Hop til indhold

Digigrow

Projekttitel Digigrow
Projekttype Anvendt forskning og udvikling
Frascati Ja
Tema Business | IT | Teknologi
Teaser DIGIGROW fokuserer på hvilke fremtidige digitale kompetencer, der er behov for i virksomhederne.
Status Afsluttet
Ejer  
- Akademi Erhvervsakademi Sydvest (EASV)
- Kontaktperson Heidi Birkler
Lektor
hbb@easv.dk
41991233
Nat./Int. Nationalt
Projektperiode 01. maj 2018 - 01. juni 2019
Projektbeskrivelse  
- Projektresumé

3-i-1 nyt

Ny måde at indsamle data, ny distribution af survey, ultra kort projektperiode, løbende formidling

Digitalisering kræver løbende nye kompetencer i virksomhederne herunder til platforme og måder at arbejde på.

DIGIGROW fokusere på hvilke fremtidige digitale kompetencer, der er behov for i virksomhederne.

Det nye er, at datagrundlaget ikke er fundet i omfattende litteratur review, men hos studerende, stillingsopslag, kendte personers profil, virksomheder, trend rapporter, analyser, konferencer mv.

Den indsamlede data har efterfølgende dannet grundlag for indholdet i en Online Survey distribueret gennem LinkedIN til minimum 50 respondenter.

Projektet har også en ”ultra kort projektperiode” = 1 år.

DIGIGROW skaber herigennem aktualitet og værdi til virksomheder. 

- Baggrund og formål

Hvilke fremtidige digitale kompetencer er der behov for i virksomhederne?

Afklaring af fremtidige digitale kompetencer i forhold til virksomhederne, studerende mv. gør det muligt at understøtte virksomhederne, herunder marketing funktionen , i arbejdet med digitalisering.

De studerende styrkes igennem studietiden fagligt ved hjælp af fokus på rette digitale kompetencer (herunder også igennem deres praktik), så de efter endt uddannelser bliver i stand til at arbejde mere professionelt med digitalisering i virksomhederne.

Såfremt det bliver nødvendigt, skal der ske tilretninger /justeringer for eksempel i studieordninger.

- Aktiviteter og handling
  1. Indsamling af data – fundament
  2. Spørgeramme udvikling
  3. Spørgeskema udsendes
  4. Behandling af datagrundlag og validitet (afprøve viden hos virksomheder)
  5. Debriefing, Videnssalon, virksomhedsbesøg
  6. Idekatalogskrivning
  7. Vidensdeling i form af Videnssalon og projektafslutning

Det nye i vores projekt, at der arbejdes i ud fra følgende 7 trins raket

Trin 1 Indsamling af data – baggrundsmateriale – desk-research   fundamentet

 Ny måde at gøre dette på

Data indsamles på følgende måde

  • 7 studerende i en fokusgruppe
  • 6 stillingsopslag belyses
  • 5 offentlige/kendte personers profil online – hvad laver de /hvad anvender de
  • 4 virksomheder – hvad laver de /hvad anvender de (observation)
  • 3 rapporter /artikler om digitale trends
  • (f.eks FDIH rapport, analyse fra IBA mv. )
  • 2 dialoger med marketing medarbejdere, der arbejder freelance/adhoc med digitale opgaver
  • 1 deltagelse på kursus om digitalisering /big data mv. deltagelse.

 

Andre kilder til indsamling af data

Input modtaget i forbindelse med samarbejde med kollegaer og også lokale virksomheder herunder i forbindelse med praktikforløb, virksomhedsbesøg f.eks. ved SE, Emotion Experience Spanien mv.

Trin 2 kortlægning af digitale trends

På baggrund af ovenstående omfattende indsamling af data kortlægges digitale trends i en 10 siders rapport & en præsentation til, både den årlige strategi dag og efterårets trend præsentation til kollegaer, klasser, virksomheder mv.

Formidling til vores kollegaer på vores årlige strategidag (MAK EASV) for, at vidensdele, artikler løbende gennem projektforløbet mv.

 Trin  3 Survey  – Kvantitativ

På baggrund af ovenstående indblik i digitale trends udarbejdes Survey, Internet baseret spørgeskema, kvantitativ, der udsendes til minimum 50 respondenter, virksomheder/kontaktpersoner med henblik på, at kortlægge hvilke digitale kompetencer, der efterspørges i virksomhederne.

Trin 4 bearbejdning af kvantitativ data

Indsamlet data bearbejdes og danner grundlag for 1 rapport med ”Findings”

Trin 5 Interviews  – Kvalitativ

18 virksomheder/personer udvælges og interviewes via semistrukturerede interviews. fordelt på 2 interviewer.

Indsamlingstrategi

Lille gruppe – intensitet, fokus og agilitet.

Interview guide af udarbejdet på baggrund af digitale trends, der kortlægges  i den kvalitative del.

Denne del er for at opnå en viden om specifikke virksomheder/personer meninger, holdninger og oplevelser i forhold til digitale kompetencer i virksomheden, så der skabes detaljeret og dybdegående indsigt om digitale kompetencer.

Redskab: Interviewguide og teknik til noter under interview.

Trin 6 bearbejdning af data

Kvalitativ data bearbejdes og der skabes et idekatalog med forslag til hvilke digitale kompetencer fremtidens studerende skal have fokus på for at optimere ”DIGROW” i virksomhederne.

Der vil for hver kompetence være forslag til hvordan den specifikke kompetence kan udvikles ved den studerende (evt. virksomhedens medarbejdere)

Del 7 Afslutning

Der afholdes Videnssalon i februar 2019 for medarbejdere, Erhvervs event i marts hvor tema og lidt resultater afsløres.

I Juni på ”gå hjem møde”  for alle  offentliggøre vores forslag til hvilke digitale kompetencer virksomhederne får brug og som vi skal styrke ved vores studerende.

Deltagende virksomheder inviteres selvfølgelig herunder kollegaer fra EASV, SDU, IBA og andre uddannelsessteder.

En anden ny vinkel på projektet er, at under udarbejdelsen af projektet afprøves ”digitale redskaber” undervejs i projektperioden f.eks. hjemmeside til vidensdeling, infographics til illustrationer af viden, løbende vidensdeling undervejs gennem projektforløbet mv.

 

- Projektets Metode

Der tages udgangspunkt i ”verdensbilledet” nu ”digitale kompetencer” ved at etablere et fundament, et vidensgrundlag på baggrund af følgende 7 trins raket:

  • 1 deltagelse på kursus om digitalisering /big data mv. deltagelse.
  • 2 dialoger med marketing medarbejdere, der arbejder freelance/adhoc med digitale opgaver
  • 3 rapporter /artikler om digitale trends
  • (f.eks FDIH rapport, analyse fra IBA mv. )
  • 4 virksomheder – hvad laver de /hvad anvender de (observation)
  • 5 offentlige/kendte personers profil online – hvad laver de /hvad anvender de
  • 6 stillingsopslag belyses
  • 7 studerende

Der skal fremadrettet, induktivt, og uden at viden indholdet vi ender med i datagrundlaget og derfor er der ikke lavet en omfattende litteratur reviews.

Vi søger aktualitet som skal danne grundlag for datagrundlaget gennem den efterfølgende kvalitative spørgeskema undersøgelse – Online survey.

 

 

- Projektets Forventede Resultater

Projektet skal afklare ”Hvilke fremtidige digitale kompetencer, der er behov for i virksomhederne”?

Digitale kompetencer anvendes overalt i virksomhederne, men især i virksomhedenes marketing funktionen, så projektet har fokus på marketing funktionen.

Den viden vi får skal fremadrettet skabe vækst gennem strategisk kompetenceudvikling af relevante digitale kompetencer ude i virksomhederne.

Kort sagt – de kompetencer virksomhederne har brug for skal de have fokus.

Men det skal vi også som erhversvakademi ved at sikre at de kompetencer vi f.eks. giver vores studerende er aktuelle og værdiskabende i virksomhederne

 

- Projektets Forventede Effekt
Tags
Deltagere  
- Studerende
- Medarbejdere Erhvervsakademi Sydvest (EASV)
Søren Hansen
Jeppe Moritz Led
- Virksomhedsrepræsentanter
- Andre
Partnere Lisbeth Valter – SE Next step
Finansiering
Resultat
Evaluering
Formidlingsform  
- Resultatets formidling
- Resultaternes værdi
- Målgruppen
- Publikationer Website/blog
Anden artikel
Anden artikel
Anden artikel
Andet (venligst beskriv)