Byg ny viden sammen – forhold som fremmer og hæmmer vidensopbygning i organisationer
Projekttitel | Byg ny viden sammen – forhold som fremmer og hæmmer vidensopbygning i organisationer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projekttype | Anvendt forskning og udvikling | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Frascati | Ja | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tema | Business | Undervisning | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Teaser | Hvordan kan man via casearbejde med at frembringe ny faglig viden bidrage til, at en afdelings videngrundlag opbygges og videreudvikles? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status | Afsluttet | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ejer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- Akademi | Erhvervsakademi Aarhus (EAAA) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- Kontaktperson | Jan Rohwedder Chefkonsulent og projektleder jroh@eaaa.dk 7228 6125 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nat./Int. | Nationalt | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projektperiode | 01. januar 2019 - 31. december 2021 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projektbeskrivelse | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- Projektresumé | Forskningsprojektet ‘Byg ny viden sammen – forhold som fremmer og hæmmer vidensopbygning i organisationer’ forsøger via aktionsforskning og et systematiseret og rammestyret casearbejde at frembringe ny faglig viden som metode, og undersøger dermed hvilke forhold, der har betydning for, at en afdelings videngrundlag opbygges og videreudvikles. Den nye faglige viden, som frembringes i casarbejdet kobler praksisviden og teoretisk viden, er anvendelsesorienteret i forhold til ledere og ledelse, og formidles til disse. Effekterne af projektet vil således være ny viden om, hvordan en afdelings videngrundlag kan opbygges og udvikles, og hvordan undervisernes kompetencer inden for forsknings-, udviklings- og innovationsarbejde videreudvikles |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- Baggrund og formål | Forskningsformålet: Formålet med projektet er todelt, således at projektet frembringer viden om, hvordan et systematisk og forskningsundersøttet casearbejde kan bidrage til at en afdelings videngrundlag opbygges og videreudvikles. Samtidig opbygges ny ledelsesfaglig viden, som sigter direkte på Kompetencecenter for Ledelse & HR’s målgruppe af ledere private og offentlige virksomheder. Baggrund for projektet Projektet undersøger hvordan arbejdet med at opbygge videngrundlag har relevans for såvel aftagerne af ydelser fra Kompetencecenter for Ledelse & HR samt EAAA’s og sektorens generelle arbejde med viden.
EAAA’s arbejde tager afsæt i en rammekontrakt med Uddannelses- og Forskningsministeriet. Et af rammekontraktens 4 strategiske mål handler om øget relevans af akademiets forsknings- og innovationsprojekter. Relevansen måles bl.a. ud fra om, der er et målrettet og synligt tilbageløb af viden fra projekter til virksomheder og uddannelser. For at nærme sig dette mål, skal forskningsprojekterne skabe ny viden, som styrker videngrundlaget på akademiet og indgår i uddannelserne. Samtidig har forskningsarbejdet internt på EAAA fået en tydeligere strategisk forankring i de enkelte kompetencecentre, blandt andet gennem udarbejdelsen af et forskningskatalog, hvor der peges på relevante projekter frem mod 2021.
Kompetencecenter for Ledelse og HR peger i forskningskataloget på behovet for at undersøge, om et systematisk og forskningsunderstøttet arbejde med afdelingens videngrundlag kan opfylde tre mål på samme tid:
Projektet har således afsæt i interne behov på Kompetencecenter for Ledelse & HR og EAAA’s strategi samt eksterne behov hos aftagerne af kompetencecentrets ydelser inden for ledelsesudvikling. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- Aktiviteter og handling | FOV’s projektaktiviteter og handlinger er fastlagt i tidsplanen nedenfor:
Flowet i projektet: I figuren nedenfor illustreres flowet for FOV projektet. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- Projektets Metode | Der er en ”dobbelthed” omkring mål og middel i projektet: Det undersøges hvordan videngrundlag kan opbygges OG det er samtidig et mål, at opbygge videngrundlag. Dette lever i høj grad op til kriterierne for aktionsforskning, som derfor er valgt som metodisk ramme for FOV. Aktionsforskning er blandt andet karakteriseret ved en grundlæggende tænkning om at forandre praksis, hvilket i projektet udmønter sig i, at projektlederne og alle medarbejdere i kompetencecentret samarbejder om udvikling af videngrundlaget og formidling af den nye viden. Projektledelsen fungerer som aktionsforskere og projektgruppen er medforskere. Alle i kompetencecentret deltager og bidrager til forskningsprojektet. Styringstænkningen i FOV projektet har afsæt i ”stor frihed inden for stærke rammer”. Rammerne defineres blandt andet af det formelle styringsgrundlag for videnarbejde på erhvervsakademierne.
Rammesætningen i casearbejdet i FOV tager blandt andet afsæt i Erhvervsakademiernes sektorstrategi, EAAA’s rammekontrakt og EVA’s 6 anbefalinger til videnarbejde, og har udmøntet sig i følgende:
De primære interventioner vil foregå på møderne med Projektgruppen (Lea Sørensen og Jan Rohwedder samt 4 gruppeformænd/kvinder). Som et eksempel kan nævnes, at der arbejdes med guidet refleksion som interventionsmetode (se nedenfor). Eksempler på empirifrembringelse i FOV:
Projektets metode: I projektet samarbejder projektlederne og afdelingens medarbejder om at udvikle og formidle ny viden og opbygge videngrundlaget. Projekter arbejder med 2 forbundne spiraler:
Metoden til de 2 arbejdsmetoder ses i spiralen nedenfor: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- Projektets Forventede Resultater | Projektets resultater formidles på følgende måde: Med henblik på at formidle projektets resultater til en bred skare af interessenter påtænkes følgende aktiviteter:
Internt på EAAA
Eksternt
Målene for projektet er følgende:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- Projektets Forventede Effekt | Effekterne af projektet ses ud fra to perspektiver. Som beskrevet i ovenstående afsnit om projektets relevans forventes det, at et forskningsunderstøttet casearbejde i en afdeling medvirker til at opbygge og videreudvikle videngrundlaget i denne. Derudover forventes det, at undervisernes kompetencer inden for forsknings-, udviklings- og innovationsarbejde videreudvikles. En umiddelbar effekt af projektet vil være, at undervisningen på både diplom i ledelse og akademiuddannelserne i ledelse får tilført ny viden og nyt indhold. Det forventes også, at projektets formidlingsaktiviteter understøtter brandingen af EAAA, herunder særligt forskning & innovation samt Kompetencecenter for Ledelse & HR og at projektets resultater kan anvendes i sektoren. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tags | Ledelse | videngrundlag | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deltagere | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- Studerende | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- Medarbejdere | Ledelse og HR 20 medarbejdere | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- Virksomhedsrepræsentanter | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- Andre | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Partnere | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Finansiering | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Resultat | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Evaluering | Evaluering/formidling Overordnet set evalueres projektet på struktureret vis ved hjælp af Forskning- og Innovationsafdelingens evalueringsskabelon. Projektet evalueres primært i forhold til de opstillede mål og succeskriterier. Sekundært evalueres projektet i forhold til selve forskningsprocessen (var valget af metoder de rigtige til at frembringe empiri? Var den valgte analysemetode den optimale m.v.) med henblik på at uddrage læring, som fremadrettet kan anvendes af såvel Forskning & innovationsafdelingen som forskerne. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formidlingsform | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- Resultatets formidling | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- Resultaternes værdi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- Målgruppen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- Publikationer | E-bog Peer rev. Artikel |