Fremtidens Spedition
Projekttitel | Fremtidens Spedition |
---|---|
Projekttype | Anvendt forskning og udvikling |
Frascati | Ja |
Tema | Business | Miljø |
Teaser | Teknologisk udvikling og fokus på miljøet udfordrer transportbranchen, hvilket dette projektet forsøger at finde løsninger på |
Status | Afsluttet |
Ejer | |
- Akademi | Cphbusiness |
- Kontaktperson | Søren Schulian Projektleder sosc@cphbusiness.dk |
Nat./Int. | Nationalt |
Projektperiode | 01. januar 2018 - 31. januar 2020 |
Projektbeskrivelse | |
- Projektresumé | Projektet skal tilføre betydelig ny viden om denne del af logistikområdet. Dels gennem samarbejde med virksomheder, dels gennem inddragelse af bestående forskning på de delområder hvor denne måtte findes. Internt forventes flere af vidensområderne på logistikøkonomuddannelsen at blive styrket i form af øget branchekendskab, eksempelvis ved en større indsigt i indkøb og arbejdsgange i speditionsbranchen. Projektet vil gennem samarbejde med virksomheder, brancheorganisationer og andre forskningsinstitutioner øge CPH Business’ erhvervsnetværk. |
- Baggrund og formål | Hele transportindustrien står overfor store forandringer på en række områder, og indenfor en tidshorisont på 10 år eller mindre, vil forretningsgrundlaget være ændret radikalt for en stor del af spillerne indenfor denne sektor. Det vurderes, at specielt speditionsområdet vil være udsat for disruption i stort omfang.
Samfundsmæssige og politiske forhold vil være én kilde til behov for forandring. I forhold til klimaforandringer spiller transport en betydende rolle og der ses allerede nu konkrete politiske tiltag, som kommer til at stille krav til speditionsvirksomhedernes evne til at være innovative og i stand til at drage nytte af nye teknologier.
Selve den teknologiske udvikling vil ændre den samlede transportindustri: Sandsynlig udfasning af transportmidler med forbrændingsmotor og overgang til el, lastbiler som i større eller mindre grad er selvkørende, anvendelse af platooning, ubemandede fragtskibe samt robotter og droner til levering af pakker er alt sammen eksempler på teknologier som allerede findes, og som i løbet af relativt få år vil ses implementeret i den daglige transport. Endelig vil udviklingen indenfor 3D print ændre og reducere behovet for transport generelt.
En række nye spillere, som ikke tilhører den traditionelle speditionsbranche, er dukket op på markedet og flere vil givetvis komme i årene fremover. Det mest iøjnefaldende eksempel er Amazon, som har udviklet sig fra webshop til en totalleverandør, som kan overtage dele af eller hele distributionsopgaver som hidtil har været varetaget af den traditionelle speditør. Dertil kommer udbredelsen af deleøkonomi med tilhørende IT-platforme som eksempelvis vil forandre pakkedistributionsområdet og udfordre med ”Uber-modeller”, hvor privatpersoner fragter pakker, som hidtil har været fragtet af den traditionelle transportbranche.
I forhold til landets beskedne størrelse, har danske virksomheder været ganske markante på verdensmarkedet indenfor transport. Mærsk på rederisiden og DSV, som med seneste opkøb placerer sig som verdens 4. største speditionsvirksomhed/logistics provider. Traditionelt har speditionsvirksomheder en lavere andel af højtuddannede medarbejdere end deres kunder. Der vurderes at være stigende behov for medarbejdere med kompetencer, som de CPH Business uddanner til, både på erhvervsakademiuddannelsernr og på akademiuddannelserne, såvel i de operationelle dele af virksomhederne som på ledelsesniveau.
Brancheorganisationen ITD vurderer: ”at branchen inden for ti år vil opleve en massiv mangel kvalificerede medarbejdere i den danske transport- og logistiksektor.”[1] Projektet vil tilføre CPH Business viden, som kan styrke specielt logistikøkonomuddannelsen og dermed medvirke til løsning af problemet med manglende arbejdskraft i logistiksektoren.
Konsulentvirksomheden PwC har for nylig i samarbejde med Dansk Erhverv gennemført en større undersøgelse[2], hvor man har spurgt omkring 500 personer fra danske virksomheder om deres initiativer og forventninger til digitalisering og innovation. Undersøgelsen viser, at virksomheder indenfor transport og logistik er markant bagud i forhold til andre typer virksomhed på disse områder. Det fremgår ikke specifikt af undersøgelsens offentliggjort resultater, men det er projektgruppens antagelse, at mindre/mellemstore speditionsvirksomheder ville ligge endnu lavere end gennemsnittet af resten af gruppen i undersøgelsen.
Projektet understøtter på flere områder CPH Business’ strategi og overordnede indsatsområder. Gennemførelse af projektet vil tilføre viden og kompetence til akademiet, således at CPH Business i højere grad vil kunne uddanne til de store og stigende behov som imødeses. Projektet vil udfordre erhvervslivet i en branche som er kendt for at være traditionelt tænkende og gennem tæt samarbejde og forventede partnerskaber i projektforløbet vil CPH Business få mulighed for at udbygge erhvervsnetværket indenfor denne sektor. [1] http://www.itd.dk/politik/rekruttering-og-uddannelse/ [2] https://www.pwc.dk/da/nyt/publikationer/pwc-cxo-survey-2017.html |
- Aktiviteter og handling | |
- Projektets Metode | Projektet opdeles i 4 faser:
Ad. 1 Situationsanalyse: For indsamling af eksisterende viden om erhvervet, vil der bl.a. blive taget kontakt med følgende brancheforeninger og institutioner.
Ad. 2 Afdækning af den forventede udvikling:
For at indsamle viden fra forskning og udvikling, kan viden fra følgende forskningsprojekter muligvis inddrages:
For at indsamle viden om den forventede udvikling i forhold til lovgivning og offentlige investeringer, skal der skabes kontakt til offentlige instanser.:
Transportens innovationsnetværk kan muligvis anvendes til evt. partnerskab i projektet[9].
Ad 3 Gab-analyse Situationsanalysen kombineret med analysen af den fremtidige udvikling, skal munde ud i en identifikation af manglende viden samt forventede krav til fremtidig omstilling i forretningsmodel hos mellemstore speditionsvirksomheder.
Ad 4 Tool-box. Efter kortlægning af Gab-analysen, vil konkrete anbefalinger blive fremlagt. [2] http://www.dtl.eu/ [3] http://itd.dk/ [4] https://www.teknologisk.dk/ydelser/fremtidens-transportkoncepter/15188 [5] http://www.tinv.dk/collaborative-logistics/ [6] http://www.chalmers.se/en/areas-of-advance/Transport/research/Documents/broschyr_so-transport_vt2017_low.pdf [7] http://www.man.dtu.dk/nyheder/2017/06/transportprojekt?id=d50f2dc4-7fb4-47e0-935d-db266856cd44&utm_device=web&utm_source=researcharea&utm_campaign=Trafik-og-logistik [8] file:///C:/Users/mlm/Downloads/Kommissorium.pdf [9] http://www.tinv.dk/generelt-om-projekter-i-tinv/ |
- Projektets Forventede Resultater | Projektet skal levere en analyse af den aktuelle situation i branchen, blandt virksomheder i målgruppen (danske speditionsvirksomheder med årlig omsætning mellem 300 mio. og 5 mia. DKK). Analysen tager udgangspunkt i den i kapitel 1 omtalte undersøgelse fra PwC, som belyser forholdet til innovation generelt, men gøres her mere specifik og målrettet mod netop speditionsbranchens konkrete udfordringer. Undersøgelsen vil således vise, i hvor høj grad virksomhederne er rustet til en fremtidig forretningsmodel, som vil være betydelig forandret på en række områder. Dernæst skal projektet levere den i kapitel 2 omtalte ”Tool-box”. Endelig skal projektet levere et standardiseret program til brug for afholdelse af workshops, ligeledes omtalt i kapitel 2. |
- Projektets Forventede Effekt | |
Tags | |
Deltagere | |
Partnere | Danske Speditører |
Finansiering | |
Resultat | |
Evaluering | |
Formidlingsform | |
- Resultatets formidling | |
- Resultaternes værdi | |
- Målgruppen | |
- Publikationer | Anden artikel Anden artikel Anden artikel Website/blog Rapport Rapport |