GameProcess
Projekttitel | GameProcess |
---|---|
Projekttype | Innovationsprojekter |
Frascati | Nej |
Tema | Innovation | IT |
Teaser | Studerende fra Erhvervsakademi Dania udvikler spilkoncepter for virksomheden Pixeleap ApS |
Status | Afsluttet |
Ejer | |
- Akademi | Erhvervsakademi Dania |
- Kontaktperson | Jonatan Korsbek Yde Campuschef jyd@eadania.dk 23307497 |
Nat./Int. | Nationalt |
Projektperiode | 01. marts 2014 - 31. august 2014 |
Projektbeskrivelse | |
- Projektresumé |
Virksomheden Pixeleap ApS er en Grenaa-baseret spiludvikler, der har baseret sin forretningsmodel på en såkaldt ”work-for-hire”-model, hvilket vil sige, at de påtager sig kontraktbaseret arbejde indenfor softwareproduktion og konsulentarbejde inden for deres ekspertiseområde. Derudover udvikler de egne produkter.
Med den givne forretningsmodel er det vigtigt, at Pixeleaps medarbejdere kan arbejde systematisk og analytisk i forholdet til deres kunder, og de har derfor brug for at få udviklet en koncept med konkrete metoder til analyse, rådgivning- og vejledning til arbejdet med eksterne produktioner.
Pixeleap har gennem længere tid arbejdet med konceptet, og har nu brug for at få det gennemprøvet inden det indarbejdes i virksomheden. Til det brug har Pixeleaps indgået en samarbejdsaftale med Erhvervsakademi Dania, hvor studerende fra datamatikeruddannelsen i Grenå indgår i projektet hovedsageligt i rollen som ”kunde”, hvor Pixeleap afprøver konceptet og træner evnen til facilitering af kunden.
For de studerende indgår projektet i den almindelige undervisning, og forløbet afsluttes med et semesterprojekt, hvor de studerende i grupper formulerer et komplet spilkoncept, som de efterfølgende udvikler designdokumentation samt funktionel alpha-version til. Forløbet er nærmere beskrevet i punkt 11.
Da resultaterne af semesterprojekterne kan forventes at afspejle kvaliteten af Pixeleaps koncept og faktiske rådgivning/facilitering deltager Pixeleap ved præsentationen af projekterne. Præsentationen af semesterprojekterne indgår således som en del af evalueringen af konceptet. |
- Baggrund og formål | Virksomheden Pixeleap ApS er en Grenaa-baseret spiludvikler, der har baseret sin forretningsmodel på en såkaldt ”work-for-hire”-model, hvilket vil sige, at de påtager sig kontraktbaseret arbejde indenfor softwareproduktion og konsulentarbejde inden for deres ekspertiseområde. Derudover udvikler de egne produkter.
Med den givne forretningsmodel er det vigtigt, at Pixeleaps medarbejdere kan arbejde systematisk og analytisk i forholdet til deres kunder, og de har derfor brug for at få udviklet en koncept med konkrete metoder til analyse, rådgivning- og vejledning til arbejdet med eksterne produktioner.
Pixeleap har gennem længere tid arbejdet med konceptet, og har nu brug for at få det gennemprøvet inden det indarbejdes i virksomheden. Til det brug har Pixeleaps indgået en samarbejdsaftale med Erhvervsakademi Dania, hvor studerende fra datamatikeruddannelsen i Grenå indgår i projektet hovedsageligt i rollen som ”kunde”, hvor Pixeleap afprøver konceptet og træner evnen til facilitering af kunden.
For de studerende indgår projektet i den almindelige undervisning, og forløbet afsluttes med et semesterprojekt, hvor de studerende i grupper formulerer et komplet spilkoncept, som de efterfølgende udvikler designdokumentation samt funktionel alpha-version til. Forløbet er nærmere beskrevet i punkt 11.
Da resultaterne af semesterprojekterne kan forventes at afspejle kvaliteten af Pixeleaps koncept og faktiske rådgivning/facilitering deltager Pixeleap ved præsentationen af projekterne. Præsentationen af semesterprojekterne indgår således som en del af evalueringen af konceptet. |
- Aktiviteter og handling | Marts – juni 2014 Projektet starter i uge 10 med det første af de fire små projekter
Projekt 1: Uge 10 Det faglige emne for projektet er branding af digitale produkter. Formålet med projektet er at afsøge og generere data om markedet, der også stilles til rådighed for Pixeleap
Projekt 2: Uge 12 Det faglige fokus i projektet er objektorienteret analyse og design med det formål at skabe brugbare analyser og designdokumentation for fremtidige produktioner. Pixeleap træner sin facilitering af klassiske softwareudviklingsprocesser.
Projekt 3 & 4: hhv uge 14 & 17-19 Fokus ligger her på programmering og udvikling af funktionelle prototyper baseret på Pixeleaps krav og anvisninger. Endvidere trænes også her Pixeleaps evner inden for facilitering af softwareudviklingsprojekter og arbejde med eksterne grupper af programmører.
Semesterprojekt: uge 20-25 Med udgangspunkt i de fire forgående projekter formulerer de studerende i grupper á 4-5 i samarbejde med Pixeleap et komplet spilkoncept som de efterfølgende udvikler designdokumentation samt funktionel alpha-version til. Såfremt spillet vurderes passende til Pixeleaps portfolio tilbydes de studerende et videre samarbejde med henblik på udgivelse af deres spil. For at sandsynliggøre dette formuleres kriterierne i samarbejde mellem Erhvervsakademi Dania i Grenaa og Pixeleap.
August 2014 – evaluering af forløbet |
- Projektets Metode | Projektet er et praksisnært innovationsforløb, der med udgangspunkt i studieordningen inddrager studerende og undervisere i udviklingsprocesser for en eksisterende virksomhed |
- Projektets Forventede Resultater | Fra hhv Erhvervsakademi Dania og Pixeleaps side forventer vi som minimum at følgende opnås:
|
- Projektets Forventede Effekt |
|
Tags | |
Deltagere | |
- Studerende |
Erhvervsakademi Dania
|
- Medarbejdere | |
- Virksomhedsrepræsentanter | |
- Andre | |
Partnere | Pixeleap ApS |
Finansiering | |
Resultat | Som helhed betragtet har projektet i større eller mindre grad leveret mange af de forventede effekter. Virksomheden Pixeleap opnåede, gennem kontakten med de studerende og facilliteringen af deres arbejde, anvendelig indsigt i konsulentprocesserne. Samme indsigt har dannet grundlag for udvidelse af virksomhedens opgaveportefølje til at inkludere kunsulentbistand for andre virksomeheder. Slutteligt har arbejdet med de studerende givet Pixeleap en fornyet indsigt i datamatikernes kompetencer. Ingen af delprojekterne har dog leveret prototyper af tilstrækkelig kvalitet til at kunne videreudvikles. De studerende har udtryk stor tilfredshed over at facilliteringen blev varetaget af en relevant virksomhed. Den regelmæssige og uformelle kontakt ml virksomhed og studerende bidrog også til at mindske præstationsangsten i forhold til at arbejde med eksterne opgavestillere. Erhvervsakademi Dania i Grenaa arbejdede allerede med eksterne opgavestillere senere i datamatikeruddannelsen, men gennem projektet har afdelingen fået erfaringer med at inddrage brancherelevante opgavestillere allerede på studiets første semester. Fra afdelingens synspunkt har projektet været rigtigt givtigt og demonstreret at man kan og bør inddrage brancherelevante virksomheder i faciliteringsprocessen omkring uddannelsens projektarbejder allerede fra 1. semester. For at sikre det faglige niveau samt relevans i forhold til uddannelsens pensum skal opgaver/projekter dog formuleres og stilles af underviserne. Inddragelse af eksterne opgavestillere er stadig nødvendig, men for at kunne indfri de krav eksterne virksomheder stiller, kræver det større personlig og faglig indsigt fra de studerende end de har på første semester. |
Evaluering | |
Formidlingsform | |
- Resultatets formidling | |
- Resultaternes værdi | |
- Målgruppen | |
- Publikationer | Andet (venligst beskriv) |