til fulde har nået at tilegne sig en faglighed eller et håndværk, fortsatte det daglige arbejde med at udvikle de ”vertikale” kompetencer. Suppleret af Open Lectures med inspirerende eksempler på innovation indenfor deres fag. Desuden arbejdede de med et Innovation Kit -et læringsspil om innovation- særligt udviklet til målgruppen. 3. semester og frem brugte ugen på at udvikle de ”horisontale” kompetencer. De studerende deltog i forskellige tværfaglige innovationsprojekter i samarbejde med eksterne case-virksomheder. I løbet af ugen skulle de studerende i grupper på tværs af uddannelserne udvikle idéer, koncepter, prototyper mv. Udover at arbejde udfra teorien om “T-formede personer” benyttede KEAweek en:
|
- Projektets Forventede Resultater |
|
- Projektets Forventede Effekt |
|
Tags | innovation | tværfaglighed | virksomhedssamarbejder |
Deltagere | |
- Studerende |
Københavns Erhvervsakademi (KEA)
|
- Medarbejdere | Projektsekretariat 8 medarbejdere Underviser 94 medarbejdere |
- Virksomhedsrepræsentanter | |
- Andre | |
Partnere | Københavns Kommune | Plan Danmark | IADE Creative University | Danish Fashion Institute | Albertslund Kommune | Roskilde Festival Orange Innovation | Pixel Pandemic | GN Store Nord |
Finansiering | |
- Intern | 59% |
- Ekstern | |
Resultat | KEAweek 2014 resulterede i:
|
Evaluering | I samarbejde med KEAs kvalitetsenhed udarbejdede KEAweeks ledelse et evalueringsskema vedrørende KEAweek. På baggrund af observationer og feedback i løbet af ugen, blev der udvalgt 4 temaer, som projektledelsen vurderede, som værende relevante og aktuelle. Projektledelsen modtog i alt 20 evalueringsskemaer, som svarer til +40 personer, da de fleste skemaer er udarbejdet i grupper af 2 og enkelte af hele underviserteams. De overordnede anbefalinger indebar bl.a. et ønske fra underviserne om, at KEAweek 2015 skal have øget fokus på at starte op i god tid og generelt bruge mere tid på samarbejde og kommunikation, både internt og eksternt, hvilket vil gøre KEAweek 2015 til en større succes. |
Formidlingsform | |
- Resultatets formidling | Hjemmesiden keaweek.kea.dk blev designet specifikt til projektet, for at kunne modtage og samle opslag vedrørende KEAweek fra en række af de mest populære sociale medier via hashtags. På den måde kunne deltagere og beskuere følge med i KEAweek-aktiviteterne som ugen forløb og selv bidrage med kommentarer, fotos, videoer, refleksioner mv. Derudover blev der skabt en e-bog til videnomsætning- og deling, bestående af information om projektet, interviews med undervisere og studerende, case eksempler, samt billede- og videomateriale. |
- Resultaternes værdi | |
- Målgruppen | |
- Publikationer | E-bog Video, streaming Video, streaming Video, streaming Video, streaming Anden artikel Rapport |