Digitale veje til vækst – SMV kompetence
Projekttitel | Digitale veje til vækst – SMV kompetence |
---|---|
Projekttype | Anvendt forskning og udvikling |
Frascati | Ja |
Tema | Business | Innovation | IT | Teknologi |
Teaser | Projektet vil gennem efteruddannelse og kompetenceudvikling hjælpe SMV'er til øget vækst og beskæftigelse inden for digitalisering. |
Status | Afsluttet |
Ejer | |
- Akademi | Zealand – Sjællands Erhvervsakademi |
- Kontaktperson | Anders Torpegaard Udviklingsleder ator@easj.dk 50762708 |
Nat./Int. | Nationalt |
Projektperiode | 15. maj 2018 - 15. maj 2021 |
Projektbeskrivelse | |
- Projektresumé |
Gennem et bredt samarbejde, søger projektet at medvirke til at skabe vækst hos SMV’er i Region Sjælland, inden for brancherne: Bygge og Anlæg, Logistik og Transport, Fødevarer og Bioøkonomi. Vi sigter mod at hjælpe 90 virksomheder med udviklingen af deres medarbejderes digitale kompetencer, samt skabe digital innovation i virksomhederne. Det vil vi gøre ved at udvikle skræddersyede kompetenceudviklingsforløb i samarbejde med virksomhederne, så deres medarbejder får udviklet præcist de kompetencer, som er relevante for virksomheden og branchen. Alle forløb er skræddersyet til virksomhederne og udvikles ud fra en behovsafdækning, samt virksomhedens egne ønsker til kompetenceudvikling. Virksomheden får desuden tilknyttet en konsulent, der følger dem fra behovsfastsættelse frem til afslutningen af virksomhedens deltagelse i projektet. Vi håber desuden på, at projektet kan bidrage til at styrke samarbejdet mellem uddannelsesinstitutioner, erhvervslivet og interesseorganisationer. |
- Baggrund og formål | Baggrund: Formål: |
- Aktiviteter og handling | Projektets aktiviteter og handlinger er følgende:
I screeningen og rekrutteringsfasen, og gennem behovsfastsættelse vil kontakten til virksomheden foregå gennem en leder eller medarbejdere med udviklingsansvar og kompeenceudvikling inden for innovation og digitalisering. Projektets kompetenceforløb vil adressere virksomhedens medarbejdere:
Det forventes, at minimum 95% af virksomhederne vil blive rekrutteret fra Region Sjælland og der maximum vil rekrutteres 5% fra Region Hovedstaden. |
- Projektets Metode | Projektets aktiviteter tager udgangspunkt i, at der screenes og rekrutteres virksomheder. Screeningen sker i form af en række kriterier, som virksomheden skal udfylde. Kriterierne er:
På baggrund af denne screening forventes det, at projektet inddrager 90 virksomheder, med 370 medarbejdere, i de videre kompetenceforløb. Efter screeningen vil der i samarbejde mellem virksomhederne og en konsulent, blive udarbejdet en behovsfastsættelse samt en kompetenceplan, med henblik på at lave et skræddersyet kompetenceudviklingsforløb til virksomheden. Denne kompetenceplan vil skabe grundlag for en aktivitetsportefølje for virksomheden, der udarbejdes af konsulenten. Denne skal virksomhederne godkende, før kompetenceudviklingsforløbet sættes i gang. Læringsaktiviteterne i porteføljen kan have flere forskellige formater, afhængigt af virksomhedens behov. Eksempler på læringsaktiviteter kan være:
Kompetenceudviklingsforløbet målrettes den enkelte virksomheds medarbejdere, og vil både fokusere på konkret øget teknologianvendelse i virksomheden, samt medarbejderens evne til omstilling og udvikling. Kompetenceudviklingsforløbet består af 3 faser:
|
- Projektets Forventede Resultater | Beskæftigelsen bliver styrket i Region Sjælland Innovation øger produktivitet og sikrer vækst |
- Projektets Forventede Effekt | Det forventes, at 90% af deltagerne har opnået et højere kompetenceniveau umiddelbart efter projektperioden. Det vil konkret betyde, at 333 deltagere vil vurderes at have opnået et forøget kompetenceniveau. Den kritiske antagelse er, at kompetenceudviklingsforløbet skræddersys, så virksomhedens medarbejdere bliver undervist og trænet i netop det de har brug for. Det antages, at virksomhederne via projektets kompetenceforløb, vil opleve øget produktivitet og/ eller omsætning, som vil resultere i et behov for flere/nye medarbejdere. Det forventes således, at mindst 15% af de deltagende virksomheder vil øge antallet af medarbejdere med mindst 15% |
Tags | kompetenceudvikling | Kvalificeret arbejdskraft | SMV | Socialfond | vækst |
Deltagere | |
Partnere | SMV danmark | Transportens Innovationsnetværk (TINV) | Roskilde Universitet | Væksthus Sjælland | Køge Handelsskole | EUC Sjælland | Zealand Business College | Roskilde Tekniske Skole | Center for Erhvervsrettede uddannelser Lolland-Falster, CELF | DTU | LO-skolen | Dansk Byggeri |
Finansiering | |
- Intern | 6% |
- Ekstern | 55% | EU kilder | EUs socialfond 39% | EU kilder | Den Europæiske Fond for Regionaludvikling |
Resultat | |
Evaluering | For at kvalitetssikre, at deltagere har forøget deres kompetencenivea, vil der være særlig fokus på deltagernes egne vurderinger af at have oplevet et øget kompetenceniveau. Til dette udarbejdes et særligt spørgeskema inden for projektets første 6 måneder. For at sikre en ensartet kvalitet i udarbejdelse af kompetenceudviklingsforløbet og aktivitetsporteføljer, udarbejdes en endelig procesmodel og model for proceskonsulentens funktion i løbet af projektets første fase. Det er proceskonsulentens opgave at sammensætte en dækkende portefølje af læringsaktiviteter til virksomheden. Det betyder, at det forventes at proceskonsulenten er i åben og vejledende dialog med virksomheden med fokus på virksomhedens unikke potentialer og kompetencerelaterede udfordringer ift. digitalisering. Samtidigt skal proceskonsulenten holde sig orienteret om projektkonsortiets og associerede eksterne partneres kompetencer og mulige bidrag, sådan at den mest behovsorienterede løsning kan tilvejebringes. Proceskonsulentfunktionen refererer til den overordnede projektleder, som i samarbejde med den operationelle sparringsgruppe koordinerer den overordnede indsats. Proceskonsulenten vil findes blandt konsortiets aktører – dog ikke hos uddannelsesinstitutionerne af hensyn til et armslængdeprincip. Forudsætninger for at kunne påtage sig funktionen som proceskonsulent er at kunne sikre, at virksomheden får tilbudt relevante læringsaktiviteter. Proceskonsulenten skal have et godt kendskab til vækst og digitalisering – uden dog nødvendigvis at være ekspert – og en tilstrækkelig god indsigt i virksomhedens udfordringer. |
Formidlingsform | |
- Resultatets formidling | |
- Resultaternes værdi | |
- Målgruppen | Projektet målretter sig SMV’er i Region Sjællands brancher inden for Bygge og Anlæg, Logistik og Transport, Fødevarer og Bioøkonomi, med en vækstplan, vækststrategi eller digital forretningsudvikling. |
- Publikationer | Website/blog Video, streaming |