HF-Genvejen til Tekniske Videregående Uddannelser
| Projekttitel | HF-Genvejen til Tekniske Videregående Uddannelser |
|---|---|
| Projekttype | Pædagogiske udviklingsprojekter |
| Frascati | Ja |
| Tema | Entreprenørskab | Teknik | Teknologi |
| Teaser | En jobrelevant uddannelsesvej for unge der ønsker at arbejde inden for det tekniske område |
| Status | Afsluttet |
| Ejer | |
| - Anden | HF & VUC Fredericia |
| - Kontaktperson | Flemming Pors Knudsen Global forretningsudvikling & Relationsinnovation fpk@easv.dk 41775778 |
| Nat./Int. | Nationalt |
| Projektperiode | 01. januar 2016 - 31. december 2018 |
| Projektbeskrivelse | |
| - Projektresumé | Projektets fokus er at lave en smidig, hurtig og jobrelevant uddannelsesvej for unge drenge og mænd, der gerne vil arbejde på de tekniske områder. Projektet leverer
Målgruppen er drenge, der optages på HF, og som har lyst og kompetencer i retning af de tekniske naturvidenskabelige fag. Projektet identificerer de drenge, blandt ansøgere og kursister på HF, der har lyst og kompetencer i retning af tekniske, naturvidenskabelige videregående uddannelser. Drengene tilbydes afklarende vejledningssamtaler og deltagelse i tekniske sciencecamps i samarbejde med de videregående uddannelser. Derudover får de mulighed for at deltage i en studierejse, hvor de både kan stifte bekendtskab med de internationale jobperspektiver i uddannelsen samt muligheden for at gennemføre et semester af deres uddannelse i udlandet. Endelig får de konkret afprøvet deres fremtidsdrømme gennem studiepraktik og virksomhedspraktik inden for ønskede fagområder. |
| - Baggrund og formål | I Region Syddanmark oplever man en mangel på arbejdskraft inden for de tekniske områder. Samtidig er der inden for dette fagområde behov for flere ansøgere på de videregående uddannelser. Formålet med projektet er at medvirke til at flere drenge gennemfører deres HF uddannelse og umiddelbart derefter optages på en teknisk videregående uddannelse. Formålet opnås særligt gennem implementering af allerede indhøstede erfaringer fra lignende projekter. Projektet vil målrette sig mod de tekniske uddannelser som eksempelvis ingeniøruddannelser, bygningskonstruktør, installatøruddannelser, teknologuddannelser og offshore. Projektet tilrettelægges, så aktiviteterne videreføres alene ved hjælp af taxameterfinansiering.
|
| - Aktiviteter og handling | Pr. 30/6 2016 er der indhentet erfaringer fra følgende projekterAnvendelsesorienteret undervisning; GSV projektet; Science Future; HOLD FAST og drengeprojektet i region Syddanmark. Erfaringerne er implementeret i den plan, der ligger for det HF forløb, der starter i august 2016. Desuden er spillet ”Rejsen til Mars” afprøvet på en HF klasse i foråret 2016. Der er etableret samarbejde med undervisere og studerende fra de videregående uddannelser, og der ligger en plan for det videre samarbejde. Der er udarbejdet informationsmateriale, og projektet er formidlet til kommende deltagere. Der ligger en plan for de ekstra tiltag som deltagerne mødes med i dagligdagen på VUC – individuelle afklarende samtaler, studiecafeer med omlagt skriftlighed, anvendelse af kollaborative værktøjer i dele af undervisningen samt innovative læringsformer. Pr. 31/12 2016 er projektets første semester gennemført med deltagere fra 1. og 2. HF.Den første camp er udviklet. Deltagerne har deltaget i den første camp i samarbejde med en af de videregående uddannelsesinstitutioner. Der har været gennemført afklarende samtaler med alle deltagere, og de har fået en plan for, hvilke virksomhedsprofiler og uddannelsesinstitutioner, der skal skabes kontakt til, så fremtidsønsker kan blive afprøvet i praksis. Kollaborative læringsformer har været anvendt, og deltagerne har arbejdet sammen i studiecafeer i fritiden under vejledning af fagundervisere, og har på den måde fået en anden træning af skriftlighed uden hjemmearbejde. Pr. 30/6 2017 er projektets andet semester gennemført, og deltagerne har været til eksamen.Den anden camp er udviklet. Underviserne har udviklet undervisningsmateriale baseret på multimodale læringsformer, især inden for de naturvidenskabelige fag. Her vil der især blive indhentet inspiration fra Odense Tekniske Skole, som har en række interessante IT programmer, der kan illustrere fysik gennem ændring af parametre i et virtuelt rum. Deltagerne har deltaget camp 2 i samarbejde med en af de videregående uddannelsesinstitutioner. De har været i kontakt med den virksomhed, hvor de skal i praktik og fået en drøftelse af, hvad der er interessant for dem at prøve i deres praktik. Deres praktikvært er udvalgt. Deltagere fra 2. HF har været i praktik og afsluttende eksamen. Deltagerne har spillet Rejsen til Mars og i de naturvidenskabelige fag har de arbejdet med stoffet fra andre vinkler, hvor programmering af IT eller andre multimodale læringsformer kommer i anvendelse for at øge deres forståelse og interesse for faget. Næste hold deltagere er optaget på HF med start i august. Deltagerne til næste års aktiviteter er udvalgt. De vil gennemføre samme aktiviteter i deres 1. – 4. semester som de ældre deltagere, dog uden støtte fra uddannelsespuljen. Pr. 30/6 2018 har de sidste deltagere i den finansierede del af projektet gennemført deres toårige HF og er afklarede om deres videregående uddannelse. Deltagerne gennemfører en afklarende samtale i januar/februar og igen i maj med henblik på at foretage et studievalg. Fokus for samtalerne er studievalget og hvad vejleder eller andre kan iværksætte for at støtte afklaringen, hvis der stadig er tvivl. Der har været studierejse med besøg på et relevant sted, fx olieindustrien i Norge eller containerhavnen i Rotterdam. Andet hold deltagere har gennemført deres første år. Tredje hold deltagere er optaget på HF med start i august, og udvælgelsesprocessen er iværksat. Underviserne har gennemført workshops med fagkolleger fra andre VUC’er, med drøftelse af erfaringerne og videndeling. En afsluttende evaluering gennemført af den eksterne evaluator. |
| - Projektets Metode | Kollaborative og multimodale læringsformer |
| - Projektets Forventede Resultater |
Herudover har projektet forventede positive effekter for de videregående uddannelser, der både vil få flere og mere afklarede deltagere efter implementeringen. |
| - Projektets Forventede Effekt | |
| Tags | |
| Deltagere | |
| - Studerende | Erhvervsakademi Sydvest (EASV) (130) |
| - Medarbejdere | Undervisere fra VUC samt videregående uddannelsesinstitutioner 20 medarbejdere |
| - Virksomhedsrepræsentanter | |
| - Andre | |
| Partnere | VUC Vest | Erhvervsakademi Sydvest | Aalborg Universitet | Syddansk Universitet | Fredericia Maskinmesterskole |
| Finansiering | |
| - Intern | |
| - Ekstern | 100% | Danske offentlige kilder | Regioner og kommuner (herunder regionale fonde) |
| Resultat | |
| Evaluering | |
| Formidlingsform | |
| - Resultatets formidling | Projektet evalueres af den eksterne evaluator, som regionen har indgået aftale med. Erfaringerne formidles dels på HF & VUC Fredericias hjemmeside, på EMU og ved en konference til fagkolleger på øvrige VUC’er i regionen samt andre interesserede fagkolleger fra gymnasier m.m. |
| - Resultaternes værdi | |
| - Målgruppen | |
| - Publikationer |