Dannelsesbegrebet i bæredygtig ledelse
Projekttitel | Dannelsesbegrebet i bæredygtig ledelse |
---|---|
Projekttype | Anvendt forskning og udvikling |
Frascati | Ja |
Tema | Bæredygtighed | Business |
Teaser | Projektet ønsker at afdække en fælles ledelsesmæssig forståelse af etisk ansvarlighed i forhold til bæredygtighed |
Status | Afsluttet |
Ejer | |
- Akademi | Cphbusiness |
- Kontaktperson | Karen Hoby Skanning Lektor kska@cphbusiness.dk 3615 4915 |
Nat./Int. | Nationalt |
Projektperiode | 01. januar 2022 - 31. december 2022 |
Projektbeskrivelse | |
- Projektresumé | Projektet ønsker at afdække en fælles ledelsesmæssig forståelse af etisk ansvarlighed i forhold til bæredygtighed. Samtidig ønsker projektet at yderligere udbygge erfaringerne med udvikling af de studerendes karakterdannelse og personlige lederskab fra det foregående dannelsesprojekt ved navn; Dannelsesbegrebet i fremtidens organisationer. Med projektets dobbelte formål og problemformulering, taler det lige ind i Cphbusiness’ strategis udsagn om det personlige lederskab som ’forudsætningen for at lykkes som samfund, som organisation og som individ, som organisation og som samfund. For værdiskabelse fordrer indsigt, udsyn og karakter’. Problemformulering Hvordan kan Cphbusiness som uddannelsesinstitution bedst ruste de studerende til at varetage det bæredygtige lederskab på en dannet, etisk ansvarlig og solidarisk måde, der anerkender menneskers, virksomheders og samfunds forbundenhed i en foranderlig verden? |
- Baggrund og formål | Projektet har to formål:
Projektet skaber værdi i forhold til især to af Cphbusiness’ strategiske nøgleindsatser: Langtidsholdbar karakterdannelse gennem Young Potential Leadership og udvikling af ledere gennem Leadership on Demand. Vi inspireres af forskere inden for de organisationsteoretiske og ledelsesmæssige fagområder, når de skriver følgende om bæredygtig ledelse:
|
- Aktiviteter og handling | Den første aktivitet vi vil igangsætte med projektet, er en afdækning af begrebet Væredygtighed, gennem læsning af antologien Væredygtighed: indersiden af bæredygtighed (Dafolo, juli 2021), og gennem deltagelse i Væredygtighedskonferencen på SDU d. 21. januar 2022. Om væredygtighed: ’…Med begrebet Væredygtighed peges der på en mere eksistentiel side af bæredygtighed, som har med menneskets oplevelse af meningsfuldhed, etik og syn på livskvalitet at gøre….’’…Væredygtighed er et begreb, der giver plads til ord som visdom, åndsliv og dannelse som nøglebegreber for det, man måske kunne kalde for 2. bølge-tænkning i bæredygtighed og ”Environmental Humanities”…’ (uddrag af invitation til Forsknings-og dialogseminar på Aalborg Universitet, 25. november 2021). Efterfølgende vil vi undersøge, hvilke dele af væredygtighedstanken, der er relevante at inddrage og implementere i konkrete uddannelsestilbud i ledelse og personlig udvikling på Cphbusiness. Vi vil desuden inddrage et globalt perspektiv på bæredygtig ledelse, bl.a. med studier af Global Leadership for Sustainability, og hvordan disse tanker muligvis kan integreres i ledelsesuddannelser på Cphbusiness. |
- Projektets Metode | Der anvendes en praktisk-teoretisk tilgang med interventioner, initiativer og miniforløb med studerende i hele projektperioden. Disse følges efterfølgende op med kvalitativ evaluering. Desuden anvender vi et eksplorativt undersøgelsesdesign, bestående af forskellige former for spørgeskemaer og semistrukturerede kvalitative interviews med både studerende, virksomheder og mulige samarbejdspartnere. Interventioner, miniforløb og evaluering vil være tilpasset relevante hold og fag på både deltids- og fuldtidsområdet.
Projektet tager afsæt i indsamlet viden fra det første projekt Dannelsesbegrebet i fremtidens organisationer, bl.a. det udarbejdede dannelsesgrundlag. Desuden har projektleder, Karen Hoby, gennemført og evalueret initiativer på forskellige hold i efteråret 2021, der indgår som en del af udgangspunktet for øvrig empiriindsamling.
I forhold til det første projekt, er projektdeltagerne opmærksomme på at styrke det kommende projektets reliabilitet i forbindelse med f.eks. spørgeskemaundersøgelser gennem sikring af en højere andel respondenter. Endelig er den teoretiske tilgang knyttet til ledelses- og bære-/væredygtighedsarbejde og forskning på danske og evt. udenlandske universiteter og organisationer (SDU, AAU, CBS, Center for væredygtighed, Global leadership for sustainability).
Med projektets afsæt i Leadership on demand strategien er det hensigten på længere sigt at udvikle undervisningsmoduler i samarbejde med interesserede og relevante virksomheder og organisationer. I forbindelse med arbejde med væredygtighed påtænker vi en dialog med Rambøll Management Consulting, der arbejder med emnet i deres rådgivningsvirksomhed.
|
- Projektets Forventede Resultater | Undervisningsmateriale: I samarbejde med studerende, deres virksomheder og evt. andre uddannelsesinstitutioner vil vi definere dannelse i relation til bæredygtig ledelse og udvikle seminaroplæg, integrerede korte læringsforløb i nye sammenhænge, cases mv. til gavn for studerende på både fuldtidsuddannelserne og deltidsuddannelserne –og på længere sigt også på særlige virksomhedshold. Forskning og udvikling til morgenmad: I forbindelse med det første dannelsesprojekt var vores ønske at holde en minikonference/åben workshop for studerende og interessenter blandt de virksomheder, der er Cphbusiness’ kunder og samarbejdspartnere. Det blev imidlertid aflyst pga. Corona. I denne omgang ønsker vi i stedet at gennemføre 2 arrangementer i efteråret fra 8.30-10, hvor vi præsenterer undervisningselementer udviklet til arbejdet med dannelsesbegrebet i bæredygtig ledelse og inviterer til sparring og dialog med deltagerne. Artikler og videoer: Vi planlægger løbende at publicere en række kortere artikler på LinkedIn. Og muligvis en længere artikel eller to i relevante medier efter afslutning af projektet. Desuden ønsker vi i samarbejde med medie at udvikle videotestimonials fra studerende på både deltids-og fuldtidsuddannelserne, der kan tydeliggøre værdien af at arbejde med dannelse i bæredygtig ledelse. Gennem vores aktiviteter, ønsker vi at give Cphbusiness en tydelig stemme i debatten om dannelse i bæredygtig ledelse, og derved styrke vores brandposition som uddannelsesinstitution. |
- Projektets Forventede Effekt | |
Tags | |
Deltagere | |
Partnere | |
Finansiering | |
- Intern | 100% |
- Ekstern | |
Resultat | |
Evaluering | |
Formidlingsform | |
- Resultatets formidling | |
- Resultaternes værdi | |
- Målgruppen | |
- Publikationer | Rapport |