Hop til indhold

Beer Brewing – Blended Learning Collaboration Internationally

Projekttitel Beer Brewing – Blended Learning Collaboration Internationally
Projekttype Anvendt forskning og udvikling
Frascati Ja
Tema Teknologi | Undervisning
Teaser Engaging collaboration and learning across borders with blended learning
Status Afsluttet
Ejer  
- Akademi Aarhus Maskinmesterskole (AAMS)
- Kontaktperson Kirsten Skaaning
Lektor
ks@aams.dk
+45 41 22 71 54
Nat./Int. Internationalt
Projektperiode 01. januar 2016 - 30. juni 2016
Projektbeskrivelse  
- Projektresumé

Projektet vil gennemføre et undervisningsforløb, hvor danske og udenlandske studerende arbejder sammen om at løse en fælles opgave. Dette ‘gruppearbejde’ skal foregå virtuelt via Adobe Connect og andre teknologier og afsluttes af en fælles præsentation af den fælles løsning. De vigtigste læringsmål er at øge de studerendes sprog- og internationaliseringskompetencer, idet samarbejdet skal simulere et ‘autentisk’ samarbejde på tværs af grænser. Derfor er det også vigtigt, at selve projektopgaven er virkelighedsnær og fagligt relevant. Opgaven bliver derfor at designe en kedel til en ølbrygningsproces og varmeforsyne denne. Konstruktionsopgaven passer ind i de hollandske studerendes pensum, og varmeforsyningsopgaven passer ind i de danske studerendes pensum (5. semester).

- Baggrund og formål

Projektets overordnede formål er at afprøve en model for inddragelse af internationale samarbejder i undervisningen og dermed undersøge, hvordan FoU-aktiviteter kan afløse dele af et semesterprojekt uden at forstyrre den øvrige drift, samt opbygge internationale relationer i et FoU-perspektiv.

- Aktiviteter og handling

Projektets aktiviteter omfatter:

  • Etablere projektoplæg og undervisningsforløb i samarbejde med Hague UAS, Delft
  • Etablere projektgrupper og igangsætte projektet både i NL og DK
  • Sikre fremdrift i projektarbejdet via både lokal og fælles vejledning/statusrapportering
  • Afslutte med besøg i NL og eksamination; Slutevaluering af samarbejde og projektform.
- Projektets Metode

Projektet skal afprøve et veletableret blended learning-koncept hos Aarhus Maskinmesterskole i en international kontekst.

- Projektets Forventede Resultater

Projektet forventes at give viden om etablering og gennemførelse af udviklings- og undervisningssamarbejde på tværs af landegrænser, samt viden om, hvordan sådanne projektsamarbejder integreres i et eksisterende og planlagt uddannelsesforløb (i dette tilfælde et semester).

- Projektets Forventede Effekt

Projektet forventes at bidrage positivt og som proof-of-concept til etablering af nye internationale samarbejdsrelationer og ikke mindst fastholdelse af en god relation til Hague UAS i Delft.

Tags
Deltagere  
- Studerende 806 (10)
- Medarbejdere Aarhus Maskinmesterskole (AAMS)
Kirsten Skaaning
Thomas Møller Hansen
- Virksomhedsrepræsentanter
- Andre
Partnere Hague University of Applied Sciences, Delft
Finansiering  
- Intern 100%
- Ekstern
Resultat
Evaluering
Formidlingsform  
- Resultatets formidling

Der er udarbejdet to rapporter: En, der har fokus på udbyttet rent didaktisk og en evalueringsrapport. Kan rekvireres på anmodning.

- Resultaternes værdi

Projektet har været medvirkende til, hvordan vi hos Aarhus Maskinmesterskole integrerer forsknings- og udviklingsaktiviteter i forbindelse med undervisningen.

- Målgruppen Erhvervslivet, uddannelsesinstitutioner og studerende
- Publikationer