Fra summativ til formativ – nye eksamensformer
Projekttitel | Fra summativ til formativ – nye eksamensformer |
---|---|
Projekttype | Anvendt forskning og udvikling |
Frascati | Ja |
Tema | Innovation |
Teaser | Nye eksamensformer skal afspejle den virkelighed, som de studerende kommer ud i |
Status | Afsluttet |
Ejer | |
- Akademi | Københavns Erhvervsakademi (KEA) |
- Kontaktperson | Dorthe Fiona Petersen Underviser, AK i Entreprenørskab og design Design dofp@kea.dk 28574268 |
Nat./Int. | Nationalt |
Projektperiode | 01. oktober 2014 - 31. december 2015 |
Projektbeskrivelse | |
- Projektresumé | Der blev med projektet udviklet en ny måde at afprøve de studerendes innovative kompetencer, hvor der blev lagt vægt på ikke kun summativ, men også formativ evaluering. Igennem forløbet var der fokus på at fremme de studerendes innovationskompetencer og i særdeleshed, hvordan man vurderer, evaluerer og måler disse, så man sikrer, at de studerende har erhvervet sig disse kompetencer. Projektet var underviserinitieret, og bundede bl.a. i en stor efterspørgsel efter retningslinier og værktøjer til at vurdere innovationskompetencer, da der ikke på daværende tidspunkt var udviklet noget særligt på den del, som handler om at vurdere, evaluere og måle innovationskompetencerne. Fokus har primært været på at vurdere innovationshøjden i de artefakter, som de studerende har lavet. Resultatet af dette projekt skal munde ud i nye eksamensformer, som kan implementeres på innovationsforløb i form af formaliserede rammer for at afprøve og måle de studerendes innovationskompetencer, således at vi sikrer både progression og reelle kompetencer, og ikke alene måler på viden og færdigheder. Der blev endvidere udviklet en eksamensform, der afspejler det, de studerende skal ud at arbejde med efter endt uddannelse. De studerende bliver for eksempel ikke ansat til at skrive synopser. Derfor skal eksamensformen afspejle den virkelighed, som de studerende kommer ud i, dvs at den både skal være erhvervsrettet og praksisnær. De studerende skal tilegne sig kompetencer, som de direkte kan bruge i deres erhvervsliv, og eksamen skal afspejle dette. Projektet afdækkede, hvordan man kan gå fra synopsis til en prøveform, der reelt afspejler deres fremtidige arbejdsliv. |
- Baggrund og formål | BaggrundPå Uddannelsen E-Design er der blevet udviklet et innovationsmanifest. Med afsæt i dette vil vi udvikle en taksonomi for innovationskompetencer, med udgangspunkt i kvalifikationsrammen, som kan bruges både i udviklingen af innovationsprojekter, men også i afprøvningen af disse, og gennem udvikling af en eksamensform, hvor de studerende har mulighed for at vise deres læring og progression indenfor innovation, og en eksamensform, der retter sig mod deres arbejde, i prototypen i arbejdet som E-Designer. Det er dog målet at resultatet bliver generisk, og derfor anvendeligt på andre uddannelser. FormålMed dette projekt ønsker vi at udvikle en ny måde at afprøve de studerendes innovative kompetencer, som lægger vægt på ikke kun summativ, men også formativ evaluering. Igennem forløbet er der fokus på at fremme de studerendes innovationskompetencer og i særdeleshed, hvordan man vurderer, evaluerer og måler disse, så man sikrer, at de studerende har erhvervet sig disse kompetencer. |
- Aktiviteter og handling | En gruppe bestående af forskellige interessenter – undervisere, aftagere, samarbejdspartnere (TEC, CPH West), censorer, KEA Kvalitet (afdeling for kvalitetssikring og juridiske spørgsmål), erhvervsliv, 2. års studerende samt E-design dimittender skal udvikle:
På baggrund af dette arbejde i pkt. 1, skal underviserteamet:
Intentionen er, at vi i foråret og sommeren 2015 afprøver de nye eksamensformer og taksonomier på en gruppe E-Design studerende, og evaluerer på dette, mht at måle innovationskompetencer, og en prøveform, der er mere praksisnær. På denne baggrund vil vi komme med anbefalinger i forhold til det videre arbejde med udvikling af eksamensformer, og til hvordan man konkret måler og evaluerer de studerendes innovationskompetencer i en erhvervsrettet kontekst. |
- Projektets Metode | FremgangsmådeForløbet kører over et år på EAK i E-Design, hvor de studerende har faget innovation, som er en del af fagligheden på første år, og det afprøves pt som en tværfaglig eksamen for hele det første år. Det, der skal udvikles i dette projekt, er først og fremmest en taksonomi, som sikrer progression fra erhvervsskole til erhvervsakademi og til professionshøjskole. Dernæst er det en udvikling af eksamensformer fra den rene summative form til en blanding af formativ og summativ eksamen, hvor både censor og erhvervsliv løbende inddrages. Dvs en nytænkning af både måden at eksaminere på og en klarlægning af, hvordan man kan måle den reelle erhvervsrettede innovationskompetence. I første omgang vil vi udvælge en gruppe af E-Design studerende, som vil blive afprøvet efter den nye eksamensform. Milepæle
|
- Projektets Forventede Resultater |
|
- Projektets Forventede Effekt | Ved at de studerende tilegner sig kompetencer, som de direkte kan bruge i deres erhvervsliv (og at eksamensformen afspejler deres fremtidige arbejdsliv), formoder vi at at den forventede effekt af projektet bliver, at de studerende er klædt bedre på til den virkelighed, de skal ud at agere i efter endt studie. |
Tags | |
Deltagere | |
- Studerende |
Københavns Erhvervsakademi (KEA)
|
- Medarbejdere | KEA Kvalitet 2 medarbejdere Københavns Erhvervsakademi (KEA) Torid Kaad OstenfeldAnne Marie MathiasenDorthe Fiona Petersen |
- Virksomhedsrepræsentanter | |
- Andre | |
Partnere | TEC |
Finansiering | |
- Intern | 55% |
- Ekstern | 45% | Danske private kilder | Fonden for Entreprenørskab |
Resultat | |
Evaluering | |
Formidlingsform | |
- Resultatets formidling | |
- Resultaternes værdi | |
- Målgruppen | |
- Publikationer | Anden artikel Konferenceoplæg Andet (venligst beskriv) |