Hop til indhold

Datadreven Forretningsudvikling 2.0

Projekttitel Datadreven Forretningsudvikling 2.0
Projekttype Anvendt forskning og udvikling
Frascati Ja
Tema Business | Innovation | Kommunikation | Teknologi
Teaser Datadreven forretningsudvikling på tværs af virksomheden. Rejsen fra strategi til handlingsplan og udvælgelse af KPI´er.
Status Afsluttet
Ejer  
- Akademi Cphbusiness
- Kontaktperson Miriam Ruth Sørensen
Lektor
mirs@cphbusiness.dk
+45 3615 4839
Nat./Int. Nationalt
Projektperiode 01. august 2021 - 31. december 2021
Projektbeskrivelse  
- Projektresumé

Datadreven Forretningsudvikling 2 har som målsætning at operationalisere den model, som projektets første del har udviklet. Modellen kan bruges på tværs af brancher til, på basis af dybdeinterview, at foretage en analyse af den givne virksomhedes indsats ift. arbejdet med datadreven forretningsudvikling inden for 4 dimensioner. Modellen er udarbejdet på basis af projektets underliggende litteraturstudie, foretaget i foråret 2020. Analysen af virksomhedens indsats, inden for de nedenfor nævnte 4 dimensioner, munder ud i en ”score”, der kan hjælpe virksomhederne med at få et indtryk af, samt indblik i, deres datadrevne modenhed/parathed. Modellen er egen tilvirkning og fokuserer på en analyse af virksomhedernes indsats ift. at blive datadrevne.

- Baggrund og formål

Projektet har sin baggrund i et behov for at videreudvikle en model (egen tilvirkning), som blev udarbejdet ifm. Datadreven Forretningsudvikling 1. Formålet med en videreførsel af projektet er at forsøge at komme tættere på at kunne operationalisere modellen ud i konkrete handlingsplaner for, hvordan virksomheder på tværs af brancher kan implementere strategier underliggende et ønske om at blive datadrevne.

- Aktiviteter og handling

Del 2 af projektet vil tage udgangspunkt i case-studier såvel som aktionsbaseret forskning inden for følgende brancher:  581100 Udgivelse af bøger, 631100 Databehandling, webhosting og lignende serviceydelser, 581900 Anden udgivervirksomhed.

Projektet er en succes, når modellen (udarbejdet i projektets første del) er blevet operationaliseret med særligt fokus på udarbejdelse af handlingsplaner underliggende de 4 dimensioner. Følgende udarbejdede 4-trins raket (egen tilvirkning) vil danne basis for spørgerammen for del 2 af projektet, og har til hensigt at komme i dybden med, hvordan virksomhederne arbejder med udarbejdelse samt implementering af handlingsplaner underliggende datadreven forretningsudvikling:

  1. Strategisk ledelse som fundament for datadreven forretningsudvikling
  2. Opbygning af rammeværket underliggende god dataledelse
  3. Roller og funktioner underliggende dataledelse
  4. Principper for god dataledelse
- Projektets Metode

Case-studie baseret på dybdeinterview med udvalgte virksomheder.

- Projektets Forventede Resultater

Det er forventningen, at projektet resulterer i en konkret ”opskrift” på, hvordan virksomheder med fordel kan udarbejde handlingsplaner, der har til at løfte virksomhedens datadrevne parathed på tværs af virksomheden.

- Projektets Forventede Effekt

Det er forventningen, at små og mellemstore virksomheder vil kunne bruge projektets forventede resultat i praksis med det formål at understøtte beslutningstagen på vejen mod at blive en mere datadreven virksomhed.

Tags
Deltagere  
- Studerende
- Medarbejdere Cphbusiness
Miriam Ruth Sørensen
Steen Peitersen
- Virksomhedsrepræsentanter
- Andre
Partnere
Finansiering
Resultat
Evaluering
Formidlingsform  
- Resultatets formidling
- Resultaternes værdi
- Målgruppen
- Publikationer Rapport