Digigrow
| Projekttitel | Digigrow |
|---|---|
| Projekttype | Anvendt forskning og udvikling |
| Frascati | Ja |
| Tema | Business | IT | Teknologi |
| Teaser | DIGIGROW fokuserer på hvilke fremtidige digitale kompetencer, der er behov for i virksomhederne. |
| Status | Afsluttet |
| Ejer | |
| - Akademi | Erhvervsakademi Sydvest (EASV) |
| - Kontaktperson | Heidi Birkler Lektor hbb@easv.dk 41991233 |
| Nat./Int. | Nationalt |
| Projektperiode | 01. maj 2018 - 01. juni 2019 |
| Projektbeskrivelse | |
| - Projektresumé | 3-i-1 nyt Ny måde at indsamle data, ny distribution af survey, ultra kort projektperiode, løbende formidling Digitalisering kræver løbende nye kompetencer i virksomhederne herunder til platforme og måder at arbejde på. DIGIGROW fokusere på hvilke fremtidige digitale kompetencer, der er behov for i virksomhederne. Det nye er, at datagrundlaget ikke er fundet i omfattende litteratur review, men hos studerende, stillingsopslag, kendte personers profil, virksomheder, trend rapporter, analyser, konferencer mv. Den indsamlede data har efterfølgende dannet grundlag for indholdet i en Online Survey distribueret gennem LinkedIN til minimum 50 respondenter. Projektet har også en ”ultra kort projektperiode” = 1 år. DIGIGROW skaber herigennem aktualitet og værdi til virksomheder. |
| - Baggrund og formål | Hvilke fremtidige digitale kompetencer er der behov for i virksomhederne? Afklaring af fremtidige digitale kompetencer i forhold til virksomhederne, studerende mv. gør det muligt at understøtte virksomhederne, herunder marketing funktionen , i arbejdet med digitalisering. De studerende styrkes igennem studietiden fagligt ved hjælp af fokus på rette digitale kompetencer (herunder også igennem deres praktik), så de efter endt uddannelser bliver i stand til at arbejde mere professionelt med digitalisering i virksomhederne. Såfremt det bliver nødvendigt, skal der ske tilretninger /justeringer for eksempel i studieordninger. |
| - Aktiviteter og handling |
Det nye i vores projekt, at der arbejdes i ud fra følgende 7 trins raket Trin 1 Indsamling af data – baggrundsmateriale – desk-research fundamentet Ny måde at gøre dette på Data indsamles på følgende måde
Andre kilder til indsamling af data Input modtaget i forbindelse med samarbejde med kollegaer og også lokale virksomheder herunder i forbindelse med praktikforløb, virksomhedsbesøg f.eks. ved SE, Emotion Experience Spanien mv. Trin 2 kortlægning af digitale trends På baggrund af ovenstående omfattende indsamling af data kortlægges digitale trends i en 10 siders rapport & en præsentation til, både den årlige strategi dag og efterårets trend præsentation til kollegaer, klasser, virksomheder mv. Formidling til vores kollegaer på vores årlige strategidag (MAK EASV) for, at vidensdele, artikler løbende gennem projektforløbet mv. Trin 3 Survey – Kvantitativ På baggrund af ovenstående indblik i digitale trends udarbejdes Survey, Internet baseret spørgeskema, kvantitativ, der udsendes til minimum 50 respondenter, virksomheder/kontaktpersoner med henblik på, at kortlægge hvilke digitale kompetencer, der efterspørges i virksomhederne. Trin 4 bearbejdning af kvantitativ data Indsamlet data bearbejdes og danner grundlag for 1 rapport med ”Findings” Trin 5 Interviews – Kvalitativ 18 virksomheder/personer udvælges og interviewes via semistrukturerede interviews. fordelt på 2 interviewer. Indsamlingstrategi Lille gruppe – intensitet, fokus og agilitet. Interview guide af udarbejdet på baggrund af digitale trends, der kortlægges i den kvalitative del. Denne del er for at opnå en viden om specifikke virksomheder/personer meninger, holdninger og oplevelser i forhold til digitale kompetencer i virksomheden, så der skabes detaljeret og dybdegående indsigt om digitale kompetencer. Redskab: Interviewguide og teknik til noter under interview. Trin 6 bearbejdning af data Kvalitativ data bearbejdes og der skabes et idekatalog med forslag til hvilke digitale kompetencer fremtidens studerende skal have fokus på for at optimere ”DIGROW” i virksomhederne. Der vil for hver kompetence være forslag til hvordan den specifikke kompetence kan udvikles ved den studerende (evt. virksomhedens medarbejdere) Del 7 Afslutning Der afholdes Videnssalon i februar 2019 for medarbejdere, Erhvervs event i marts hvor tema og lidt resultater afsløres. I Juni på ”gå hjem møde” for alle offentliggøre vores forslag til hvilke digitale kompetencer virksomhederne får brug og som vi skal styrke ved vores studerende. Deltagende virksomheder inviteres selvfølgelig herunder kollegaer fra EASV, SDU, IBA og andre uddannelsessteder. En anden ny vinkel på projektet er, at under udarbejdelsen af projektet afprøves ”digitale redskaber” undervejs i projektperioden f.eks. hjemmeside til vidensdeling, infographics til illustrationer af viden, løbende vidensdeling undervejs gennem projektforløbet mv.
|
| - Projektets Metode | Der tages udgangspunkt i ”verdensbilledet” nu ”digitale kompetencer” ved at etablere et fundament, et vidensgrundlag på baggrund af følgende 7 trins raket:
Der skal fremadrettet, induktivt, og uden at viden indholdet vi ender med i datagrundlaget og derfor er der ikke lavet en omfattende litteratur reviews. Vi søger aktualitet som skal danne grundlag for datagrundlaget gennem den efterfølgende kvalitative spørgeskema undersøgelse – Online survey.
|
| - Projektets Forventede Resultater | Projektet skal afklare ”Hvilke fremtidige digitale kompetencer, der er behov for i virksomhederne”? Digitale kompetencer anvendes overalt i virksomhederne, men især i virksomhedenes marketing funktionen, så projektet har fokus på marketing funktionen. Den viden vi får skal fremadrettet skabe vækst gennem strategisk kompetenceudvikling af relevante digitale kompetencer ude i virksomhederne. Kort sagt – de kompetencer virksomhederne har brug for skal de have fokus. Men det skal vi også som erhversvakademi ved at sikre at de kompetencer vi f.eks. giver vores studerende er aktuelle og værdiskabende i virksomhederne
|
| - Projektets Forventede Effekt | |
| Tags | |
| Deltagere | |
| - Studerende | |
| - Medarbejdere | Erhvervsakademi Sydvest (EASV) Søren HansenJeppe Moritz Led |
| - Virksomhedsrepræsentanter | |
| - Andre | |
| Partnere | Lisbeth Valter – SE Next step |
| Finansiering | |
| Resultat | |
| Evaluering | |
| Formidlingsform | |
| - Resultatets formidling | |
| - Resultaternes værdi | |
| - Målgruppen | |
| - Publikationer | Website/blog Anden artikel Anden artikel Anden artikel Andet (venligst beskriv) |