KEA INKubator
Projekttitel | KEA INKubator |
---|---|
Projekttype | Innovationsprojekter |
Frascati | Ja |
Tema | Business | Entreprenørskab |
Teaser | Et iværksætterforløb og arbejdsfællesskab for studerende der vil realisere egen forretningsidé |
Status | Afsluttet |
Ejer | |
- Akademi | Københavns Erhvervsakademi (KEA) |
- Kontaktperson | Gunnar Näsman Administrativ medarbejder / Konsulent gunn@kea.dk 24444405 |
Nat./Int. | Nationalt |
Projektperiode | 01. oktober 2014 - 31. december 2015 |
Projektbeskrivelse | |
- Projektresumé | KEA etablerede i efteråret 2014 en inkubator – KEA INKubator – som et fysisk iværksættermiljø målrettet studerende, der arbejder med udvikling af forretningsideer og etablering af virksomhed sideløbende med studierne. Projektet var forankret på tværs af KEA’s uddannelser og fire programområder (TEKNIK, BYG, DIGITAL og DESIGN), mens Forskning & Innovations afdelingen stod for projektledelse og udvikling af det tværgående samarbejdsprojekt. KEA INKubator kan betegnes som en “rugekasse” og et arbejdsfællesskab for studerende der ønsker at realisere egen virksomhed og tilbyder:
Målet er at hjælpe studerende med iværksætterdrømme på vej mod realisering, men også at kunne tilbyde hjælp til at skalere idéer. KEA INKubator tilbyder således ikke kun et skrivebord med adgang 24/7 i et aktivt iværksættermiljø, men også en udviklingsproces, hvor de studerende hjælpes på vej, og tilbydes forskellige aktiviteter, der kan understøtte den enkeltes progression, eksekvering og realisering af idéer. INKubatoren startede som et pilotprojekt, med en intern driftsbevilling til og med 2015. På baggrund af projektets erfaringer, ønskede man at udvikle tilbud målrettet KEAs entreprenante studerende på tværs af uddannelser, som fast kan forankres på KEA efter projektperioden. |
- Baggrund og formål | BaggrundMotivationen til projektet var at fremme en entreprenant kultur på KEA og et entreprenant mindset hos de studerende. Samtidig oplevede Forskning & Innovation (F&I) i forbindelse med afdelingens baselineundersøgelse af iværksættermiljøer, at KEAs studerende med interesse for entreprenørskab og iværksætteri efterspurgte et fysisk miljø, hvor de kunne mødes og netværke, samarbejde og tale et fælles sprog med studerende fra andre uddannelser, der også arbejdede på ar realisere sin forretningsidé.
Formålet med KEA INKubator:
|
- Aktiviteter og handling | Indledende projektaktiviteter
Konceptudvikling af KEA INKubator Inkubatoren består af:
Aktiviteter i INKubatorforløbeneINKubatorforløbene varer normalt 3 måneder og består af:
|
- Projektets Metode | OrganiseringProjektet blev udviklet i samarbejde mellem Forskning & Innovation (F&I) og KEAs 4 programområder: Design, Digital, Teknik og Byg.
BaselineundersøgelseDer blev i 2015 udarbejdet en baselineundersøgelse, der skulle kortlægge, hvad der på daværende tidspunkt fandtes af inkubationsmiljøer i Region Hovedstaden der var koblet op på en uddannelsesinstitution. Undersøgelsen skulle kortlægge om der er de rette tilbud til unge på de videregående uddannelser indenfor iværksætteri ved at afdække, hvilke inkubationsmiljøer, der er er etableret på de videregående uddannelsesinstitutioner i Region H. Man ville med undersøgelsen indsamle de erfaringer, der allerede var omkring inkubationsmiljøer, og dermed skabe viden, der kan bruges af uddannelsesinstitutioner, der overvejer eller er ved at etablere et inkubationsmiljø. Samtidig kunne et baseline studie danne basis for at vurdere behovet for eventuel stærkere indsats med henblik på at fremme iværksætteri. Baselineundersøgelsen sigtede således mod at afdække forskellige måder et etablere og drive inkubationsmiljøer på uddannelsesinstitutioner ud fra følgende spørgsmål:
Målgruppe
Proces
|
- Projektets Forventede Resultater |
|
- Projektets Forventede Effekt |
|
Tags | entrepreneurship | entreprenørskab | inkubator |
Deltagere | |
- Studerende | Københavns Erhvervsakademi (KEA) (30) |
- Medarbejdere | IBA Erhvervsakademi Kolding Lars B. Bach Københavns Erhvervsakademi (KEA) Torid Kaad OstenfeldTim VangBodil Christine ReumertChristoffer NielsenPoul Lundberg AndersenBo PedersenSøren Ulrik FangholmRegitze Nehammer |
- Virksomhedsrepræsentanter | |
- Andre | |
Partnere | |
Finansiering | |
- Intern | 100% |
- Ekstern | |
Resultat | Projektet lukkede ned før tid pga. omorganisering og ressourceprioritering i Forskning & Innovations afdelingen. På trods heraf bidrog KEAs INKubator med:
|
Evaluering | Erfaringer med KEA INKubatorI forbindelse med projektet er der løbende screenet og optaget ansøgere til KEA Inkubator i takt med som ansøgningerne er kommet. Dette har betydet, at gruppen af studerende har oplevet en kontinuerlig skift af personer, da nye er kommet ind, og andre har forladt INKubatoren efter deres 3 måneders kontrakt er udløbet. Projektledelsen har oplevet, at det har været svært at samle gruppen og skabe et fællesskab. For at styrke en proces med fokus på fremdrift og progression kunne man ved fremtidig udvikling af projektet gøre følgende tiltag:
Vi har tilbudt de studerende faglig sparring med alle i INKubator-udviklingsteam, som kommer med forskellige faglige baggrunde. Dette er dog kun i lille omfang blevet brugt. For at styrke den faglige sparring, har vi igangsat følgende tiltag:
Der er mange der har ønsket “en plads med internet” at arbejde fra, men konkret er det de færreste, der har udnyttet muligheden om at sidde og arbejde i INKubatorens lokale i et omfang. Der har ikke været mødepligt og projektteamet vil nødigt måle engagement, behov eller fremdrift på de deltagendes fysiske fremmøde. For at højne tilstedeværelsen, kunne man istedet igangsætte følgende initiativer:
Da det er tydeligt at ikke alle har brug for pladsen, men ønsker et tilhørsforhold i en iværksættergruppe, samtidig med at de efterspørger sparring, ønsker vi at udvikle et INKubator-tilbud for de studerende der ikke har behov for pladsen, således at vi både kan støtte disse, men også forbeholder pladserne til dem, der reelt har brug for pladsen, og ønsker at sidde og arbejde i INKubatroens lokale. |
Formidlingsform | |
- Resultatets formidling | KEA Inkubator markedsføres gennem de kommunikationskanaler vi på KEA har til rådighed i forhold til de studerende: |
- Resultaternes værdi | |
- Målgruppen | |
- Publikationer | Andet (venligst beskriv) |