Hop til indhold

Bæredygtigt User Experience Design

Projekttitel Bæredygtigt User Experience Design
Projekttype Anvendt forskning og udvikling
Frascati Ja
Tema Bæredygtighed | Design | Entreprenørskab | Innovation | IT | Miljø
Teaser Projektet har som mål at udvikle et koncept, som kan skabe værdi indenfor feltet bæredygtigt UX-design.
Status Igangværende
Ejer  
- Akademi Cphbusiness
- Kontaktperson Jeppe Rosengren Stockmar
Adjunkt
jrs@cphbusiness.dk
36 15 45 00
Nat./Int. Nationalt
Projektperiode 01. januar 2024 - 31. december 2024
Projektbeskrivelse  
- Projektresumé

Projektet undersøger problemstillingen: Hvordan kan vi på Cphbusiness, i et samarbejde mellem virksomheder, organisationer og studerende, skabe et koncept, der kan understøtte udvikling, design og implementering af bæredygtig IT indenfor området UX-design i virksomheder? 

Vi definerer bæredygtigt UX-Design ud fra disse 3 punkter: Ressourceforbrug, Sikkerhed og Dataetik. 

Projektet har som mål at udvikle et koncept, som kan skabe værdi indenfor feltet bæredygtigt UX-design. Dette koncept vil kunne indeholde en model/ramme/værktøjskasse. Den endelig defineres gennem projektets resultater i arbejdet med metoden Design Thinking.  

Projektets målgrupper vil være virksomheder, primært SMV-virksomheder, der arbejder med en eller anden form for UX-design. Brancheforeninger og organisationer, der har tilknytning til virksomheder i IT-branchen. Uddannelser, undervisere og studerende, der er med til at udfører test af projektets koncept i samarbejde med case-virksomheder. 

Projektet har ud fra Design Thinking processen fokus på aktiviteterne: 

  1. Empathize, herunder at forstå området bæredygtigt UX- design gennem observationer og dataindsamling, herunder interviews.  
  2. Define, herunder at definere udfordringer, ”pain points” og personaer indenfor bæredygtigt UX- design. 
  3. Ideate, herunder at idegenerere og udvælge eksempler på koncepter i form at model/ramme/værktøj til udvikling af bæredygtigt UX- design, der kan bruges i den videre prototype. 
  4. Prototype, herunder udvikles forskellige prototyper for konceptet, som skal testes af hos virksomhederne. 
  5. Test, herunder testes de udvalgte prototyper for konceptet og med det formål, at finder ud af hvad der virker og ikke virker. 

 

Projektets resultat forventes at kunne bidrage til en del af ”Best Pratices” indenfor bæredygtigt UX-design. 

- Baggrund og formål
  • Anvende virksomhedsdata og allerede udviklede tilgange til at udvikle et koncept, der kan indgå i ”Best Practice” indenfor bæredygtighed i UX-Design” til brug for SMV-virksomheder. 
  • Undersøge metoder og adfærd, der kan bidrage til integration af bæredygtighed i UX-Design. 
  • Undersøge og afprøve processer, der kan bidrage til integrationen af Bæredygtig UX-design i SMV-virksomheder. 
- Aktiviteter og handling
- Projektets Metode

Ud fra The Research Onion by Saunders, Lewis and Thornhill  https://15writers.com/research-onion/ arbejdes der i projektet med følgende metode: 

Research filosofi: 

”Interpretivisme”:  Fordi vi søger at finde ”sandheden” om Bæredygtigt UX-design, fra mange vinkler og fordi de synspunkter vi vil få på det, vil være virksomhedskulturelt forskellige fra forskellige interessenter og de vil ikke være generaliserbare. Vi er interesseret i at fange tanker og ideer i et udviklingsperspektiv. 

Vi ønsker at skabe et eksplorativ og iterativt projekt ud fra Design Thinking tankegangen.

Vi ønsker at understrege at projektet ikke er et klassisk ”vandfaldsprojekt”. Vi ønsker et udviklingsprojekt, hvor plan og faser bliver justeret, ud fra de resultater, der opnåes undervejs. 

Projektplanlægningen følger derfor Stanford’s Design Thinking proces med de følgende 5. steps: 

Empathize, Define, Ideate, Prototype, Test.  https://web.stanford.edu/class/me113/d_thinking.html 

Vi vil i projektet arbejde både induktivt og deduktivt. Deduktivt når vi tager udgangspunkt i de få eksisterende rammer og modeller for Bæredygtigt UX-Design og Induktivt, når vi i samarbejde med studerende og virksomheder finder frem til nye tilgange for et muligt koncept.

- Projektets Forventede Resultater
- Projektets Forventede Effekt
Tags
Deltagere
Partnere
Finansiering  
- Intern 100%
- Ekstern
Resultat
Evaluering
Formidlingsform  
- Resultatets formidling
- Resultaternes værdi
- Målgruppen
- Publikationer