Innovation i salg og marketing
| Projekttitel | Innovation i salg og marketing |
|---|---|
| Projekttype | Innovationsprojekter |
| Frascati | Nej |
| Tema | Business | Innovation |
| Teaser | Innovationsprojektet strækker sig udover den værdi en traditionel innovations camp kan skabe, ved aktivt at lade de studerende arbejde på tværs af fagligheder |
| Status | Afsluttet |
| Ejer | |
| - Akademi | Zealand – Sjællands Erhvervsakademi |
| - Kontaktperson | Stine Mortensen stmo@easj.dk 50762729 |
| Nat./Int. | Nationalt |
| Projektperiode | 15. januar 2014 - 01. august 2014 |
| Projektbeskrivelse | |
| - Projektresumé |
Praksisnær & tværfaglig innovations camp af en uges varighed med fokus på udvikling af nye koncepter, der kan skærpe Camp Adventures værditilbud og øge kendskabsgraden.
|
| - Baggrund og formål | Virksomheden Camp Adventure er en ny virksomhed på markedet, og oplever forskellige problemstillinger i forhold til at penetrere markedet. Kragerup Go High og andre aktører har været på markedet i adskillige år, ligesom andre oplevelsesorienterede tilbud sidder godt på markedet. Kunderne er loyale over for de eksisterende tilbud, og det kan være en udfordring at lave markedsføring, så det rammer de rette kunder. Projektet er afholdt på EASJ Næstved, hvor tre undervisere kapaciteter samt 40 studerende fra vores internationale professionsbachelor i handel og markedsføring i både Næstved og Roskilde har haft til opgave at skabe innovation med udgangspunkt i Camp adventures nuværende forretningsmodel samt nye muligheder i markedet. Formålet med dette projekt er at de studerende skal være med til at lave nye forslag til forretningsplaner, kommunikationsplaner osv. i et samarbejde med virksomheden. Der vil dermed blive arbejdet med virksomhedens konkrete problemstilling og, hvor de studerende kommer med konkrete løsningsforslag på virksomhedens problemstilling, for derigennem at gøre Camp Adventures koncept bedre, anderledes og fornyende i forhold til de øvrige aktører på markedet.
|
| - Aktiviteter og handling |
|
| - Projektets Metode | Projektet har arbejdet efter en fase opdelt metode, hvor der indledningsvist arbejdet iterativt for at sikre størst værdiudbytte, innovationshøjde og rum til divergent tænkning. I de afsluttende konvergente faser, har studerende pga. tværfagligheden kunne give konkrete og praksisnære forslag til det videre arbejde og implementering. Forud for hver fase har man tværfagligt diskuteret hvordan studerende og undervisere har kunnet bidrage bedst muligt til virksomhedens problemstilling og ønsker. Vi har således forsøgt at drage nytte at både den længere projektperiode, men også de forskellige fagligheder og kulturelle aspekter der bunder i samarbejde på tværs af uddannelser og nationaliteter. Projekts faser & deltagere: 1. Fase. Forår 2014: Deltagere: BIE + BIS studerende på EASJ Næstved & Roskilde Aktivitet: Innovations camp med konceptoplæg & virksomhedsbesøg. De studerende har arbejdet med idégenerering, konceptbeskrivelse og prototyping. Resultat: 8 koncepter & prototyper præsenteret for Camp Adventure. Camp Adventure har udvalgt 3 forslag de ønsker der skal arbejdes videre med
Aktivitet: Studerende har fået mulighed til at arbejde videre med ideer og emner fra Innovation camp, som et projekt ved siden af deres normeret studie. Projektet skulle udvikles i samarbejde med 1. semesters E-Koncept studerende fra Køge og Slagelse. BIEs studerende har fået det fulde ansvar til at selvstændigt køre den anden del af projektet indenfor de rammer, som projektlederen har aftalt med virksomheden. BIEs studerende har således fået projektlederfunktion og ansvar i forhold til samarbejdet med både virksomheden og studerende samt underviserne fra E-koncept. Resultat: Projektgruppe (BIE) har præsenteret det bedste løsningsforslag (E-koncept) for Camp Adventure i form af en prototype på en app.
Deltagere; Studerende på DAT Næstved Resultat; Camp Adventure er blevet præsenteret for en prototype på app |
| - Projektets Forventede Resultater | Projektets formål har været, foruden den klassiske og værdiskabende konceptudarbejdelse på innovationscampen, at tage et skridt videre i værdiskabelsen ved efterfølgende at arbejde mere i dybden med de koncepter virksomheden har fundet interessant og dertil præsentere den udarbejdede prototype. Projektets formål har desuden været at skabe større værdi – output, gennem at forene forskellige fagligheder på tværs af EASJs uddannelser og afdelinger. Derfor er projektets forventede resultat i denne forbindelse, at de studerende har lært omkring samarbejde, projektstyring og overlevering af opgaver fra en faggruppe til en anden. |
| - Projektets Forventede Effekt | At virksomheden udbyder et produkt, som differentierer sig fra de andre aktører, og derigennem opnår en tilfredsstillende markedsandel, og bliver kendt både lokalt og regionalt som relevant aktør på området – herunder udarbejdes forretningsmodel, markedsføringsplan, kommunikationsplan og plan for økonomisk rentabilitet. |
| Tags | differentiering | forretningsmodel | kommunikation | Markedsføring | økonomisk rentablitet |
| Deltagere | |
| Partnere | Camp Adventure |
| Finansiering | |
| - Intern | 40% |
| - Ekstern | 60% | Øvrige ministerier og styrelser mv. | Styrelsen for videregående uddannelser |
| Resultat | Camp Adventure har fået flere forskellige forslag til hvordan de kan differentiere sig på markedet, men også hvordan de kan udnytte deres eksisterende ressourcer bedre. Desuden har de fået uddybet tre koncepter og fået en prototype i from af en app på det projekt de fandt mest interessant. De studerende har fået erfaring med både kreativitet og innovation in eksisterende virksomheder, tværfagligt projektarbejde samt præsentation af koncepter. |
| Evaluering | Virksomheden blev meget begejstret for resultater af det tværfaglige samarbejde af studerende fra de forskellige uddannelser og ønsker at tilbyde en række praktikpladser for vores studerende fra BIE, E-Koncept og datamatikker uddannelserne. De studerende har lært meget af et praksisnært samarbejde med en konkret virksomhed, hvor en eksisterende forretningsmodel og ressourcer danner rammerne for de studerende nytænkning. De studerende har skullet tage en meget aktiv rolle i alle projektets faser, og efter studerendes eget udsagn, har det givet dem en meget værdigful praktisk erfaring i forhold til uddannelses teorier og metoder, samt i høj grad øget deres kommunikation- og samarbejdes kompetencer. |
| Formidlingsform | |
| - Resultatets formidling | Resultatet er formidlet direkte til virksomheden og dele af projektet erenvidere formildet i Antologien Jagten på en Praksisnær profil – Værdijagten forfattet af Stine Mortensen. Projektet anvendes som ”case” når EASJ skal forklare potentielle samarbejdsvirksomheder, hvad det er vores studerende kan bidrage med gennem et samarbejde. Desuden er den tværfaglige camps indhold og opbygning formidlet internt mellem undervisere; Hvordan – og hvorfor bør vi drage nytte af hinandens fagligheder når vi skal løse en praksisnær problemstilling for en virksomhed. |
| - Resultaternes værdi | Efterfølgende er der blevet afholdt flere tværfaglige innovationscamps, som fokuserer på en konkret virksomheds problemstilling. Foruden uddannelser på EASJ, har der i efteråret 2016 også deltaget studerende fra et partneruninversitet (LETI i Rusland) |
| - Målgruppen | Undervisere på EASJ, andre Erhvervsakademier, potentielle samarbejdsvirksomheder |
| - Publikationer |
