Datakompetente studerende
Projekttitel | Datakompetente studerende |
---|---|
Projekttype | Anvendt forskning og udvikling |
Frascati | Ja |
Tema | Business | IT | Undervisning |
Teaser | Med det mål at skabe datakompetente studerende udvikler projektet undervisningen i grundlæggende datahåndtering og -forståelse på Erhvervsakademi Aarhus. |
Status | Afsluttet |
Ejer | |
- Akademi | Erhvervsakademi Aarhus (EAAA) |
- Kontaktperson | Christina Søgaard Jensen Lektor og projektleder chsj@eaaa.dk 7228 6347 |
Nat./Int. | Nationalt |
Projektperiode | 01. august 2017 - 31. december 2021 |
Projektbeskrivelse | |
- Projektresumé | Evnen til at forstå og kunne arbejde med data er på vej til at blive en vigtig kompetence inden for de fleste brancher – også de brancher, som Erhvervsakademi Aarhus uddanner til. Projektet tager afsæt i dokumenterede behov for at indbygge datahåndtering og -forståelse i en bredere vifte af uddannelser, end det hidtil har været tilfældet. Konsistent linje for undervisning i data Fremtidens medarbejdere skal være datakompetente Undersøgelser fra ind- og udland dokumenterer, at uddannelsessektoren har en presserende opgave i at indbygge dataforståelse og -håndtering i uddannelserne, så fremtidens nyuddannede matcher arbejdsmarkedets behov. Tværgående samarbejde |
- Baggrund og formål | Erhvervslivets arbejdsgange og processer bliver stadig mere datadrevne. Den teknologiske udvikling har muliggjort digitale dataformater, hvor kvantiteten i princippet er uendelig. Antallet af nye datatyper og datakilder eksploderer, og små som store beslutninger i erhvervslivet baseres på dataanalyse. Denne transformation af forretningsprocesser hen mod datadrevet analyse, udvikling og drift finder sted inden for alle erhverv. Dataforståelse og -håndtering er således på vej til at blive et nødvendigt kompetenceområde inden for en bred vifte af brancher og tilhørende uddannelser, som ikke tidligere har haft dette fokus. Samtidig peger undersøgelser på, at der mangler konkrete og bredt anerkendte definitioner af, hvad datarelevante kompetencer er. Det gør det vanskeligt for uddannelserne at prioritere og inkorporere de dataaspekter, der vil være mest værdiskabende, når de studerende kommer i arbejde. Projektets formål er at udvikle og formulere en fælles forståelse af grundlæggende datakompetencer på tværs af Erhvervsakademi Aarhus’ uddannelser. Denne forståelse vil herefter danne grobund for udvikling af materiale til brug for undervisningen i data. |
- Aktiviteter og handling | Følgende aktiviteter og handlinger indgår i projektet:
|
- Projektets Metode | Projektet tager sit udspring i det dokumenterede behov for en bevidst og strategisk satsning i uddannelsesverdenen i forhold til at indbygge dataforståelse og datahåndtering i uddannelser, der ikke traditionelt har haft dette fokus. På tværs af kompetencecentre på Erhvervsakademi Aarhus igangsættes en afklarings- og udviklingsproces, hvor uddannelserne i fælleskab definerer, hvad der udgør grundlæggende kompetencer inden for dataområdet. På baggrund af denne proces udvikles materialer, som kan bruges på de enkelte uddannelser, som supplement til og grundlag for den mere avancerede og branchespecifikke dataundervisning, som uddannelserne også tilbyder. |
- Projektets Forventede Resultater | Det forventes, at der skabes en konsistent linje for undervisning i grundlæggende dataforståelse og datahåndtering på Erhvervsakademi Aarhus, med det resultat, at data inddrages mere bredt i undervisning og casearbejde. Yderligere forventes det, at materialet vil blive viderebearbejdet til brug på Erhvervsakademi Aarhus’ akademiuddannelser, diplomuddannelser og skræddersyede virksomhedsrettede forløb. |
- Projektets Forventede Effekt | Projektet bidrager til, at Erhvervsakademi Aarhus uddanner studerende med relevante, efterspurgte og fremtidssikrede kompetencer. Det forventes derfor, at de nyuddannede har god dataforståelse og kan varetage datadrevne eller datarelaterede opgaver hos virksomhederne. Ved at indbygge dataaspektet på Erhvervsakademi Aarhus’ efter- og videreuddannelsesområde, gives den nuværende østjyske arbejdsstyrke også mulighed for at styrke datakompetencer på akademi- og diplomniveau. |
Tags | data | dataforståelse | datahåndtering | datakompetent | digital |
Deltagere | |
- Studerende | |
- Medarbejdere | Erhvervsakademi Aarhus (EAAA) Christina Søgaard Jensen |
- Virksomhedsrepræsentanter | |
- Andre | |
Partnere | |
Finansiering | |
- Intern | 100% |
- Ekstern | |
Resultat | |
Evaluering | |
Formidlingsform | |
- Resultatets formidling | |
- Resultaternes værdi | |
- Målgruppen | De endelige målgrupper for projektet er de studerende på Erhvervsakademi Aarhus og aftagerne, der med tiden vil blive matchet bedre i forhold til virksomhedernes behov for datakompetente medarbejdere. De målgrupper, som projektet inddrager direkte i udviklingsprocessen, er de medvirkende undervisere. |
- Publikationer | E-bog |