Hop til indhold

Forretningsudvikling i en virksomhed med studerende og aktionsforskning

Projekttitel Forretningsudvikling i en virksomhed med studerende og aktionsforskning
Projekttype Anvendt forskning og udvikling
Frascati Ja
Tema Entreprenørskab | Innovation
Teaser Projektet afdækker, hvordan erhvervsakademi Aarhus’s proceskonsulenter sammen med studerende kan hjælpe SMV'er med udvikling af deres forretning
Status Afsluttet
Ejer  
- Akademi
- Kontaktperson Jan Rohwedder
Chefkonsulent og projektleder
jroh@eaaa.dk
7228 6125
Nat./Int. Nationalt
Projektperiode 01. januar 2016 - 31. januar 2017
Projektbeskrivelse  
- Projektresumé

Med dette projekt vil vi med aktionsforskning undersøge, hvordan en proceskonsulent i samspil med to unge fuldtidsstuderende fra erhvervsakademiet øvrige uddannelser (markedsføring, serviceøkonom, entrepreneurship m.v). kan bidrage til virksomheders forandrings- og udviklingsproces.
Med afsæt i en virksomhedscase vil erhvervsakademiets proceskonsulent designe et forandrings- og udviklingsforløb sammen med repræsentanter fra virksomheden og to af akademiets studerende.
Læringsproces bliver faciliteret undervejs af to aktionsforskere. Det betyder, at aktionsforskerne er med på udviklingsmøderne med virksomheden, samt at de mødes proceskonsulenten og de studerende til refleksion mellem udviklingsmøderne med virksomheden.
I perioderne mellem udviklingsmøderne med virksomheden skal deltagerne (repræsentanterne fra virksomheden, de studerende og proceskonsulenten) dele deres oplevelser og erfaring på en fælles blog for at fastholde fokus, skabe refleksion på tværs og dokumenterer processen og forløbet.

 

- Baggrund og formål

EAAA har tre strategiske mål1 for 2018, hvor ét af dem er efter- og videreuddannelse, hvorunder konsulentydelserne (indtægtsdækket virksomhedsaktiviteter) hører til. Dette område beskrives i strategien 2018, som et ”et ubetinget vækstområde”, og det er et område med ”et stort uudnyttet potentiale”. Projektet her giver mening både i kraft af involveringen samt forankringen af processen og læringen løbende på Ledelsesakademiet. Samt på grund af forventningen om et resultatet, der vil gøre det nemmere at beskrive, hvordan akademiet sammen med de studerende kan hjælpe små- og mellemstore virksomheder med forandrings- og udviklingsprojekter

Formålet er at undersøge, hvorledes det influerer, når unge fuldtidsstuderende med en fagteoretisk baggrund og erfarne proceskonsulenter samarbejder omkring gennemførsel af forandringsprojekter i SMV virksomheder.

- Aktiviteter og handling
- Projektets Metode

Med afsæt i litteraturen herunder artiklen “Conceptualising Participatory Action Research” Stefan Cronholm and Göran Goldkuhl, vil vi definere aktionsforskningsmetoden til dette projekt og projektformål og derigennem designe processen sammen med proceskonsulent og studerende.

 

- Projektets Forventede Resultater
- Projektets Forventede Effekt
Tags
Deltagere
Partnere
Finansiering
Resultat
Evaluering
Formidlingsform  
- Resultatets formidling
- Resultaternes værdi
- Målgruppen
- Publikationer