Den blågrønne bølge; et paradigmeskrift – Ledelse og innovation i fremtidens organisationer
Projekttitel | Den blågrønne bølge; et paradigmeskrift – Ledelse og innovation i fremtidens organisationer |
---|---|
Projekttype | Anvendt forskning og udvikling |
Frascati | Ja |
Tema | Bæredygtighed | Business | Innovation |
Teaser | Projektet søger at udvikle principielle modeller/værktøjer til anvendelse ift. ledelse og udvikling af innovationskompetencer i sjællandske virksomheder. |
Status | Igangværende |
Ejer | |
- Akademi | Zealand – Sjællands Erhvervsakademi |
- Kontaktperson | Solveig Jensen Projektleder soje@easj.dk 50762769 |
Nat./Int. | Nationalt |
Projektperiode | 01. juni 2020 - 31. december 2022 |
Projektbeskrivelse | |
- Projektresumé | Projektet vil beskrive, hvad det nye ledelses- og organisationsparadigme består af, samt hvilken betydning paradigmet har samfundsmæssigt og for erhvervslivet i forhold til at tilpasse sig hastige forandringer og finde innovative løsninger til gavn for kunder, ansatte og virksomheden som helhed. I forlængelse af dette ser vi på, hvilke krav dette stiller til udvikling af ledelse og innovationskompetencer i virksomhederne. Projektet vil i første omgang gøre et forsøg på at definere og beskrive det nye paradigme igennem litteraturstudier og evt. eksisterende cases, hvis de kan lokaliseres. Projektet vil særskilt undersøge, hvordan samfundsmæssige forandringer kan påvirke fokus på og krav til innovative tiltag i en virksomhed; herunder hvilke ledelsesmæssige og innovative kompetencer, der er forudsætningen for at virksomhederne kan igangsætte og realisere tiltag, der er innovative og bidrager til nyudvikling og vækst af virksomheden. |
- Baggrund og formål | Baggrund Ideen til projektet er opstået efter, at begge forskere (Solveig og Svetlana) i forbindelse med deres daglig virke som henholdsvis projektleder og lektor, har oplevet en stigende interesse og et behov for at finde nye og alternative veje til at løse nye typer problemer blandt virksomheder og studerende. Ifølge Otto Scharmer (2008) har verden siden 1980’erne og med murfaldet i 1989 oplevet en række drastiske forandringer i form af innovationer og kriser, der påvirker alle sfærer og sektorer i samfundet; fx globalisering, digitalisering, finanskrisen, flygtningekrisen, klimakrisen og senest i forbindelse med coronakrisen. Disse innovationer og kriser er med til at forandre vores samfund, interaktion mellem samfund, finansielle markeder og handelsmarkeder samt erhvervsliv og privatsfære på en måde, som både forskyder og strukturer relationer, og samtidig gør dem uforudsigelige og ustabile. Det er svært at spå om fremtiden, men ikke desto mindre forsøger vi som samfund, virksomhed og individ hele tiden at forudse, hvad der sker fremadrettet, og det udtrykkes også i institutioner som fx Center for Fremtidsforskning. Det betyder også, at samfund, organisationer og individer – herunder virksomheder, ledelse og medarbejdere – ofte reagerer forsinket i forhold til forandringer (John P. Kotter, 2015). Et hastigt tempo i forandringer i klima, forurening, ressourceknaphed, miljøknaphed, ny teknologi, digitalisering, forbundenhed og gensidig afhængighed globalt, nationalt og lokalt mv. nødvendiggør imidlertid, at vi på alle arenaer i samfundet er nødt til at omstille os og finde nye og anderledes løsninger hurtigere og mere radikalt på kort tid; at vi så at sige er nødt til at gå vejen, mens vi lægger den. Konstante forandringer er blevet et permanent vilkår, og det nye ledelses- og organisationsparadigme, som vi vil søge at beskrive i dette projekt, beskæftiger sig med dette vilkår; at det er vores nye livsvilkår og hverdag, at alting forandres kontinuerligt og ofte med hast. Dermed mærker virksomheder også behov for at ændre måder at drifte, udvikle, innovere og skabe vækst og udvikling på – måske endog at definere vækst på en ny måde (F. Laloux, 2018). Dette må nødvendigvis føre med sig, at vi som samfund – og dermed erhvervslivet – og som individer må finde nye måder, metoder og værktøjer til at forblive fleksible og innovative på vedvarende usikker grund. Dette skaber også behov for nye ledelsesstrategier og metoder, samt nye tilgange til arbejdet med innovation og strategi i organisationer og virksomheder.
Formål Projektet har en ambition om at bidrage til skabelse af en praktisk definition og en beskrivelse af det nye ledelses- og organisationsparadigme. På den baggrund søger vi at skitsere mulige veje til udvikling af nye ledelses- og innovationsmekanismer i organisationer og virksomheder. Projektet vil ligeledes skabe videngrundlag for efterfølgende udvikling af undervisning i innovation på Zealands uddannelser, herunder et valgfag I&E på PBA BIE og supplering af lederuddannelsen (eller en ny lederuddannelse) på AU/diplomniveau. |
- Aktiviteter og handling | Projektplanlægning (01/08-2020 – 01/10-2020)
Gennemførsel, inkl. vigtigste milepæle (01/10/2020 – 01/01-2022)
Afslutning (01/01-01/06/2022)
Output (01/11/2020 – 01/06/2022)
|
- Projektets Metode | Som nævnt tidligere er vores centrale forskningsspørgsmål todelte:
Vi vil benytte os af følgende metode for at holde den svære balance, det er at skabe en forståelsesramme for det nye paradigme, der både er holistisk og konkret operationaliserbart:
Efter projektets afslutning vil vi arbejde videre med at bringe den teoretiske rammeforståelse, og evt. modeller/værktøjer samt casestudier, i spil i forbindelse med udvikling af og undervisning i innovation på Zealands uddannelser, herunder et valgfag I&E på PBA BIE og supplering af lederuddannelsen (eller en ny lederuddannelse) på AU/Diplomniveau. |
- Projektets Forventede Resultater | Det forventes, at projektet vil
|
- Projektets Forventede Effekt | Det forventes, at projektet vil påvirke måden at forstå og undervise i ledelse og innovation, samt måden at udøve ledelse/innovationsledelse i virksomheder i praksis med henblik på konsolidering og vækst i en verden af kontinuerlige forandringer. |
Tags | |
Deltagere | |
- Studerende | |
- Medarbejdere | Zealand – Sjællands Erhvervsakademi Svetlana Drevskich |
- Virksomhedsrepræsentanter | |
- Andre | |
Partnere | |
Finansiering | |
- Intern | 100% |
- Ekstern | |
Resultat | |
Evaluering | |
Formidlingsform | |
- Resultatets formidling | |
- Resultaternes værdi | |
- Målgruppen | |
- Publikationer | Anden artikel Anden artikel |