Intelligent Energy Region
Projekttitel | Intelligent Energy Region |
---|---|
Projekttype | Anvendt forskning og udvikling |
Frascati | Nej |
Tema | Bæredygtighed | Teknik |
Teaser | Kan man bruge stemmesensorer til at slukke lyset, og hvor meget energi kan der spares ved at skifte til led-pærer og intelligent stemmestyring? |
Status | Afsluttet |
Ejer | |
- Akademi | Zealand – Sjællands Erhvervsakademi |
- Kontaktperson | Stine Linde Udviklingsleder stch@easj.dk 50762188 |
Nat./Int. | Internationalt |
Projektperiode | 01. maj 2013 - 30. juni 2015 |
Projektbeskrivelse | |
- Projektresumé |
Kan man udnytte energien fra en dør, bruge stemmesensorer til slukke lyset, og hvor megen energi kan der egentlig spares ved at skifte til led-pærer med intelligent lysstyring? Det var nogle af de spørgsmål, elever fra danske og tyske erhvervs- og folkeskoler stillede sig selv, da de arbejdede med energibesparelser som en del af projektet Intelligent Energy Region. Projektets hovedformål var at fremme energieffektiviseringer i Femern Bælt-regionen, så der på længere sigt kan skabes en ”intelligent energi region”. Og dermed handlede projektet ikke kun om nye tekniske løsninger, men i lige så høj grad om at motivere virksomheder, organisationer og privatpersoner til at spare på energien. Et af de vigtigste resultater var, at det lykkedes at få uddannet energicoaches i offentlige og private virksomheder både på dansk og tysk side. Og at dele af den uddannelse nu er blevet implementeret i undervisningen af vvs- og elektrikerelever i Danmark og på folkeskoler og erhvervsskoler i både Danmark og Tyskland. Eleverne på erhvervs- og folkeskolerne stiftede som noget nyt bekendtskab med begrebet nudging. Altså, hvordan man eksempelvis kan udnytte hjernens måde at fungere på til at overbevise kunder om, at det er fornuftigt at investere i energibesparelser. Der blev også afholdt energi-olympiader i både Danmark og Tyskland, hvor skoleeleverne kunne konkurrere på ideer og innovation. Formålet var både at sætte fokus på energireduktion, men også at danne grobund for et fremtidigt samarbejde mellem elever fra Danmark og Tyskland. I projektet havde EASJ ansvar for kommunikationspakken, og dette gav anledning til at studerende fra multimediedesignuddannelsen igennem hele projektperioden fik rig mulighed til at arbejde professionelt med hele kommunikationspaletten inkl. grafisk design, logodesign, video- og fotodokumentation, hjemmesidedesign og meget mere. |
- Baggrund og formål | På energiområdet står Fehmarnbeltregionen lige nu over for vigtige forandringer. I 2010 offentliggjorde den tyske regering et energikoncept som sigter mod en miljøvenlig, pålidelig og økonomisk energiforsyning og angav samtidig nye mål for en udbygning af den vedvarende energi. Hvor Danmark konsekvent har afstået fra anvendelse af atomenergi, så er man i Tyskland nu systematisk ved at afskaffe den. Alternative energiformer som solenergi, vindkraft og produktion af biogas er allerede etableret i Fehmarnbeltregionen. Energipriserne udgør en helt afgørende faktor for konkurrenceevnen hos industri og håndværk og naturligvis også for de private husholdninger. I Tyskland trådte i 2012 et lovtillæg til loven om vedvarende energi (Erneuerbaren-Energien-Gesetzes – EEG) i kraft., som resultat af det nye EU-direktiv for samlet energi-effektivitet for bygninger (Energy Performance of Buildings Directive, EPBd Recast), og det nye danske byggeregulativ (BR2015 og BR2020), kræver at nybyggerier og renoveringer gennemføres efter særlige forskrifter for energiudnyttelse. På baggrund af ovenstående udviklinger, ønskede vi med projektet Intelligent Energy Region at tilvejebringe en forbedring af energiudnyttelsen hos private og offentlige skoler, virksomheder og organisationer i Fehmarnbeltegionen. Med udgangspunkt i række tværnationale aktiviteter har projektet faciliteret udveksling af information og viden på dette område, ligesom vi har initieret konkrete samarbejder med det formål at opnå en bedre energi-økonomi, skånsom udnyttelse af ressourcerne, klimabeskyttelse samt at sikre en bæredygtig udvikling af hensyn til de efterfølgende generationer. Formålet med projektet har således været at bidrage til en varig forbedring af energiudnyttelsen i Femernbælt-regionen. Målgruppen i projektet har omfattet alle virksomheder, private og offentlige skoler, samt andre organisationer i Region Sjælland, samt på tysk side i Kreis Plön, Kreis Ostholstein og Lübeck. Projektet er gennemført under INTERREG IVA programmet af CELF (DK), EUC Sjælland (DK), Wirtschaftsakademie Schleswig-Holstein (GE), Stadtwerke Eutin GmbH (GE) og Erhvervsakademi Sjælland (DK) med støtte fra EU, Fehmarnbelt Regionen og Vækstforum Sjælland. |
- Aktiviteter og handling | Projektet ”intelligentEnergyRegion” tog udfordringen om ”intelligent energiudnyttelse” i Fehmarnbeltregionen op. Målsætningen var – hos både private og o entlige organisationer at skabe en mere effektiv udnyttelse af energien i Fehmarnbeltregionen via tværnationale initiativer, som bygger på uddannelse, viden og bevidstgørelse om emnet. Overordnet stræbtes der e er en bedre energiudnyttelse for derigennem at yde et såvel lokalt som et regionalt praktisk bidrag til en bedre energiøkonomi, ressourcebesparelser, beskyttelse af klimaet og til sikring af generationskontrakten i forhold til en bæredygtig udvikling i Fehmarnbeltregionen.
Projektet „intelligentEnergyRegion” har ha til formål at fremme en bæredygtig e ektivisering af energiudnyttelsen i Fehmarnbeltregionen som led i en varig proces. Projektet skulle binde Regionen sammen allerede før Fehmarnbeltforbindelsen står færdig og motivere virksomheder, organisationer og privatpersoner til at spare på energien. Der skulle sikres en højere grad af gennemsigtighed, som også
skulle føre til energisparetiltag i den brede befolkning samt en bedre omgang med energien. Dermed ville den økonomiske udvikling i Fehmarnbeltregionen også fremover blive styrket, så investorernes interesse ligeledes højnes.
Det overordnede mål med projektet var en langsigtet udvikling af Fehmarnbeltregionen som ”intelligent”energi-region, hvor en støt voksende ”energi-intelligens” kan føre til en kontinuerlig forbedring af energiudnyttelsen. Dette mål skulle realiseres gennem tværnational uddannelse og indarbejdelse af viden samt bevidstgørelse om emnet.
I dette kursustiltag blev udvalgte medarbejdere hos projektets initiativpartnere uddannet til at være initiatorer/igangsættere og multiplikatorer via det certificerede ”intelligentEnergyRegion-Coach”- kursus, således at de kunne anspore, planlægge og gennemføre succesfulde, konkrete energie effektiviseringsprojekter i deres egne initiativpartner-virksomheder eller -organisationer. Der blev undervist i grundlæggende kompetencer til brug for det forestående arbejde baseret på følgende fagområder: projektledelse, effektiv energiudnyttelse og softskills (kommunikation/interaktion). Disse grundlæggende kompetencer skulle i det videre projektforløb sætte kursisterne i stand til at igangsætte og gennemføre egne initiativpartnerprojekter til forbedring af energiudnyttelsen. |
- Projektets Metode | N/A |
- Projektets Forventede Resultater | |
- Projektets Forventede Effekt | |
Tags | bæredygtighed | energi | energioptimering | interreg | nudging |
Deltagere | |
- Studerende |
Zealand - Sjællands Erhvervsakademi
|
- Medarbejdere | |
- Virksomhedsrepræsentanter | |
- Andre | |
Partnere | Center for Erhvervsrettede uddannelser Lolland-Falster, CELF | EUC Sjælland | Wirtschaftsakademie Schleswig-Holstein |
Finansiering | |
- Intern | 50% |
- Ekstern | 50% | EU kilder | Interreg 4a |
Resultat | Inddragelse af projektet på VVS uddannelsen EUC Sjælland har på VVS/Energispecialist inddraget projektet i forbindelse med undervisning af hovedforløb (ca. 100 personer). Energitjek af VVS – installationer Deltageren får endvidere kendskab til, hvorledes der sikres en optimal integration af de tekniske installationer og komponenter, som anvender varme, aircondition og ventilation, samt til gældende lovgivning på området. Indregulering og optimering af varme- og vandinstallationer i etagebyggeri Projektets kobling til undervisning og Energi-Olympiader Tyske og danske elever fra fire forskellige skoler har som led i projektet fået et kortere kursus i energioptimering med fokus på det holdningsbearbejdende. De danske elever fik en grundlæggende introduktion til, hvilke områder af hjernen der med fordel kunne tages hensyn til, således at deres adfærdsoptimering kunne få størst mulig effekt. Eleverne fik også udleveret materiale med eksempler på nogle generelle besparelsesforslag som inspiration (el, varme, vand). Eleverne skulle efterfølgende komme med realistiske og realiserbare ideforslag til energi- optimerende tiltag. Nedenfor er der en opremsning med eksempler på ideforslag givet af eleverne. |
Evaluering | |
Formidlingsform | |
- Resultatets formidling | |
- Resultaternes værdi | |
- Målgruppen | |
- Publikationer | Video, streaming Rapport |