Cphbusiness TrackingActivity
Projekttitel | Cphbusiness TrackingActivity | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projekttype | Anvendt forskning og udvikling | ||||||||||||||||||
Frascati | Ja | ||||||||||||||||||
Tema | Sundhed | ||||||||||||||||||
Teaser | Quantified Self bølgen tager i disse år for alvor fart og den enkeltes mulighed for at optimere sin adfærd på baggrund af data fra sensorer vokser. | ||||||||||||||||||
Status | Afsluttet | ||||||||||||||||||
Ejer | |||||||||||||||||||
- Akademi | Cphbusiness | ||||||||||||||||||
- Kontaktperson | Cecilie Stougaard Fuldmægtig cest@cphbusiness.dk 3615 4598 |
||||||||||||||||||
Nat./Int. | Nationalt | ||||||||||||||||||
Projektperiode | 02. november 2015 - 01. marts 2016 | ||||||||||||||||||
Projektbeskrivelse | |||||||||||||||||||
- Projektresumé | Pilotprojektet vil undersøge sammenhængen mellem studieaktivitet og fysisk adfærd (bevægelse og søvn) samt undersøge, om de studerende via indsigt i egne data kan motiveres til en mere optimal studieadfærd. Pilotprojektet er et lille, innovativt og hurtigt gennemført pilotprojekt. Pilotprojektet måler på en enkelt 1. semester klasse og kun på sammenhængen mellem fysisk adfærd og studieaktivitet (fremmøde og karaktere). Pilotprojektet sammenligner de studerendes adfærd før og efter de får indsigt i sammenhængen mellem deres fysiske adfærd og studieaktivitet. Yderligere benchmarkes klassen op mod de øvrige 1. semester klasser på samme uddannelse. Pilotprojektet er afgrænset til 1. semester studerende på Finansbachelorer. Såfremt pilotprojektet viser en positiv effekt for studieaktiviteten, kan det skaleres ud til de øvrige uddannelser på Cphbusiness.
|
||||||||||||||||||
- Baggrund og formål | Formålet med pilotprojektet er at undersøge, om der for det første er en sammenhæng mellem puls, aktivitets- og søvnniveau og de studerendes studieperformance? Og for det andet, om Cphbusiness kan øge studieperformance hos den enkelte ved at skabe synlighed om konsekvenserne ved uhensigtsmæssig adfærd for fx søvn og bevægelse? Quantified Self bølgen tager i disse år for alvor fart og den enkeltes mulighed for at optimere sin adfærd på baggrund af data fra sensorer vokser. Dette gælder også inden for uddannelse og læring. Det er allerede påvist, at der er en positiv sammenhæng mellem puls, søvn- og aktivitetsniveau og individers performance (dette dog ikke i erhvervsakademi konteksten). Pilotprojektets hovedfokus er således ikke at påvise denne sammenhæng, men at undersøge hypotesen om, at Cphbusiness kan påvirke de studerendes studieadfærd, ved at give dem indsigt og feedback i egen (og testholdenes akkumulerede) data i forhold til puls, søvn- og aktivitetsniveau. Dette holdt oppe mod deres studieperformance. Det er med andre ord et holistisk pilotprojekt, hvor ønsket er at hjælpe de studerende til at optimere deres vaner/livsstil (på de tre parametre puls, søvn- og aktivitetsniveau), som skal bidrage til en optimal studieadfærd- og performance. Med afsæt i ovenstående er pilotprojektets mål at arbejde aktivt med ny data i forhold til to af Cphbusiness’ store udfordringer: Frafald og lav studieintensitet. Pilotprojektet vil undersøge, hvordan Cphbusiness som erhvervsakademi ved brug af mere teknologidrevne løsninger kan komme med nye løsningsforslag til, hvordan man kan minimere frafaldet og øge de studerendes studieintensitet. Dette ved at inddrage de studerende direkte i videnproduktionen og udviklingen af læringsmiljøet. Målet med pilotprojektet er således, at af- eller bekræfte de to hypoteser:
|
||||||||||||||||||
- Aktiviteter og handling |
|
||||||||||||||||||
- Projektets Metode | Pilotprojektet bygger på en kvantitativ metode, hvor de studerendes data indsamles gennem en tracker (Jawbone UP3), der automatisk opsamler oplysninger om antal skridt, hvilepuls og søvn (tid og kvalitet). Yderligere indhentes data fra Cphbusiness’ egne systemer om de studerendes karaktere ved afgående prøver fra den adgangsgivende uddannelse. Endelig gennemføres der i projektforløbet flere test og prøver ligesom fremmøde registreres. Data opsamles af Leapcraft, som opsamler og behandler al data, samt udvikler dashboards, der skal give de studerende indblik og overblik over egne og aggregerede data. I pilotprojektet bruges de studerende fra naboklasserne, finansbachelor B1 og C1, som kontrolklasser. Dvs. at de studerende i disse klasser ikke bærer et Jawbone armbånd, men at alle deres øvrige data indsamles på lige fod med klasse A1. Klasserne B1 og C1 vil således også modtage samme test og prøver. Kontrolklasserne inddrages i projektet for at understøtte/validere hypotese 2. Pilotprojektets metode er eksplorativ, da der er stor usikkerhed omkring delresultaterne. |
||||||||||||||||||
- Projektets Forventede Resultater | Pilotprojektets output vil være dokumenteret viden om:
|
||||||||||||||||||
- Projektets Forventede Effekt |
|
||||||||||||||||||
Tags | Præstationsoptimering | sundhedsteknologi | ||||||||||||||||||
Deltagere | |||||||||||||||||||
- Studerende | Cphbusiness (28) | ||||||||||||||||||
- Medarbejdere | |||||||||||||||||||
- Virksomhedsrepræsentanter | Dare DisruptAnders Hvid GameTools Povl Heiberg Gad P. J. Kuczynski IBM Henrik Hammer Eliassen Urs Schuppli Institute of Innovative Thinking Susanne Odsgaard Leapcraft August Ussing Christopher Lüscher | ||||||||||||||||||
- Andre | |||||||||||||||||||
Partnere | |||||||||||||||||||
Finansiering | |||||||||||||||||||
- Intern | 100% | ||||||||||||||||||
- Ekstern | |||||||||||||||||||
Resultat | |||||||||||||||||||
Evaluering | |||||||||||||||||||
Formidlingsform | |||||||||||||||||||
- Resultatets formidling | |||||||||||||||||||
- Resultaternes værdi | |||||||||||||||||||
- Målgruppen | |||||||||||||||||||
- Publikationer | Rapport |